Autot kiihdyttävät tiedon valtateille

Auto on jo laaja tietokonejärjestelmä

Auto alkaa yhä konkreettisemmin olla laaja it-järjestelmä, jossa on paljon erilaisia mekaanisia lisäosia.

Suomen kuljetusvälineteollisuuden toimialaklusterin seminaarin osanottajat saivat pari viikkoa sitten tietoa todelliselta näköalapaikalta siitä, miten tämä trendi vaikuttaa kuljetusväline- ja sille alihankintaa tekevän teollisuuden tulevaisuuteen.

Maailman suuria autovalmistajia konsultoivan saksalaisen Mercer Management Consultingin Stefano Nessi kertoi elektroniikan olevan ainoa voimakkaasti kasvava osuus auton hinnassa vuoteen 2015 mennessä.

Vuonna 2002 henkilöauton keskimääräisestä 11 300 euron hinnasta elektroniikan osuus oli 2 220 euroa. Vuoteen 2015 mennessä sen arvellaan olevan jo 4 150 euroa, vaikka auton hinta muuten on kasvanut vain hieman eli 11 800 euroon.

Merkittävä trendi on Mercer Consultingin kartoituksen mukaan myös auton arvonmuodostuksen siirtyminen yhä selvemmin pienenevältä oem-yritysjoukolta alihankkijoille. Tosin vauhdikkaimmin kasvavassa elektroniikka/it-osuudessa oem-valmistajat uskovat pitävänsä jatkossakin itsellään noin 16 prosentin osuuden.

Sata miljoonaa koodiriviä

Professori Matti Juhala Teknillisen korkeakoulun koneosaston autotekniikan laboratoriosta puolestaan näyttää DaimlerChryslerin aikasarjaa ohjelmistokoodin määrästä autoissa.

1960/70-lukujen vaihteessa autojen digitalisoitumistrendissä lähdettiin liikkeelle noin sadasta koodirivistä. Määrä kasvoi potentiaalisesti saavuttaen vuosituhannen vaihteeseen mennessä miljoonan koodirivin rajapyykin — ja tällä vuosituhannella vauhti on vain kiihtynyt. Nyt auton prosessorimäärä lähestyy jo sataa, kalibrointipisteiden lukumäärä on luokkaa 5 000 ja ohjelmakoodirivien lukumäärä sata miljoonaa.

Trendi pyritään ottamaan huomioon auto- ja kuljetusvälinealan koulutuksessa ja tutkimuksessa. Juhalan mukaan ideointi- ja kartoitusvaiheessa on TKK:n kone- ja autotekniikan ja toisaalta it-lähtöisempien yksiköiden osaamisalueita tavoitteellisemmin yhdistävän uuden yksikön aikaansaaminen Otaniemeen.

Autoteollisuus standardoiit-alustojaan

Autojen valmistus- ja alihankintateollisuus on muodostanut muutaman viime vuoden aikana yhteistyöelimiä, jotta autotoimialan it-arkkitehtuureja saataisiin standardoitua.

Pääosin länsimaisten autojen oem-valmistajien, joita ovat BMW, DaimlerChrysler, Ford, Peugeot/Citroën, Toyota ja Volkswagen, sekä niiden ykköstason alihankkijoiden Autosar (automotive open system architecture) -hanke julkistettiin näkyvästi syksyllä 2003.

Japanilaiset ovat nyt vastanneet omalla Jaspar (Japan automotive software platform and architecture) -yhteishankkeellaan, jonka toimintaa käynnistellään tänä syksynä Nissanin, Toyotan ja TMC:n voimin.

Molemmilla hankkeilla on sama perinteiseltä it-alalta tuttu päätavoite: eri alihankkijoilta tulevien moduulien ja osaratkaisujen mahdollisimman helppo integrointi toimimaan keskenään.

Hyötyajoneuvot integroivattaustajärjestelmiin

Selvimmin itse kulkuneuvon ”digitalisoituiminen” on näkynyt kalliiden hyötyajoneuvojen markkinoilla. Linja- ja kuorma-autot ovat kalliita, niiden ajaminen on kallista ja usein niiden lastikin on kallista.

Ajoneuvotietokoneet ovat kaupallistumassa kuorma-autoissa hyvää vauhtia.

– Kysyntä on kovaa, kertoo Scanian kuorma-autojen fleet management- eli kalustonhallintajärjestelmien teknisestä neuvonnasta vastaava Juha Reima Scan-Autosta.

Pari vuotta sitten julkistettu Compaqin Ipaq -kämmenmikroon pohjaava autossa can-väylään kytkettävissä oleva ja ulkomaailman kanssa tekstiviestein kommunikoiva ratkaisu ei vielä sytyttänyt kokeiluja pidemmälle. Keväällä julkistettu uusi laite- ja järjestelmäsortimentti on kuitenkin Reiman mukaan lähdössä vauhdilla liikenteeseen.

Scanian Fleet Management Portalilla on Reiman mukaan jo noin 50 yritysasiakasta Suomessa.

Scanian kalustonhallintaratkaisun taustalla on runsaat kolme vuotta sitten Scanian, MANin, Mercedes Benzin ja Volvon kehittämä fms (fleet management system) -standardi. Standardi on mahdollistanut senkin, että Scanian Interactor 500 -ajoneuvotietokoneen voi asentaa yhteensopivaa can-väylää käyttäviin muihinkin ajoneuvoihin. Standardiin autoradiokehikkoon asennettavan Interactor 500 -ajoneuvotietokoneen on valmistanut kajaanilainen Sunit Oy.

Kulkuneuvoklusterissa400 yritystä

Sunitin lisäksi Suomesta löytyy toinenkin ajoneuvotietokonevalmistaja eli Aplicom Äänekoskelta.

Aivan kahdestaan eivät Sunit ja Aplikom Suomesta kansainvälisellekin ajoneuvoteollisuudelle elektroniikka- ja ohjelmistopalveluja ole tarjoamassa, vaikka joukko pieni onkin.

Teknologiateollisuus ry:n kulkuneuvovalmistajien toimialaryhmässä on mukana 30 jäsentä, joista yksi on vantaalainen taksitietokonejärjestelmistä tunnettu Semel Oy. Toimialaryhmästä Teknologiateollisuusliitossa vastaava asiantuntija Raimo Karhu kertoo suomalaiseen kulkuneuvoteollisuuden klusteriin kuuluvan kuitenkin kaikkiaan nelisensataa yritystä, jotka työllistävät noin 40 000 ihmistä ja luovat liikevaihtoa noin 5,5, miljardia euroa.

Sunitin, Aplicomin ja Semelin lisäksi hän nimeää kuljetusvälineteollisuuden it-saran kyntäjiksi vielä forssalaisen Mitron Oy:n sekä kiihtyvyysantureihin erikoistuneen VTI Hamlinin Vantaalta.

Älyrengas pyrkii mukaankalustonhallintaan

Hyvä esimerkki auton digitalisoitumisesta ja sen mukanaan tuomista autoteollisuuden alihankintamahdollisuuksista on älykäs autonrengas. Nokian Renkaat Oyj julkisti langattomasti kuljettajan matkapuhelimeen bluetoothin avulla paineensa kertovan älyrenkaan jo vuonna 2000.

– Toimme keväällä 2003 myyntiin ensimmäisen rengasvalvontatuotteemme, RoadSnoop Painevahdin. Se ei kuitenkaan käytä tiedonsiirtoon bluetoothia, vaan esimerkiksi keskuslukituksen kauko-ohjauksesta tuttua 433 megahertsin tekniikkaa. Suurin yksittäinen syy siihen, että bluetooth ei ole toistaiseksi ollut meidän sovelluksessamme käyttökelpoinen on sen virrankulutus. Nykyinen kulutus johtaisi liian lyhyeen rengasanturin pariston kestoikään, kehityspäällikkö Jukka Hakanen kertoo

Bluetooth ja kalustonhallinta -sovellukset ovat kuitenkin edelleen Hakasen mukaan suunnitelmissa.

– Uskoisin teknisten haasteiden olevan tulevaisuudessa ratkaistavissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    3. 3

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    4. 4

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    9. 9

      Kohu jäädytti palkkioiden nousun isoissa valtionyhtiöissä – ”Ihan poliittinen kysymys”

    10. 10

      Pilaako tämä myrkkypommi kotisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    6. 6

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    9. 9

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää