Valikko

Kriittinen kuluttaja haastaa massamerkit ja mainonnan

Kriittisistä kuluttajista on useilla markkinoilla kasvanut jo mahtitekijä, joka kääntää selkänsä merkkituotestatukselle

Yhdysvalloissa elää nopeasti kasvava kuluttajaryhmä, joka päällisin puolin muistuttaa keskivertoamerikkalaista mutta uskoo aivan toisenlaisiin arvoihin. Heitä kiinnostavat kestävä kehitys ja globaali oikeudenmukaisuus, yhteisöllisyys, henkinen kasvu sekä kulttuurien ja elämänmuotojen kirjo. Rahalle ja statukselle he eivät anna suurtakaan arvoa.

Ryhmän löytäjä, sosiologi Paul H. Ray nimesi heidät kulttuurisesti luoviksi. Hän arvioi, että vuosituhannen vaihteessa ryhmään kuului runsas neljännes amerikkalaisista, ja osuus kasvaa koko ajan.

Kulutusvoimaa ryhmällä on runsaat 500 miljardia dollaria. Potti kasvaa viisi prosenttia vuosittain, arvioi Ray saksalaisen Psychologie Heute -lehden haastattelussa.

Tutkijat eri puolilla maailmaa hakevat nyt tuntumaan tähän ryhmään. Tutkimukset ovat käynnissä ainakin Brasiliassa, Japanissa ja Kanadassa. Euroopan maista teoriaa testaavat Saksa, Ranska, Italia, Unkari ja Norja.

– Rahoitusvaikeudet ovat hidastaneet tutkimuksen etenemistä, mutta odotamme ensimmäisiä tuloksia ensi vuonna, kertoo Club of Budapestin hanketta koordinoiva Johannes Heimrath.

Saksan tunnetuin tulevaisuudentutkija Matthias Horx puhuu kirjoissaan hyvin samantyyppisestä joukosta, jota hän nimittää luovaksi luokaksi. Sen edustajat kokoavat tarjolla olevista elämäntyylin aineksista itselleen sopivan tilkkutäkin ja työskentelevät usein freelancereina tai yrittäjinä.

Horxin Zukunftsinstitut-nimisessä yrityksessä on pohdittu myös sitä, millainen haaste tällainen antimaterialistinen, mainontaan ja massakulttuuriin kriittisesti suhtautuva kuluttajajoukko on markkinoinnille ja myynnille.

Instituutin tutkija Eike Wenzel ennustaa, että häviäjiin kuuluvat ainakin tietyt merkkituotteet sekä mainonnan massamarkkinat, ennen muuta televisio.

Voittajien puolelle Wenzel nimeää terveelliset, luonnonmukaisesti tuotetut ja älykkäät tuotteet sekä pienemmän mittakaavan mainonnan.

Luomun ja lähiruoan suosion kasvusta on jo selvää näyttöä ympäri maailman. Matkailualalla vaihtoehtoinen tarjonta on kasvanut viime vuosina yli parinkymmenen prosentin vauhtia.

Joogan ja sen kiinalaisten vastineiden qigongin ja taijin harrastajamäärät kasvavat, ja kiireestä ja tavarapaljoudesta alkunsa saanut ajatus yksinkertaisemmasta elämästä leviää yhä laajempien piirien tietoisuuteen.

– Terveys on suuri teema. Ennen ihmiset ostivat sitä mihin oli varaa tai mikä toi statusta. Nyt ostokriteerinä on terveys, olipa hankittavana kirja, auto, polkupyörä, ruokaa, luontaishoitoja, vaatteita tai lastentarvikkeita, listaa tutkija.

Merkkituote ei tulevaisuudessa ole enää statussymboli, vaan sen koetaan olevan olemassa tehdäkseen käyttäjänsä elämän helpommaksi.

– Tuotteilta vaaditaan, että se on oikeasti älykäs ja auttava, eikä taas uusi ajansyöjä. Applen iPod on tässä mielessä suuntaa näyttävä. Se on helppo käyttää ja kaunis, sanoo Wenzel.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    6. 6

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    9. 9

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    8. 8

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    9. 9

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    10. 10

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää