Kone lisäsi kuvaan ihmiset

Brändijohtaja Annamari Lammassaaren mielestä teollisuuden brändinrakennus pitää aloittaa sisältä, mutta visuaalisuudellakin on tärkeä rooli

Ei brändiä voi rakentaa, se pitää ansaita! Koneen brändijohtajan Annamari Lammassaaren puuskahdus tulee sydämestä.

Koneen määrätietoinen brändinansainta alkoi todenteolla vasta kuusi vuotta sitten. Työ on tuottanut tulosta: Taloussanomien IROResearchillä teettämässä tutkimuksessa markkinointiammattilaiset kehuivat yhtiön onnistuneen luomaan yhtenäisen brändin ja muuttumaan konepajasta palveluntarjoajaksi. Teollisuuden brändeistä Kone oli vastaajien mielestä asiakkaalle arvokkain ja yksi kolmesta parhaiten hoidetusta.

Lammassaaren mukaan kaikki alkoi siitä, että yhtiö otti käyttöön yhden Kone-brändin.

– Toinen iso oivallus oli se, että Kone on palveluyhtiö. Yli puolet hissien tuloksesta tuli huollosta ja palvelusta, mutta sitä ei ajateltu mielikuvatasolla. Nykyisin vertaamme itseämme mieluummin Finnairiin kuin metalliyhtiöihin.

Kuusi vuotta sitten Koneen kuvissa inhimillistä oli vain käsi, joka painoi hissin nappuloita. Nykyisin brändikirja pitää huolen siitä, että kuvissa on aina aktiivisia ja iloisia ihmisiä. Hissi on kuvissa jäänyt sivuosaan, välineeksi.

– Kuva on valtavan tehokas viestijä. Kun muutos on visualisoitu, se on helpompi viedä eteenpäin, Lammassaari sanoo.

– Konsulttivuosinani olisin sanonut, ettei brändinrakennusta pidä alkaa visualisoinnista vaan täydellisen strategian luomisesta, mutta käytännön tahti ei sellaiseen anna mahdollisuutta. Tehokkainta on kehittää yhtä aikaa sekä strategiaa että visuaalisuutta.

Mielikuvat ovat Lammassaaren mielestä teollisuudessa sitä tärkeämpiä, mitä enemmän tuotteet kehittyvät toistensa kaltaisiksi. Hän tosin väittää, ettei Kone tarkkaan ottaen toimi teollisuuden tavoin yritysten välisillä markkinoilla.

– Meidän missiomme on luoda kestävää arvoa myös loppukäyttäjien elämään. Siis vaikka kauppakeskusten asiakkaiden tai metromatkustajien, ei vain rakennuttajien tai arkkitehtien.

Missio on Koneen melkein 23 000-päisellä henkilöstöllä hallussa. Tänä vuonna tehdyssä tutkimuksessa kahdeksan kymmenestä osasi kertoa yhtiön mission ja melkein yhtä moni brändin arvot. Ne ovat muuten luotettavuus, innovatiivisuus, sitoutuneisuus ja vastuullisuus.

– Sisäistä työtä on pakko tehdä valtavasti, ja uskon, että se näkyy myös ulospäin, Lammassaari sanoo.

Suomessa Koneen ei tarvitse rakentaa brändiään ulkoisesti, niin korkealla tasolla yhtiön tunnettuus on. Tänä vuonna tehty kohderyhmätutkimus vahvisti, että 39 muussa toimintamaassa siinäkin on vielä tekemistä.

– Pidämme jatkossa enemmän yhteyttä mediaan. Asiakkaamme ja arkkitehdit arvostavat eniten henkilökohtaisia kontakteja, mutta niiden avulla eteneminen on hidasta ja kallista. Ehkä meidän pitää jatkossa mainostaa enemmän kuin nyt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Kohu jäädytti palkkioiden nousun isoissa valtionyhtiöissä – ”Ihan poliittinen kysymys”

    3. 3

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    10. 10

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää