Valikko

AKT:läiset haluavat karsia tilapäisiä ahtaajia

Päävienti-satamien ahtaajakysymys ei noudata tupo-aikataulua

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT haluaa rajoittaa tilapäisten ahtaajien käyttöä satamissa. Puheenjohtaja Timo Rätyn mukaan tilapäisahtaajat korvaavat pysyvää henkilökuntaa, eivät ainoastaan tasoita ruuhkahuippuja.

Räty sanoo, että tilapäistyöntekijöillä paikataan muun muassa lomia ja pekkasvapaita.

Koska vapaat toistuvat vuosittain ja ne ovat hyvin tiedossa, pitäisi Rätyn mukaan vakinaista väkeä palkata todellista tarvetta vastaavasti.

Hän huomauttaa työehtosopimuksen rajaavan tilapäisahtaajien määrän päävahvuudesta noin kymmeneen prosenttiin.

– Käytännössä määrä saattaa olla neljäsosan porukasta, joskus jopa enemmän. Tilanne on tavallaan riistäytynyt käsistä.

Kiista koskeepäävientisatamia

Suomen satamissa työskentelee nelisen tuhatta ahtaajaa. Näistä vajaa 3 000 on vakinaisessa työsuhteessa.

AKT ei kuitenkaan ole vaatimassa tuhannen ihmisen vakinaistamista.

– Puhutaan kymmenistä ihmisistä Kotkan ja Helsingin satamissa.

Rätyn mukaan kyse ei ole palkoista, vaan työsuhteesta.

– Nämä (tilapäiset ahtaajat) ovat meidän työehtosopimuksen piirissä, joka on käytännössä sama kuin vakinaisten ahtaajien sopimus lukuunottamatta työsuhteen pysyvyystekijää.

Tilapäisahtaajien työsuhde kestää aina päivän kerrallaan.

Lakkoa turhaennakoida

AKT:n alaiset linja-autonkuljettajat lakkoilevat, vaikka alalla on työehtosopimus voimassa, ja siksi myös työrauhavelvoite päällä. Kuljetuspuolen sopimus on itse asiassa voimassa vielä yli vuoden.

Työtuomioistuin on tuominnut AKT:n kahteen kertaan sakkoihin laittomasta lakosta.

Sen sijaan satamien sopimuskausi päättyy helmikuussa.

Räty ei halua ennakoida AKT:n lakkovalmiutta ahtaajakysymyksessä.

– Emme me nyt julista mitään työtaistelua tänne, emmekä suunnittele mitään, koska neuvottelut eivät ole vielä alkaneetkaan.

Rätyn mukaan periaatteellinen lakkovalmius on tietysti olemassa.

– Ammattiyhdistystoiminnan luonteeseen sinänsä kuuluu, että viimekätisesti se keino on käytettävissä.

Neuvottelutalkavat tänään

AKT:lla ei ole mitään erityistarvetta jäädä pois mahdollisesta keskitetystä tuloratkaisusta. Räty ei myöskään myönnä AKT:n sabotoivan bussilakolla tupoa.

Tuposyistä ahtaajakysymys ei kuitenkaan jää ratkaisematta.

– Jos ei saada tupoaikataulussa ratkaisua, niin tarvittaessa meidän omat neuvottelut venyvät pidemmälle, Räty sanoo.

AKT aloittaa tänään tiistaina neuvottelut työnantajan kanssa ahtaajien asemasta.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto pystyy periaatteessa pysäyttämään Suomen viennin satamiin, vaikka koko muu teollisuus olisi tupossa kiinni.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää