Valikko

15/30 Researchtutkii nuorten elämää

15/30 Research tunkeutuu parikymppisten elämään ja myy tiedon yrityksille. Yrityksen esikoinen, kansallinen nuorisotutkimus, julkaistaan joulukuun alussa.

Toimitusjohtaja Antti Kasanen, 23, on tullut töihin hupparissa, mutta vaihtanut sen haastattelua varten kauluspaitaan.

– Kravattia en suostu laittamaan, Kasanen heittää.

Kasanen perusti Markus Keräsen, 26, kanssa Suomen ensimmäisen nuoriin keskittyvän tutkimusyrityksen, 15/30 Researchin elokuussa. Idea syntyi kaksikon työskennellessä korkeakoulujen valmennuskursseja pitävässä Valmennuskeskus Oy:ssä.

– Nuorisolle joudutaan markkinoimaan liiaksi mutu-tuntuman varassa, koska tutkittua tietoa ei ole. Perinteiset tutkimuslaitokset tutkivat kyllä 15–24-vuotiaitakin, mutta eivät pääse tilastojen taakse, koska eivät elä nuorten maailmassa, Keränen perustelee.

15/30 Research pyrkii syvälle nuorten pään sisään. Internetin ja sähköpostin avulla toteutettavien laajojen kvantitatiivisten tutkimusten lisäksi nuorisotrendejä kartoitetaan ruohonjuuritasolta. Analysointi on tilastotieteeseen perehtyneen Keräsen harteilla.

– Meillä on tutkimuksia varten 10 000 nuoren tietokanta. Lisäksi nuorten eri alakulttuureissa on porukkaa selvittämässä, mitä siellä tapahtuu, Keränen kertoo.

Käytännön havaintoja ja tutkimustuloksia vertailemalla saadaan tietoa, jonka Kasanen ja Keränen uskovat kiinnostavan mainostoimistoja ja yrityksiä, joiden kohderyhmä on nuoriso. Lisäksi 15/30 Research konsultoi yrityksiä nuorisomarkkinoinnissa.

– Mainostoimistot pyrkivät olemaan nuorisoasiantuntijoita, mutta heiltä puuttuu tutkittu tieto. Siksi olemme heille hyvä kumppani. Olisi hienoa saada asiakkaaksi myös yleishyödyllisiä yhdistyksiä, Kasanen toivoo.

Tutkimuslaitoksen esikoinen, kansallinen nuorisotutkimus julkaistaan joulukuun alussa. Julkistamistilaisuus on nuorelle yritykselle merkittävä markkinointitapahtuma.

– Sinne kutsutaan kaikki potentiaaliset asiakkaat. Olemme saaneet yllättävän paljon yhteydenottoja kiinnostuneilta yrityksiltä, Kasanen myhäilee.

Tavoitteena on saada ensi vuonna sen verran vakituisia asiakkaita, että Kasanen ja Keränen voisivat nostaa yrityksestään palkkaa, ja työllistää muutaman vakituisen työntekijän.

Alkutaipaleen on rahoittanut yhtiön kolmas osakas Antin isä, Kari Kasanen, joka on osakkaana myös liikkeenjohdonkonsulttiyhtiö Talent Partnersissa.

Nuorten pitäisi Antti Kasasen mukaan kiinnostaa kaikkia yrityksiä. Vaikka nuorilla on vähän omaa rahaa, he ohjaavat vanhempiensa kulutusta.

– Varsinkin kodin elektroniikkahankinnoissa vanhemmilla on vain rahoittajan rooli.

Kulutustottumukset muovautuvat 15–24-vuotiaana.

– Vakuutusyhtiön on helpompi myydä 18-vuotiaalle ensimmäinen kotivakuutus kuin saada 40-vuotias vaihtamaan vakuutusyhtiötä, Keränen kiteyttää.

Yritysten jatkuvuuden kannalta on tärkeää, millaisina työnantajina nuoret niitä pitävät. 15/30 Research aloittaa keväällä työnantajakuvatutkimuksen.

– Yleensä tutkimuksissa vain listataan vaikkapa 50 suosituinta työnantajaa. Me yritämme selvittää, miksi joku on yritys on suosittu, Keränen kertoo.

Miksi nuoriin keskittyvää tutkimuslaitosta ei sitten ole aiemmin perustettu?

– Kun ollaan nuoria, ei ole osaamista, ja kun ollaan vanhempia, ei ole kiinnostusta erikoistua nuoriin, Keränen arvelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    9. 9

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää