Valikko

Nasta bisnes

Renkaidennastavalmistaja Tikka Group lisää tuotantoaanpuolella

Vuosittain maailmassa valmistetaan noin 1,4 miljardia nastaa, joista noin 350 miljoonaa tulee Tikka-Nastan koneista. Enemmänkin nastoja menisi kaupaksi, mutta yrityksen kapasiteetti ei vielä riitä.

– Tehdas on jo täydessä kuormassa, töitä tehdään viidessä vuorossa, kertoo toimitusjohtaja Simo Pirttimäki.

– Koneita on lisätty koko ajan matkan varrella, ja lisätään jatkossakin. Puolen vuoden päästä pystymme jo puolta suurempaan tuotantomäärään. Henkilökuntaakin täytyy palkata ja kouluttaa lisää.

Tikkakoskelainen Tikka Group ja sen omistama Tikka-Nasta on maailman johtavia talvirenkaiden nastojen valmistajia. Tämän vuoden liikevaihdoksi odotetaan 11 miljoonaa euroa.

Pirttimäen lisäksi Tikka-Groupin omistajiin ja johtajiin kuuluvat tuotantopäällikkö Eero Sirvio ja markkinointijohtaja Kari Kosonen. Kolmikko on työskennellyt yhtiössä jo pitkään, ja viime vuonna he ostivat yhtiön eläkkeelle vetäytyviltä edellisiltä omistajilta.

Markkinointijohtajalta ei löydy montaa hyvää sanaa nastattomista talvirenkaista eli kitkarenkaista.

– Kitkarengas on väärä nimitys, sillä kitkaahan pitää renkaissa olla muutenkin, hymähtää Kosonen.

– Kitkarenkaat on suunniteltu lumelle, mutta niiden pehmeämmän kumin ja urien määrän takia niiden pito jopa kuivalla asvaltilla ja tietenkin jäällä on huonompi kuin nastarenkailla.

Yrityksen päämarkkinat ovat Pohjoismaissa, joissa talvirenkaiden käyttö on pakollista. Tärkein kasvusuunta on Venäjä, jossa arvioidaan olevan lähes puolet maailman nastamarkkinasta.

Venäjällä talvirenkaat eivät ole pakollisia, joten kesärenkaiden käyttö talvella ei ole harvinaista.

Tikka-Nastan asiakkaina ovat jo kaikki tärkeimmät rengasvalmistajat, jotka ovat laajentamassa Venäjälle. Continentalilla ja Michelinillä on tehtaat Moskovan lähellä. Nokia Renkaiden tehdas valmistuu ensi vuonna Pietarin lähistölle.

Nastavalmistajien on pystyttävä yhteistyöhön rengasvalmistajien kanssa uuden nastarengasmallin suunnittelun alusta lähtien, sillä nastojen on sovittava renkaan muihin ominaisuuksiin.

– Nastojen tekemisessä on se ongelma, että niiden on kuluttava samaa tahtia renkaan kanssa, selittää Kosonen.

– Liian hitaasti kuluvat nastat lisäävät renkaiden ääntä ja irtoavat. Liian nopeasti kuluvat nastat eivät taas pidä liukkaalla.

Monilaippainen nasta rakentuu kovametallitapista, jota ympäröi alumiini- tai teräsrunko. Kovametalli on koboltin ja volframikarbidin cocktail, joiden suhdetta muuttamalla voidaan säädellä nastan kovuutta ja kulutuskestävyyttä. Sekoitus tehdään metallipulverista, joka saadaan pääosin ulkomailta tuotavasta kierrätyskovametallista. Kovametallipulveri ja kovametallitapit valmistetaan Tikka Groupin omassa tytäryhtiössä Tikometissa, Suomen ainoassa kovametallitehtaassa.

Toinen tytäryhtiö Tikka-Tools valmistaa kovametallin käsittelyyn tarvittavia erikoistyökaluja, joten yritysryhmällä on hallussaan kaikki nastavalmistuksen osat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Euro romahti hetkellisesti Renzin eroilmoituksen jälkeen

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää