Kriittinen kuluttaja haastaa massamerkit ja mainonnan

Kriittisistä kuluttajista on useilla markkinoilla kasvanut jo mahtitekijä, joka kääntää selkänsä merkkituotestatukselle

Yhdysvalloissa elää nopeasti kasvava kuluttajaryhmä, joka päällisin puolin muistuttaa keskivertoamerikkalaista mutta uskoo aivan toisenlaisiin arvoihin. Heitä kiinnostavat kestävä kehitys ja globaali oikeudenmukaisuus, yhteisöllisyys, henkinen kasvu sekä kulttuurien ja elämänmuotojen kirjo. Rahalle ja statukselle he eivät anna suurtakaan arvoa.

Ryhmän löytäjä, sosiologi Paul H. Ray nimesi heidät kulttuurisesti luoviksi. Hän arvioi, että vuosituhannen vaihteessa ryhmään kuului runsas neljännes amerikkalaisista, ja osuus kasvaa koko ajan.

Kulutusvoimaa ryhmällä on runsaat 500 miljardia dollaria. Potti kasvaa viisi prosenttia vuosittain, arvioi Ray saksalaisen Psychologie Heute -lehden haastattelussa.

Tutkijat eri puolilla maailmaa hakevat nyt tuntumaan tähän ryhmään. Tutkimukset ovat käynnissä ainakin Brasiliassa, Japanissa ja Kanadassa. Euroopan maista teoriaa testaavat Saksa, Ranska, Italia, Unkari ja Norja.

– Rahoitusvaikeudet ovat hidastaneet tutkimuksen etenemistä, mutta odotamme ensimmäisiä tuloksia ensi vuonna, kertoo Club of Budapestin hanketta koordinoiva Johannes Heimrath.

Saksan tunnetuin tulevaisuudentutkija Matthias Horx puhuu kirjoissaan hyvin samantyyppisestä joukosta, jota hän nimittää luovaksi luokaksi. Sen edustajat kokoavat tarjolla olevista elämäntyylin aineksista itselleen sopivan tilkkutäkin ja työskentelevät usein freelancereina tai yrittäjinä.

Horxin Zukunftsinstitut-nimisessä yrityksessä on pohdittu myös sitä, millainen haaste tällainen antimaterialistinen, mainontaan ja massakulttuuriin kriittisesti suhtautuva kuluttajajoukko on markkinoinnille ja myynnille.

Instituutin tutkija Eike Wenzel ennustaa, että häviäjiin kuuluvat ainakin tietyt merkkituotteet sekä mainonnan massamarkkinat, ennen muuta televisio.

Voittajien puolelle Wenzel nimeää terveelliset, luonnonmukaisesti tuotetut ja älykkäät tuotteet sekä pienemmän mittakaavan mainonnan.

Luomun ja lähiruoan suosion kasvusta on jo selvää näyttöä ympäri maailman. Matkailualalla vaihtoehtoinen tarjonta on kasvanut viime vuosina yli parinkymmenen prosentin vauhtia.

Joogan ja sen kiinalaisten vastineiden qigongin ja taijin harrastajamäärät kasvavat, ja kiireestä ja tavarapaljoudesta alkunsa saanut ajatus yksinkertaisemmasta elämästä leviää yhä laajempien piirien tietoisuuteen.

– Terveys on suuri teema. Ennen ihmiset ostivat sitä mihin oli varaa tai mikä toi statusta. Nyt ostokriteerinä on terveys, olipa hankittavana kirja, auto, polkupyörä, ruokaa, luontaishoitoja, vaatteita tai lastentarvikkeita, listaa tutkija.

Merkkituote ei tulevaisuudessa ole enää statussymboli, vaan sen koetaan olevan olemassa tehdäkseen käyttäjänsä elämän helpommaksi.

– Tuotteilta vaaditaan, että se on oikeasti älykäs ja auttava, eikä taas uusi ajansyöjä. Applen iPod on tässä mielessä suuntaa näyttävä. Se on helppo käyttää ja kaunis, sanoo Wenzel.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    3. 3

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    10. 10

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    8. 8

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    9. 9

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    10. 10

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää