Valikko

Autot kiihdyttävät tiedon valtateille

Auto on jo laaja tietokonejärjestelmä

Auto alkaa yhä konkreettisemmin olla laaja it-järjestelmä, jossa on paljon erilaisia mekaanisia lisäosia.

Suomen kuljetusvälineteollisuuden toimialaklusterin seminaarin osanottajat saivat pari viikkoa sitten tietoa todelliselta näköalapaikalta siitä, miten tämä trendi vaikuttaa kuljetusväline- ja sille alihankintaa tekevän teollisuuden tulevaisuuteen.

Maailman suuria autovalmistajia konsultoivan saksalaisen Mercer Management Consultingin Stefano Nessi kertoi elektroniikan olevan ainoa voimakkaasti kasvava osuus auton hinnassa vuoteen 2015 mennessä.

Vuonna 2002 henkilöauton keskimääräisestä 11 300 euron hinnasta elektroniikan osuus oli 2 220 euroa. Vuoteen 2015 mennessä sen arvellaan olevan jo 4 150 euroa, vaikka auton hinta muuten on kasvanut vain hieman eli 11 800 euroon.

Merkittävä trendi on Mercer Consultingin kartoituksen mukaan myös auton arvonmuodostuksen siirtyminen yhä selvemmin pienenevältä oem-yritysjoukolta alihankkijoille. Tosin vauhdikkaimmin kasvavassa elektroniikka/it-osuudessa oem-valmistajat uskovat pitävänsä jatkossakin itsellään noin 16 prosentin osuuden.

Sata miljoonaa koodiriviä

Professori Matti Juhala Teknillisen korkeakoulun koneosaston autotekniikan laboratoriosta puolestaan näyttää DaimlerChryslerin aikasarjaa ohjelmistokoodin määrästä autoissa.

1960/70-lukujen vaihteessa autojen digitalisoitumistrendissä lähdettiin liikkeelle noin sadasta koodirivistä. Määrä kasvoi potentiaalisesti saavuttaen vuosituhannen vaihteeseen mennessä miljoonan koodirivin rajapyykin — ja tällä vuosituhannella vauhti on vain kiihtynyt. Nyt auton prosessorimäärä lähestyy jo sataa, kalibrointipisteiden lukumäärä on luokkaa 5 000 ja ohjelmakoodirivien lukumäärä sata miljoonaa.

Trendi pyritään ottamaan huomioon auto- ja kuljetusvälinealan koulutuksessa ja tutkimuksessa. Juhalan mukaan ideointi- ja kartoitusvaiheessa on TKK:n kone- ja autotekniikan ja toisaalta it-lähtöisempien yksiköiden osaamisalueita tavoitteellisemmin yhdistävän uuden yksikön aikaansaaminen Otaniemeen.

Autoteollisuus standardoiit-alustojaan

Autojen valmistus- ja alihankintateollisuus on muodostanut muutaman viime vuoden aikana yhteistyöelimiä, jotta autotoimialan it-arkkitehtuureja saataisiin standardoitua.

Pääosin länsimaisten autojen oem-valmistajien, joita ovat BMW, DaimlerChrysler, Ford, Peugeot/Citroën, Toyota ja Volkswagen, sekä niiden ykköstason alihankkijoiden Autosar (automotive open system architecture) -hanke julkistettiin näkyvästi syksyllä 2003.

Japanilaiset ovat nyt vastanneet omalla Jaspar (Japan automotive software platform and architecture) -yhteishankkeellaan, jonka toimintaa käynnistellään tänä syksynä Nissanin, Toyotan ja TMC:n voimin.

Molemmilla hankkeilla on sama perinteiseltä it-alalta tuttu päätavoite: eri alihankkijoilta tulevien moduulien ja osaratkaisujen mahdollisimman helppo integrointi toimimaan keskenään.

Hyötyajoneuvot integroivattaustajärjestelmiin

Selvimmin itse kulkuneuvon ”digitalisoituiminen” on näkynyt kalliiden hyötyajoneuvojen markkinoilla. Linja- ja kuorma-autot ovat kalliita, niiden ajaminen on kallista ja usein niiden lastikin on kallista.

Ajoneuvotietokoneet ovat kaupallistumassa kuorma-autoissa hyvää vauhtia.

– Kysyntä on kovaa, kertoo Scanian kuorma-autojen fleet management- eli kalustonhallintajärjestelmien teknisestä neuvonnasta vastaava Juha Reima Scan-Autosta.

Pari vuotta sitten julkistettu Compaqin Ipaq -kämmenmikroon pohjaava autossa can-väylään kytkettävissä oleva ja ulkomaailman kanssa tekstiviestein kommunikoiva ratkaisu ei vielä sytyttänyt kokeiluja pidemmälle. Keväällä julkistettu uusi laite- ja järjestelmäsortimentti on kuitenkin Reiman mukaan lähdössä vauhdilla liikenteeseen.

Scanian Fleet Management Portalilla on Reiman mukaan jo noin 50 yritysasiakasta Suomessa.

Scanian kalustonhallintaratkaisun taustalla on runsaat kolme vuotta sitten Scanian, MANin, Mercedes Benzin ja Volvon kehittämä fms (fleet management system) -standardi. Standardi on mahdollistanut senkin, että Scanian Interactor 500 -ajoneuvotietokoneen voi asentaa yhteensopivaa can-väylää käyttäviin muihinkin ajoneuvoihin. Standardiin autoradiokehikkoon asennettavan Interactor 500 -ajoneuvotietokoneen on valmistanut kajaanilainen Sunit Oy.

Kulkuneuvoklusterissa400 yritystä

Sunitin lisäksi Suomesta löytyy toinenkin ajoneuvotietokonevalmistaja eli Aplicom Äänekoskelta.

Aivan kahdestaan eivät Sunit ja Aplikom Suomesta kansainvälisellekin ajoneuvoteollisuudelle elektroniikka- ja ohjelmistopalveluja ole tarjoamassa, vaikka joukko pieni onkin.

Teknologiateollisuus ry:n kulkuneuvovalmistajien toimialaryhmässä on mukana 30 jäsentä, joista yksi on vantaalainen taksitietokonejärjestelmistä tunnettu Semel Oy. Toimialaryhmästä Teknologiateollisuusliitossa vastaava asiantuntija Raimo Karhu kertoo suomalaiseen kulkuneuvoteollisuuden klusteriin kuuluvan kuitenkin kaikkiaan nelisensataa yritystä, jotka työllistävät noin 40 000 ihmistä ja luovat liikevaihtoa noin 5,5, miljardia euroa.

Sunitin, Aplicomin ja Semelin lisäksi hän nimeää kuljetusvälineteollisuuden it-saran kyntäjiksi vielä forssalaisen Mitron Oy:n sekä kiihtyvyysantureihin erikoistuneen VTI Hamlinin Vantaalta.

Älyrengas pyrkii mukaankalustonhallintaan

Hyvä esimerkki auton digitalisoitumisesta ja sen mukanaan tuomista autoteollisuuden alihankintamahdollisuuksista on älykäs autonrengas. Nokian Renkaat Oyj julkisti langattomasti kuljettajan matkapuhelimeen bluetoothin avulla paineensa kertovan älyrenkaan jo vuonna 2000.

– Toimme keväällä 2003 myyntiin ensimmäisen rengasvalvontatuotteemme, RoadSnoop Painevahdin. Se ei kuitenkaan käytä tiedonsiirtoon bluetoothia, vaan esimerkiksi keskuslukituksen kauko-ohjauksesta tuttua 433 megahertsin tekniikkaa. Suurin yksittäinen syy siihen, että bluetooth ei ole toistaiseksi ollut meidän sovelluksessamme käyttökelpoinen on sen virrankulutus. Nykyinen kulutus johtaisi liian lyhyeen rengasanturin pariston kestoikään, kehityspäällikkö Jukka Hakanen kertoo

Bluetooth ja kalustonhallinta -sovellukset ovat kuitenkin edelleen Hakasen mukaan suunnitelmissa.

– Uskoisin teknisten haasteiden olevan tulevaisuudessa ratkaistavissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    3. 3

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    6. 6

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää