Valikko

Luovan mainonnan paikka on kuilun reunalla

Saatchi & Saatchin John Pallant usutti Ideapäivässä mainonnan suunnittelijoita kuilun partaalle ja kertoi sähköpostihaastattelussa menestyksensä salaisuuden

Britanniasta maailmalle venyneen maineikkaan toimistoketjun Saatchi & Saatchin Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan alueen luova johtaja Johan Pallant kävi viime viikolla tekemässä suomalaisille mainonnan suunnittelijoille ehdotuksen:

– Mainonta tarvitsee uusia, erottuvia ideoita. Käyttäkää hyväksi sijaintianne Euroopan reunalla ja jättäkää omaan arvoonsa muualla tehtävät tavanomaisuudet. Ottakaa kaikki irti omasta ainutlaatuisuudestanne.

Maailman huippumainonnan vuosittain esittelevän Cannesin festivaalin tarjonta on ollut Pallantille pettymys.

– Printtimainonnan sarjassa 75 prosentissa töistä on iso kuva ja mainostajan logo oikeassa alalaidassa. Rohkeimmilla logo saattaa olla vasemmalla puolella.

Esimerkkinä ajatustensa toteutumisesta omassa ketjussaan Pallant mainitsi Cannesissa ensimmäisen kultansa voittaneen Itävallan-toimiston tekemän kampanjan Standard-päivälehdelle. Siinä lehden etusivulla oli valokuvien paikalla valkoista tyhjyyttä. Muutamaa sivua myöhemmin olivat pelkät kuvat – ne, jotka täydensivät tekstin lukijalle arvokkaaksi kokonaisuudeksi.

Ideapäivän osallistujat näkivät myös ketjun Lontoon-toimiston tekemän kolmen mainosfilmin sarjan, joka on tehty kansalliselle lapsiin kohdistuvan väkivallan torjuntajärjestölle NSPCC:lle. Usean katsomiskerran jälkeenkin syvästi koskettavat filmit käyttävät muun muassa perinteisten lyhyitten piirrosfilmien holtitonta vitsiväkivaltailmaisua.

Puhujalavalta suoraan lentoasemalle singahtanut Pallant vastasi sähköpostitse Taloussanomien haastatteluun, jonka kysymykset pyysimme suomalaisilta luovan suunnittelun huipuilta.

Hasan & partnersin luovan johtajuuden teleoperaattori Wataniyan markkinointi- ja myyntijohtajan tehtävään Kuwaitissa vaihtava Timo Everi halusi tietää, miten Saatchi & Saatchi onnistuu säilyttämään vahvan asemansa, vaikka se on menettänyt monia lahjakkuuksiaan ja vahvoja persoonia kilpailijoilla ja alalle on tullut uusia kiinnostavia toimistoja, esimerkiksi Mother.

– S&S:llä on ja on aina ollut vahva yrityskulttuuri. Se on syntynyt siitä, keitä palkkamme ja miten koulutamme ja työskentelemme. Energia, intohimo ja omistautuminen luovuudelle vaikuttavat meillä kaikilla tasoilla. Se kestää huolimatta ihmisten lähdöistä ja tuloista. Kulttuuri läpäisee koko globaalin ketjumme ja pitää meidät vahvoina myös silloin, kun saamme uusia luovia kilpailijoita – joista monet ovat saaneet meillä oppinsa.

Everin kysymykseen, miksi Suomessa ei ole Saatchi & Saatchin nimeä kantavaa toimistoa, Pallant vastasi:

– Tutkimme jatkuvasti mahdollisuuksia tuoda toimisto uudelleen Suomen markkinoille.

Family Inc:in toimitusjohtaja Päivi Topinoja-Aranko pisti Pallantin koville referoimalla World Economic Forumin kilpailukykyraporttia, jossa Suomi on kärjessä, kun tarkastellaan taloudellisen kasvun edellytyksiä, mutta markkinoinnissa suomalaiset yritykset heikot pisteet. Mitä suomalaisyritykset tarvitsevat lisää menestyäkseen?

– Huikea kysymys! En ole varma, osaanko vastata, kun olen tällainen vaatimaton luova ihminen, vaikka tittelini kuulostaakin hienolta. Minusta kuitenkin näyttää, että pelkästään tutkailemalla Nokian mieletöntä globaalia menestystä voisi saada jotain vinkkejä.

PHS:n luova johtaja Unto Paltemaa halusi tietää, miten pitkälle Pallantin mielestä niin kutsuttu näkymätön mainonta voi moraaliselta kannalta mennä.

– Minulle näkymätön mainonta tarkoittaa mainontaa, joka ei näytä perinteiseltä. Se on mainontaa, joka hiipii luoksesi uuden median ympäristöissä tai uusissa perinteisen median käyttötavoissa. Koska nämä uudet tavat pääosin vielä ovat luomatta, vastaaminen on vaikeaa. Mutta edellyttäen ettemme petä tai hämmennä ihmisiä, vaan huolehdimme siitä, että mainokset tunnistaa mainoksiksi – joskin yllättävin tai epätavallisin keinoin välitetyiksi – en näe tässä ongelmaa.

Taivas Ogilvy -ryhmän luova johtaja Veli-Matti Hilli pohti, tarvitaanko mainostoimistoissa oikeasti luovia johtajia.

John Pallantilla ei ole asiasta epäilystä:

– Kun olin copywriterina minulla oli huonoja ideoita, joita pidin hyvinä ja hyviä, joita arvelin huonoiksi. Luovalla johtajalla on kyky katsoa töitä objektiivisesti ja luovaa lahjakkuutta parannusehdotusten tekemiseen – ja vielä taitoa inspiroida suunnittelijoita ylittämään omat rajansa.

– Ehkä jokin pieni kokeneista suunnitteluryhmistä koostuva toimisto voisi selvitä ilman luovaa johtajaa, mutta suuret luovat osastot, joilla on monen tason ryhmiä, tarvitsevat johtajan.

– Kaikki, mitä minä olen mainosalalla saavuttanut on tullut upeitten luovien johtajien tuen ansiosta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää