Sanoma haluaa aluekanavantukemaan lehtibrändejä

Neljää paikalliskanavaa pyörittävä Tuotantoyhtiö Kuvaputki etsii valtakunnallisia mainostajia, Family Channel tarjoaa perhearvoja ja ulkomaiset yhtiöt tilaa maksukanaville

Digitelevision alueellisia ohjelmistolupia hakevat suomalaisyhtiöt ovat liikkeellä varsin erilaisin tavoittein. Joukon jättiläinen Sanoma Osakeyhtiö haluaa käyttää pääkaupunkiseudun digikanavaa lehtibrändiensä voimistamiseen. Hakija onkin nimenomaan sanomalehtiyhtiö, ei samaan konserniin kuuluva Nelonen tai sen omistaja SWelcom.

– Haluamme löytää sisällöillemme uusia jakeluteitä ja tarjota media-asiakkaille uusia mahdollisuuksia, sanoo Sanoman toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

– Tulevassa maailmassa ei riitä, että kustantaa vain sanomalehtiä. Pelin voittaa se, joka osaa monikanavaisuuden parhaiten.

Sanoman tarkoitus on tarjota paikallisten ja valtakunnallisten uutisten lisäksi raportteja pääkaupunkiseudun ilmiöistä ja tapahtumista. Varsinaisten ohjelmien välissä yhtiö aikoo kierrättää lehtiensä materiaalia tekstimuodossa. Hakemuksen mukaan kanavaa voisi hyödyntää myös mediakasvatuksessa.

Neljää kanavaa pyörittävä Tuotantoyhtiö Kuvaputki taas mielii laajentaa toimintaansa. Kaksivuotias Kuvaputki kasvoi tänä vuonna ostamalla Jantonilta TV-Tampereen, hankkimalla digiluvan Lahteen ja käynnistämällä yhteistyön lohjalaisen paikalliskanavan kanssa.

Nyt kaikki kanavat toimivat TVT-brändillä ja samalla konseptilla: kolmasosan ohjelmavirrasta täyttävä paikallinen materiaali tehdään kullekin kanavalle erikseen, loppu on yhteistä suomalaista ja kansainvälistä aineistoa.

– Yhden alueen paikallistelevisio ei varmaan Suomessa koskaan ole hyvä bisnes, mutta paikallistelevision sisältöön uskon kuin vuoreen, sanoo Kuvaputken toimitusjohtaja Timo Kraufvelin.

Kraufvelin uskoo, että nykyistä suuremmat katsojajoukot toisivat lisää valtakunnallisia mainostajia. Nykyisin TVT-kanavilla mainostavat muun muassa Sotka ja Saunalahti, mutta valtaosa mainostuloista kertyy paikallisista mainoksista.

– Tarkoitus on, että jatkossa alueelliset mainokset tuovat myynnistä enää kolmasosan.

Family Channelilla ei toistaiseksi ole toimintaa. Muiden muassa eläkkeellä olevan pankinjohtajan Ahti Hirvosen omistama yhtiö haluaisi perustaa Suomeen arvokanavan, josta väkivalta ja muu lapsille sopimaton aineisto olisi siivottu pois.

– Ohjelmakartalla on paikallisia uutisia sekä muun muassa elämänhallintaan ja talouteen liittyviä ohjelmia. Emme ole uskonnollinen kanava, mutta sellaisellekin aineistolle olisi tilaa, sanoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Heikki Lindfors.

Paikallisuuden lisäksi suomalaishakijoita yhdistää yksi asia: kaikki havittelevat ilmaiskanavia. Loput hakijat eli Discovery Communications, Turner Entertainment ja Walt Disney haluavat luvan maksullisten kanaviensa välittämiseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    4. 4

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    7. 7

      Omatoimisuuden kasvu näkyy – valitukset lentolipuista lisääntyivät

    8. 8

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää