Valikko

Näkkäristä tuli viennin tähtibrändi

Kuivan rapsakka leipäbrändi Finn Crisp tekee kansainvälistä valloitusta Suomesta itään – niin pitkälle kuin maata riittää

Intia, Kiina, Taiwan, Korea ja Japani. Listalla ovat maat opettelevat tästä vuodesta alkaen järsimään suomalaista näkkileipää. Nämä markkina-avaukset Vaasan & Vaasan Oy:n kansainvälisten toimintojen johtaja Magnus Johanson on äskettäin lisännyt Finn Crisp -brändin maailmankarttaan.

Markkina-avaus tarkoittaa, että brändillä on jakelijasopimus vähintään tekeillä ja koemyynnin tulokset ovat jo Johansonin näpeissä.

Tahti jatkuu ensi vuonna suurin piirtein samana, eikä suomalaisleipurilla ole mitään syytä epäillä hyviä tuloksia.

– Itseluottamus alkaa olla kohdallaan, Johanson heittää.

Näkkileipä- ja hapankorppubrändi on yksi laajimmille levinneistä suomalaisista elintarvikemerkeistä. Vaasan & Vaasan vie kuivan rapsakkaa merkkiään yli 30:een maahan.

– Viiden viime vuoden aikana vienti on tuplaantunut, Johanson iloitsee.

Hänen oma uransa leipuriyhtiössä alkoi vuonna 1997. Sitä ennen Johanson kauppasi Finlandia Vodkaa maailmalla.

Maailman näkkileipämarkkinoitten arvo on 170 –180 miljoonaa euroa. Finn Crispin osuus siitä on viidenneksen luokkaa. Suomalaisbrändi on Ruotsin Wasabrödin jälkeen markkinakakkonen, tosin puolta pienempänä.

Ruotsalaisten murskaava etumatka perustuu Saksan markkinoitten hallintaan. Itsestään selvästi Wasabröd on ykkönen kotikentällään, joka kooltaan on lähes Saksan luokkaa.

Saksa on suomalaisyhtiöllekin tärkeä, mutta kasvutavoitteensa Vaasan & Vaasan rakentaa toiselle pohjalle.

Suomalaisille valo kajastaa idässä. Johanson puhuu innolla kehittyvistä maista, joista tärkein yhtiölle on Venäjä.

Näkkileipävienti Venäjälle alkoi vuonna 2000. Tänä vuonna viennistä yli itärajan kertyy neljä miljoonaa euroa, muutaman vuoden päästä yhtiö uskoo luvun olevan jo kaksinkertainen.

– Saimme lentävän lähdön, kun kilpailua ei ollut. Merkittävän asemaan saavuttamiseen on nyt suotuisa tilanne. Venäjä ja Kiina ovat maailman kaksi nopeimmin kasvavaan markkinaa, Johanson muistuttaa.

Wasabröd tuli suomalaisten perässä Venäjälle, mutta ainakaan vielä Johanssonin housut eivät tutise. Tähän asti Vaasan & Vaasan on keskittynyt ostovoimaltaan ylivertaiseen Moskovaan ja lähialuejätti Pietariin. Nyt on vuorossa eteneminen viiteen uuteen miljoonakaupunkiin syvemmällä Venäjällä.

– Tärkeintä on, että jokaiselle valitsemallemme alueelle ehdimme ensiksi.

– Merkkimme on hyvin tunnettu ja sille on kertynyt jo arvoa. Olemme sataprosenttisesti kaikissa tärkeimmissä jakeluketjuissa. Nyt rakennamme brändiuskollisuutta ja panostamme merkin voimaan. Samalla tuotteen pitää olla kunnossa ja innovatiivinen.

Uusia suunnitelmia onkin jo aika liuta. Vaasan & Vaasan aikoo venyttää Finn Crisp -brändin kattamaan koko kuivaleipäkategorian.

Ensimmäinen brändilaajennus on jo myynnissä Venäjällä. Moniviljakakut ovat tarjolla näkkäreitten vieressä venäläismarketeissa. Seuraavaksi alkaa venekorppujen valmistus. Ainakin kahden muun tuotteen suunnitelmat ovat lähinnä julkistusta vailla.

Uusia ideoita tuotekehittely hakee etnisestä ruuasta ja seuraa silmä tarkkana luomuruokatrendin etenemistä.

Johansonin visiossa Finn Crisp -brändi on venäläiskuluttajille terveyden ja hyvinvoinnin synonyymi.

Vientimarkkinoinnin aikajänteestä Finn Crispin 52 vuotta maailmalla kertovat paljon.

Ensimmäiset puoli vuosisataa ovat tuoneet jalansijan yli 30 maassa ja viime vuonna 24 miljoonaa euroa liikevaihtoon, joka yhteensä oli 275 miljoonaa euroa.

Huimaan kasvuun brändi on päässyt viime vuosina – samaan aikaan, kun yhtiö kirkasti brändistrategiansa. Vielä 90-luvun lopulla viennin arvo oli alle puolet nykyisestä.

Avuksi moneen suuntaan kasvavan vientibrändin hallinnassa Johanson palkkasi viime vuonna Lowe & Partnersin. Toimiston suunnittelujohtaja Satu Lindroos, toimitusjohtaja Pertti Ura ja yhtiön markkinoinnista koottu ryhmä hioivat kansanvälisen konseptin kuntoon. Käytännön tasolla muutokset näkyvät muun muassa uutena mainonnan linjana ja yhtenäisinä pakkauksina. Venäjällä toimisto toteuttaa nyt laajaa markkinointiviestinnän ohjelmaa.

Kun ensimmäiset Finn Crisp-pakkaukset sujahtavat tänä syksynä kiinalaisiin ostokoreihin Pekingissä ja Shanghaissa, on takana puolentoista vuoden työ: kuluttajakyselyjä, markkinatutkimuksia ja elintärkeä jakelijan ja maahantuojan haku.

– Menestys seuraa menestystä, Johanson filosofoi ja selventää esimerkillä:

– Saamme nykyisin jo aika paljon kyselyjä maahantuojilta. Esimerkiksi Intiaan lähdimme paikallisen maahantuontiyhtön pyynnöstä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    7. 7

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    8. 8

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää