Valikko

Konkurssiehdokas Swiss ylsi ensimmäistä kertaa voitolle

Finnairin pääjohtaja Keijo Suila sanoi yhtiönsä osavuotistulosta esitellessään, että hän odottaa alalle vielä lisää konkursseja. Yksi vahva ehdokas on Finnairin yhteistyökumppani, Sveitsin lentoyhtiö Swiss, joka on jo sinällään syntynyt konkurssiin joutuneesta Swissairista.

Suila tuntee takuulla Finnairin kumppanien tilanteen. Vararikko häilyy Swissin yllä, vaikka juuri samana päivänä Suilan kommenttien kanssa Swiss esitteli kahden ja puolen vuoden historiansa ensimmäisen voitollisen osavuotistuloksen. Kesän ja alkusyksyn kolmen kuukauden aikana Swiss pääsi 16 miljoonan frangin eli reilun 10 miljoonan euron plussalle.

Tulos oli parempi kuin analyytikot odottivat, mutta heikompi kuin yhtiö ja sen uusi toimitusjohtaja, saksalainen Christoph Franz, olivat asettaneet tavoitteeksi. Siksi yhtiö on edelleen nälkäkuurilla ja tie lopulliseen nousulentoon on ”kova ja kivinen”, kuten Franz kuvasi.

– Säästöjä on synnyttävä tehokkaammin, vaati aiemmin Lufthansalla työskennellyt Franz.

Yhdeksän kuukauden aikana säästöt ovat pienentäneet myös Swissin liikevaihtoa 2,7 miljardiin frangiin. Yhtiö on kuristanut lentoverkostoaan ja henkilöstöään. Se työllistää nyt vajaat 7 000 työntekijää; yhdeksässä kuukaudessa on hävitetty yli 1 100 työpaikkaa. Alkuvuoden tappiot on painettu 17 miljoonaan frangiin.

Analyytikot huomauttivat, että vaikka Swissin pääsy pilvien yläpuolelle on hieno asia, vähentää tuloksen merkitystä se, että tulos syntyi loppukesän kuukausien aikana. Sesonki on silloin lentoyhtiöiden paras, ja lomamatkustajia riittää joka koneeseen. Swissin koneet ovat olleet kuormitettuna alkuvuonna 75-prosenttisesti.

Ongelma ovat Euroopan lennot, joilta halpalentoyhtiöt vievät matkustajia. Myös pitkän matkan reiteillä Swiss on hinnoiltaan vain harvoin kilpailukykyinen.

Swissistä ei tule elinkelpoista ennen kuin se saa Euroopan-lentonsa kannattaviksi ja pitkät lentonsa yhtä halvoiksi kuin muilla lentoyhtiöillä.

Muut eurooppalaisyhtiöt, kuten British Airways ja Lufthansa, ovat ilmoittaneet parantuneista tuloksistaan. Ne toipuvat hitaasti matkailualan lamasta terrori-iskujen jälkeen.

Toisen tappio on toisen voitto, sillä Lufthansa ja Air France ovat nokkelasti hypänneet täyttämään ne liikennereitit, jotka Swiss on Euroopassa hylännyt.

Loppuvuonna myös Swissiä rassaa kallis lentokerosiini. Yhtiö on laskenut joutuvansa maksamaan lentopetrolista lisää koko vuoden aikana 140 miljoonaa frangia, eli kolmanneksen enemmän kuin se odotti. Kerosiinin hinnan osuus nousee kaikista kustannuksista 17 prosenttiin aiemmin lasketun 13 prosentin sijaan.

Swiss sai lokakuun lopussa uutta pankkilainaa 325 miljoonaa frangia. Tuo summa ei ole mukana viimeksi esitellyissä käteisvaroissa, jotka olivat huvenneet 366 miljoonaan frangiin syyskuun loppuun mennessä.

Niinpä Swiss ei voi säästää uutta rahaansa vain ongelmatilanteisiin, vaan sillä joudutaan pyörittämään myös päivätoimintaa.

Hyvä tulos siivitti Swissin riskiosakkeen reilun kuuden prosentin ilonhyppyyn ja 8,5 frangin hintaan.

Lentoyhtiöiden konkurssit työllistävät asianajajia vielä vuosien jälkeen. Konkurssiin joutuneen belgialaisen Sabenan asianajajat ovat nostaneet syytteen entistä osaomistajaansa Swissairia vastaan.

Ne syyttävät Swissairia tilien kaunistamisesta ja Sabenan konkurssiin viemisestä kolme vuotta vararikon jälkeen.

Koska Swissair meni myös itse kanttuvei, ovat belgialaiset nostaneet syytteet entisiä hallituksen jäseniä, sveitsiläispankkien UBS:n ja Credit Suissen johtajia, vastaan, ja vaativat belgialaistietojen mukaan 2,4 miljardin euron korvauksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    10. 10

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää