Valikko

Tapparan mies Olvimaassa

Lasse Aho uskoo elinkaareen ja joukkuepeliin.
Annika Lohi Kuvat

– Moro, huikkaa Olvin uusi toimitusjohtaja Lasse Aho yhtiön portilla Iisalmen Luuniemessä. Töihintulijoita hymyilyttää hiukan.

Yläsavolaisuuden ytimeen on soluttautunut ilmielävä tamperelainen.

Headhunterit löysivät iisalmelaispanimolle uuden vetäjän Metro-Auto Tampereen toimitusjohtajan paikalta. Lasse Aho kertoo uskovansa liikkeenjohdossa ennen kaikkea kahteen kantavaan ideaan, elinkaareen ja joukkuepeliin.

– Jokainen yritys, brändi, tuote ja henkilöstön jäsen on jossain elinkaarensa vaiheessa. On tärkeää olla selvillä, missä.

Omalla elinkaarellaan Aho on jättänyt taakseen uransa toisen vaiheen. Valmistumisensa jälkeen hän teki töitä viitisentoista vuotta elintarviketeollisuuden johtopaikoilla Fazerin ja Linkosuon palveluksessa, sitten seurasivat vuodet autoalalla 2000-luvun alussa.

Aika autokauppiaana ajoittui yhteen alan turbulenssien kanssa: ensin autoveron lasku nosti uusien autojen rekisteröintimääriä lähelle 140 000 kappaletta vuodessa. Sitten tuli käytettyjen autojen maahantuonnin pelisääntöjen muutos, jonka seurauksena maahantuonti kasvoi räjähdysmäisesti.

– Ne olivat hektisiä vuosia. Mutta olin hyvin tyytyväinen olooni ja tuloksiini Metro-Autolla.

Metro-Auton merkkivalikoimaan kuuluvat germaanit BMW ja Opel, ruotsalainen Saab, amerikkalaiset Chevrolet ja Cadillac, aasialaiset Subaru, Hyundai, Daewoo ja Toyota sekä Skoda.

– Haasteena on hyödyntää 20 vuoden kokemukset voimakkaista brändeistä ja erilaisista kilpailutilanteista. Samat lainalaisuudet pätevät vahvoihin merkkituotteisiin kautta linjan.

Uutta on pörssiyhtiön kvartaalitalous. Tuore toimitusjohtaja julkisti elämänsä ensimmäisen neljännesvuosikatsauksen marraskuun alussa. Konsernin markkina-asema vahvistui päätuoteryhmissä, oluissa ja kivennäisvesissä.

Olvin tuotantolaitosten ulkopuolelle on varastoitu kirjaimellisesti miljoona pulloa. Milloin Olvi vie pullonsa lopullisesti pois, on pelko, joka kouraisee tuon tuosta kaupunkilaisten mieliä. Viimeinen suomalaisomistuksessa oleva panimo työllistää reilun 20 000 asukkaan kaupungissa, eri vuodenajat huomioiden, keskimäärin 300 henkilöä suoraan, ja välillisesti noin 450 henkeä.

– Tahtotila on se, että pääkonttori ja tuotanto pysyvät Iisalmessa. Elleivät oluen valmistuksen olosuhteet kotimaassa muutu aivan mahdottomiksi, Aho varmistelee.

Hän on osunut taas turbulenssiin: panimoyhtiöt kipuilevat olutveron alennuksen riittämättömyyden, tuonnin kasvun ja tölkkiveroon tulevien muutosten kanssa. Hintakisa on vienyt tuotannon ja myynnin kannattavuuden kriittisille rajoille.

– Tölkkiveron muutos aiheuttaa merkittäviä tuotannollisia sopeuttamistarpeita. Siksi veron asteittainen aleneminen ja siirtymäaika ovat koko toimialalle tärkeitä asioita.

Olutkaupunki on pitänyt hyvänä Olvin uutta toimitusjohtajaa.

– Luonto on lähellä, harrastusmahdollisuudet riittävät ja kaikki asiat pystyy hoitamaan kävellen.

Iltaisin toimitusjohtajan käsipuolessa on tuotantolinjoja tarkastanut myös ekaluokkalainen Aleksi, jolle panimo on suuri elämys.

Viisas veto, sanoo Lasse Aho Olvin päätöksestä lähteä 1990-luvun puolivälissä Baltiaan. Nyt konsernin panimotuotteet ovat markkinaosuuksissa ykkössijalla Virossa, kakkosena Latviassa ja kolmosena Liettuassa.

– Sijat ovat hieno saavutus, kun Baltiassa kilpailijoina ovat maailman suurimmat panimot.

Olvin tuhannesta työntekijästä jo yli puolet työskentelee Baltiassa ja Tartun Ölletehdas tuottaa jo lähes yhtä monta olutlitraa kuin kotimaan Olvi.

– Baltiaan on investoitava voimakkaasti, sillä tuotantokapasiteetti on jäämässä jälkeen myynnistä. Tuotanto menee kiivaasti kaupaksi viimeistä pisaraa myöten.

Ahon mukaan kansainvälinen konsernikulttuuri on Olvilla vielä hyvin nuorta. Osaamista tuotannossa ja tuotekehittelyssä voidaan hyödyntää konsernissa eri panimoiden kesken.

– Virolaisilla on esimerkiksi erinomaista osaamista vitaminoiduissa mehuissa ja urheilujuomissa.

Pääperiaatteita yhteistyössä ovat kuitenkin paikalliset merkit ja paikallisen johdon oma vastuu. Konserni avustaa investoinneissa, mutta esimerkiksi Olvi-merkkiä ei lähdetä lanseeraamaan Baltiassa Tallinnan ulkopuolelle. Sen sijaan Fizz-siideri on jo konsernin yhteinen brändi.

Olvin junttimainonta on luonut yritykselle vahvan imagon. Suomalainen seurapeli -kampanja, jossa yksinäinen mies näytetään piilossa juomassa kaljaansa, on jo todella mustaa huumoria.

Ahon mukaan olutmainonnan pitääkin keikkua veitsenterällä.

– On oltava sen verran raju, että tuote erottuu muista. Siinä on onnistuttu: Olvin sloganit nousevat esiin spontaanisti kaikkialla missä Olvista puhutaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    4. 4

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Euroopan pörssit lähtivät nousuun Italian vaalituloksen jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää