Valikko

Kone lisäsi kuvaan ihmiset

Brändijohtaja Annamari Lammassaaren mielestä teollisuuden brändinrakennus pitää aloittaa sisältä, mutta visuaalisuudellakin on tärkeä rooli

Ei brändiä voi rakentaa, se pitää ansaita! Koneen brändijohtajan Annamari Lammassaaren puuskahdus tulee sydämestä.

Koneen määrätietoinen brändinansainta alkoi todenteolla vasta kuusi vuotta sitten. Työ on tuottanut tulosta: Taloussanomien IROResearchillä teettämässä tutkimuksessa markkinointiammattilaiset kehuivat yhtiön onnistuneen luomaan yhtenäisen brändin ja muuttumaan konepajasta palveluntarjoajaksi. Teollisuuden brändeistä Kone oli vastaajien mielestä asiakkaalle arvokkain ja yksi kolmesta parhaiten hoidetusta.

Lammassaaren mukaan kaikki alkoi siitä, että yhtiö otti käyttöön yhden Kone-brändin.

– Toinen iso oivallus oli se, että Kone on palveluyhtiö. Yli puolet hissien tuloksesta tuli huollosta ja palvelusta, mutta sitä ei ajateltu mielikuvatasolla. Nykyisin vertaamme itseämme mieluummin Finnairiin kuin metalliyhtiöihin.

Kuusi vuotta sitten Koneen kuvissa inhimillistä oli vain käsi, joka painoi hissin nappuloita. Nykyisin brändikirja pitää huolen siitä, että kuvissa on aina aktiivisia ja iloisia ihmisiä. Hissi on kuvissa jäänyt sivuosaan, välineeksi.

– Kuva on valtavan tehokas viestijä. Kun muutos on visualisoitu, se on helpompi viedä eteenpäin, Lammassaari sanoo.

– Konsulttivuosinani olisin sanonut, ettei brändinrakennusta pidä alkaa visualisoinnista vaan täydellisen strategian luomisesta, mutta käytännön tahti ei sellaiseen anna mahdollisuutta. Tehokkainta on kehittää yhtä aikaa sekä strategiaa että visuaalisuutta.

Mielikuvat ovat Lammassaaren mielestä teollisuudessa sitä tärkeämpiä, mitä enemmän tuotteet kehittyvät toistensa kaltaisiksi. Hän tosin väittää, ettei Kone tarkkaan ottaen toimi teollisuuden tavoin yritysten välisillä markkinoilla.

– Meidän missiomme on luoda kestävää arvoa myös loppukäyttäjien elämään. Siis vaikka kauppakeskusten asiakkaiden tai metromatkustajien, ei vain rakennuttajien tai arkkitehtien.

Missio on Koneen melkein 23 000-päisellä henkilöstöllä hallussa. Tänä vuonna tehdyssä tutkimuksessa kahdeksan kymmenestä osasi kertoa yhtiön mission ja melkein yhtä moni brändin arvot. Ne ovat muuten luotettavuus, innovatiivisuus, sitoutuneisuus ja vastuullisuus.

– Sisäistä työtä on pakko tehdä valtavasti, ja uskon, että se näkyy myös ulospäin, Lammassaari sanoo.

Suomessa Koneen ei tarvitse rakentaa brändiään ulkoisesti, niin korkealla tasolla yhtiön tunnettuus on. Tänä vuonna tehty kohderyhmätutkimus vahvisti, että 39 muussa toimintamaassa siinäkin on vielä tekemistä.

– Pidämme jatkossa enemmän yhteyttä mediaan. Asiakkaamme ja arkkitehdit arvostavat eniten henkilökohtaisia kontakteja, mutta niiden avulla eteneminen on hidasta ja kallista. Ehkä meidän pitää jatkossa mainostaa enemmän kuin nyt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Sipilä: Suomella on mahdollisuus saada Saksa kiinni

    10. 10

      Työttömät kutsutaan pian haastatteluun 3 kuukauden välein – tällainen haastattelu heitä odottaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää