Valikko

Laivamarkkinat ovatvihdoin elpymässä

Syksyn aikana suomalaiset telakat ovat voittaneet tärkeitä tarjouskilpailuja, Aker Finnyards ilmoitti eilen 165 miljoonan euron risteilyalustilauksesta

Varustamoyhtiö Tallink tilaa Aker Finnyardsilta 165 miljoonaa euron risteilyaluksen Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Tilauksen työllistävä vaikutus on 1 700 henkilötyövuotta. Alus rakennetaan Finnyardsin Rauman-telakalla ja otetaan käyttöön vuonna 2006

Aker Finnyardsiin fuusioitava Masa-Yards sai puolestaan suurtilauksen USA:sta syyskuun alussa. Uusien kauppojen myötä telakoiden tulevaisuus näyttää pitkästä aikaa valoisalta, mistä hyötyy myös useat alihankkijat.

– Tilanne laivanrakennusteollisuudessa on muuttunut hyvin nopeasti. Suomalaiset telakat ovat saaneet tärkeitä tilauksia, joiden vaikutus ulottuu laajalle alihankkijoihin, sanoo Meriteollisuusyhdistyksen johtaja Henrik Nordell.

Yhden laivatilauksen hinnasta 60–70 prosenttia kohdistuu laivan toimittavan telakan alihankkijoihin.

– On tehty laskelmia, että yhden risteilyaluksen valmistuksessa käytetään 500 eri toimittajaa ja suurin osa näistä on kotimaisia yrityksiä. Yksi laivatilaus vaikuttaa siis useaan eri teollisuudenalaan.

Yhdysvaltoihin syyskuussa 2001 kohdistuneiden terrori-iskujen seurauksena laivojen tilaukset olivat pitkään jäissä. Nordellin mukaan nyt on selvästi havaittavissa, että varustamot ovat aloittaneet uusien laivojen tilaamisen.

– On selvästi havaittavissa, että markkinat ovat elpymässä. Suomen kannalta ratkaisevaa on se, kuinka hyvin meriteknologinen klusteri kokonaisuudessaan pystyy vastaamaan kansainväliseen kilpailuun. Suurten tilausten kohdalla iso kysymys on myös erilaiset rahoitusjärjestelyt.

Vaikka telakoiden tilauskanta on parantanut, on tilauskirjoissa vielä paljon tyhjää tilaa. Valtion myöntämä telakkatuki on kohdistettu konttialuksiin.

– EU:n sisäisen kilpailun kannalta telakkatuen merkitys on tärkeä suomalaisille telakoille, Nordell sanoo.

Liian montatuntematonta tekijää

Teollisuusasiamies Seppo Torikka Turun seudun kehittämiskeskuksesta on seurannut telakoiden toimintaa 1970-luvulta lähtien. Hänen mielestään nykyisellä tilauskannalla luodaan telakoiden alihankkijoille hyviä toimintaedellytyksiä, mutta vain vähäksi aikaa.

Laivatilauksen työllistävä vaikutus alihankkijoille toteutuu vuoden kuluttua tilauksesta, jolloin rakennustyöt ovat käynnissä.

– Turun seudulla useat telakoiden alihankkijat ovat olleet pitkään täysin tyhjän päällä. Nyt tilanne näyttää paremmalta, mutta töitä ei ole parin vuoden kuluttua näköpiirissä. Laivatilauksia tarvitaan edelleen lisää Turkuun, Torikka sanoo.

Torikan mielestä telakoiden pitäisi huolellisemmin miettiä suomalaisen laivanrakennuksen erityisosaamisen hyödyntämistä ja rakentaa siitä kilpailuetua.

– Meillä on Turussa käytössä kolmen yliopiston osaaminen ja valtavasti kokemusta laivanrakennuksesta. Suomi pystyy kilpailemaan laivatilauksista parhaiten rakentamalla laivat nopeammin ja tehokkaammin kuin muissa maissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää