Luovan mainonnan paikka on kuilun reunalla

Saatchi & Saatchin John Pallant usutti Ideapäivässä mainonnan suunnittelijoita kuilun partaalle ja kertoi sähköpostihaastattelussa menestyksensä salaisuuden

Britanniasta maailmalle venyneen maineikkaan toimistoketjun Saatchi & Saatchin Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan alueen luova johtaja Johan Pallant kävi viime viikolla tekemässä suomalaisille mainonnan suunnittelijoille ehdotuksen:

– Mainonta tarvitsee uusia, erottuvia ideoita. Käyttäkää hyväksi sijaintianne Euroopan reunalla ja jättäkää omaan arvoonsa muualla tehtävät tavanomaisuudet. Ottakaa kaikki irti omasta ainutlaatuisuudestanne.

Maailman huippumainonnan vuosittain esittelevän Cannesin festivaalin tarjonta on ollut Pallantille pettymys.

– Printtimainonnan sarjassa 75 prosentissa töistä on iso kuva ja mainostajan logo oikeassa alalaidassa. Rohkeimmilla logo saattaa olla vasemmalla puolella.

Esimerkkinä ajatustensa toteutumisesta omassa ketjussaan Pallant mainitsi Cannesissa ensimmäisen kultansa voittaneen Itävallan-toimiston tekemän kampanjan Standard-päivälehdelle. Siinä lehden etusivulla oli valokuvien paikalla valkoista tyhjyyttä. Muutamaa sivua myöhemmin olivat pelkät kuvat – ne, jotka täydensivät tekstin lukijalle arvokkaaksi kokonaisuudeksi.

Ideapäivän osallistujat näkivät myös ketjun Lontoon-toimiston tekemän kolmen mainosfilmin sarjan, joka on tehty kansalliselle lapsiin kohdistuvan väkivallan torjuntajärjestölle NSPCC:lle. Usean katsomiskerran jälkeenkin syvästi koskettavat filmit käyttävät muun muassa perinteisten lyhyitten piirrosfilmien holtitonta vitsiväkivaltailmaisua.

Puhujalavalta suoraan lentoasemalle singahtanut Pallant vastasi sähköpostitse Taloussanomien haastatteluun, jonka kysymykset pyysimme suomalaisilta luovan suunnittelun huipuilta.

Hasan & partnersin luovan johtajuuden teleoperaattori Wataniyan markkinointi- ja myyntijohtajan tehtävään Kuwaitissa vaihtava Timo Everi halusi tietää, miten Saatchi & Saatchi onnistuu säilyttämään vahvan asemansa, vaikka se on menettänyt monia lahjakkuuksiaan ja vahvoja persoonia kilpailijoilla ja alalle on tullut uusia kiinnostavia toimistoja, esimerkiksi Mother.

– S&S:llä on ja on aina ollut vahva yrityskulttuuri. Se on syntynyt siitä, keitä palkkamme ja miten koulutamme ja työskentelemme. Energia, intohimo ja omistautuminen luovuudelle vaikuttavat meillä kaikilla tasoilla. Se kestää huolimatta ihmisten lähdöistä ja tuloista. Kulttuuri läpäisee koko globaalin ketjumme ja pitää meidät vahvoina myös silloin, kun saamme uusia luovia kilpailijoita – joista monet ovat saaneet meillä oppinsa.

Everin kysymykseen, miksi Suomessa ei ole Saatchi & Saatchin nimeä kantavaa toimistoa, Pallant vastasi:

– Tutkimme jatkuvasti mahdollisuuksia tuoda toimisto uudelleen Suomen markkinoille.

Family Inc:in toimitusjohtaja Päivi Topinoja-Aranko pisti Pallantin koville referoimalla World Economic Forumin kilpailukykyraporttia, jossa Suomi on kärjessä, kun tarkastellaan taloudellisen kasvun edellytyksiä, mutta markkinoinnissa suomalaiset yritykset heikot pisteet. Mitä suomalaisyritykset tarvitsevat lisää menestyäkseen?

– Huikea kysymys! En ole varma, osaanko vastata, kun olen tällainen vaatimaton luova ihminen, vaikka tittelini kuulostaakin hienolta. Minusta kuitenkin näyttää, että pelkästään tutkailemalla Nokian mieletöntä globaalia menestystä voisi saada jotain vinkkejä.

PHS:n luova johtaja Unto Paltemaa halusi tietää, miten pitkälle Pallantin mielestä niin kutsuttu näkymätön mainonta voi moraaliselta kannalta mennä.

– Minulle näkymätön mainonta tarkoittaa mainontaa, joka ei näytä perinteiseltä. Se on mainontaa, joka hiipii luoksesi uuden median ympäristöissä tai uusissa perinteisen median käyttötavoissa. Koska nämä uudet tavat pääosin vielä ovat luomatta, vastaaminen on vaikeaa. Mutta edellyttäen ettemme petä tai hämmennä ihmisiä, vaan huolehdimme siitä, että mainokset tunnistaa mainoksiksi – joskin yllättävin tai epätavallisin keinoin välitetyiksi – en näe tässä ongelmaa.

Taivas Ogilvy -ryhmän luova johtaja Veli-Matti Hilli pohti, tarvitaanko mainostoimistoissa oikeasti luovia johtajia.

John Pallantilla ei ole asiasta epäilystä:

– Kun olin copywriterina minulla oli huonoja ideoita, joita pidin hyvinä ja hyviä, joita arvelin huonoiksi. Luovalla johtajalla on kyky katsoa töitä objektiivisesti ja luovaa lahjakkuutta parannusehdotusten tekemiseen – ja vielä taitoa inspiroida suunnittelijoita ylittämään omat rajansa.

– Ehkä jokin pieni kokeneista suunnitteluryhmistä koostuva toimisto voisi selvitä ilman luovaa johtajaa, mutta suuret luovat osastot, joilla on monen tason ryhmiä, tarvitsevat johtajan.

– Kaikki, mitä minä olen mainosalalla saavuttanut on tullut upeitten luovien johtajien tuen ansiosta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    3. 3

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    4. 4

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Unilever ei innostunut – Kraft vetäytyi ostotarjouksesta

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    10. 10

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää