Pystypäin punaisella brändillä

Viking Linen brändi ei pureammattilaisiin, mutta tulosta tulee

Kansa tykkää, vaikka mainosammattilaiset eivät. Risto Peltola pitää Viking Linen brändin tiukasti tyylilajissaan.

Viking Linen laivoilla matkustaa vuosittain miljoona suomalaista. Yhtiön tulos on ollut tukeva, viime tilikaudella 15 miljoonaa euroa. Silti Taloussanomien Parhaat bränditalot -tutkimuksessa Viking Line sai toiseksi laiminlyödyimmän brändin sijan.

– Brändi ei ole hieno, mutta se on äärimmäisen tarkoituksenmukainen, markkinointijohtaja Peltola sanoo.

Yhtiön symbolit ovat tunnettuja: punainen väri, puolikas nimi logomaisena elementtinä, mainosten ikinau-ravat hahmot.

Brändinrakennus nojaa yli 100 000 vuosittaiseen markkinatutkimushaastatteluun. Yhtiö on luodannut markkinoitaan tutkimuksella yli 30 vuoden ajan.

– Systemaattinen ja jatkuva tutkimus säästää rahaa. Meidän ei tarvitse uhrata hirveitä summia mainontaan.

Peltolan pitkäjänteinen strateginen näkemys saa tunnustusta parhaiden brändijohtajien sarjassa.

– Brändi ei ole leikkikalu vaan vakava asia. Brändin tehtävä kiteytyy siihen, tehdäänkö rahalla brändiä vai brändillä rahaa. Kilpailijaamme verrattuna olemme valinneet tehdä brändillä rahaa.

Helppoa punabrändillä ei silti ole. Samoilla reiteillä kilpailevat virolaiset varustamot, eikä viinamyyntikään kannata kuin ennen. Jokainen lähtö on täytettävä, sillä kustannukset eivät tyhjällä laivalla juuri kutistu.

– Silja on laatujohtaja. Viking on hintajohtaja ja rakentaa laatua selektiivisesti. Tallink on predestinoitu voittajaksi, se ottaa tällä hetkellä markkinaosuutta ylivoimaisella kustannustasolla. Silja on hienostuneempi, konservatiivisempi ja puhuttelee vanhempia ihmisiä. Me olemme nuorekkaampi, iloisempi, vauhdikkaampi. Emotionaalinen brändiviestimme tulee punaisesta väristä, Peltola vertailee.

Kaksi kolmasosaa laivojen matkustajista käyttää useita yhtiöitä. Uskollisuutta ei ole.

Peltolan motto on kuri. Brändin rakentaminen on kurinalaista hommaa, suhde mainostoimistoon on kurinalainen.

– Tärkeintä on jatkuvuus ja että muutossignaalit tulevat asiakkailta. Jos suhde mainostoimistoon ei ole kurinalainen, on se meille entinen mainostoimisto. Mainostajan täytyy olla kova. Esimerkiksi uusi tiimi ei saa vaikuttaa yrityksen brändin tavoitteisiin. Annan tiukat rajat mainonnan tekoon.

Viking Linen mainostoimisto on McCann.

– Suomessa mainostoimisto on usein isäntä ja mainostaja renki, mikä on kamalaa. Yrityksen täytyy tietää itse, mitä se haluaa viestiä markkinoilleen.

– Saan joskus kritiikkiä ammattilaisilta, koska me emme ole muodikkaita. Jos asiakkaamme eivät välitä muodikkuudesta, emme mekään. Asiakkaat eivät myöskään välitä yrityksen sisäisestä elämästä, millaiset koneet tai kännykät meillä on. Se pitää erottaa brändinrakennuksesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    8. 8

      Frankfurtin ja Lontoon pörssien yhdistyminen uhkaa kaatua

    9. 9

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    10. 10

      Helle: Lentolakkoa sovitellaan koko ilta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää