Valikko

Erikoinen suhdanneindikaattori

Talouden kehityssuuntaa voi havainnoida monesta eri näkökulmasta ja monen erilaisen mittarin avulla. Virallisten kansantuotteen kasvulukujen, teollisuuden odotusten tai työllisyyden lisäksi tarjolla on paljon enemmän tai vähemmän informatiivisia heikkoja signaaleja. Talouden kehitystrendejä voi ennakoida taksin käyttöasteen, satamien konttipinojen korkeuden tai sanomalehtien ilmoitusmäärien perusteella.

Yksi erikoisimpia mittareita on verkostomyynnin suosio. Yksi Suomen vanhimmista verkostomyyntituotteista on amerikkalainen Tupperware-säilytysastiasto. Tupperware rantautui Suomeen vuonna 1965, jolloin suomalaiset saivat ensi tuntumaa Tupperware-kutsuihin. Astioita markkinoitiin myyjien järjestämien kutsujen avulla. Myyjäksi ryhtynyt henkilö kutsui kotiinsa ystäviään ja tuttaviaan, ja kahvittelun lomassa esiteltiin ja myytiin muovisia säilytysastioita. Innostuneimmat asiakkaat saattoivat myös itse ryhtyä myyjiksi.

Myöhemmin vastaava verkostomarkkinointia on harjoitettu lukuisien erilaisten tuotteiden kohdalla. Varsinkin alussa kiinnostus uuteen myyntitapaan oli suurta ja toiminta laajeni. Alkuinnon jälkeenkin Tupperwaren markkinointi on jatkunut. Se on kuitenkin seuraillut voimakkaasti suhdanteita. Taantuman aikana Tupperwaren markkinointi on laajentunut, koska työttömiksi on joutunut hyvin aktiivisia ihmisiä, jotka muun työn puutteessa ovat halunneet ryhtyä verkostomarkkinoijiksi.

Tällä hetkellä Tupperware kasvaa Suomessa enemmän kuin muissa Pohjoismaissa ja erityisesti monista takaiskuista kärsinyt Lounais-Suomi on kasvanut hyvin nopeasti. Tämä kertoo siitä, että maailman nousukaudesta huolimatta Suomella ei mene tällä hetkellä erityisen hyvin. Toisaalta se antaa myös alueellista tietoa siitä missä päin talouden rakenteiden muuttuminen koettelee yhteiskuntaa eniten. Toisaalta Lounais-Suomen korkeat Tupperware-myynnin kasvuluvut kertovat myös siitä, että alueella on paljon aloitekykyisiä ihmisiä.

Verkostomyynnin voimakas kasvu on hyvä asia. Verkostomyynnissä hankittu kokemus auttaa ihmisiä etenemään myös muussa yritys- ja myyntitoiminnassa. Tämä on tietenkin eduksi koko alueen taloudelle varsinkin, jos se johtaa uusien yritysten syntyyn. Varmasti osa Tupperware-myynnin osaajista menestyy hyvin myös Tupperware-tuotteiden myynnissä.

Itse Tupperware-markkinoinnin idea perustuu tuotteiden henkilökohtaiseen suositteluun. Tuttavan suosittelemia tavaroita on helpompi ostaa. Markkinoinnissa tuttavan tai ystävän suosittelu tiedetään kaikkien vahvimmaksi ostopäätökseen vaikuttavaksi tekijäksi. Kotikutsut sopivat kuitenkin vain harvojen tuotteiden myyntikanavaksi. Vuosien mittaan vuonna 1945 aloittaneen Tupperwaren esimerkkiä on koetettu seurata lukuisia kertoja. Menestys on ollut vaihtelevaa, mutta muoviasioissa konsepti on toiminut hyvin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    9. 9

      Euromaat sopivat Kreikan velkahelpotusten toimeenpanosta

    10. 10

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää