Erikoinen suhdanneindikaattori

Talouden kehityssuuntaa voi havainnoida monesta eri näkökulmasta ja monen erilaisen mittarin avulla. Virallisten kansantuotteen kasvulukujen, teollisuuden odotusten tai työllisyyden lisäksi tarjolla on paljon enemmän tai vähemmän informatiivisia heikkoja signaaleja. Talouden kehitystrendejä voi ennakoida taksin käyttöasteen, satamien konttipinojen korkeuden tai sanomalehtien ilmoitusmäärien perusteella.

Yksi erikoisimpia mittareita on verkostomyynnin suosio. Yksi Suomen vanhimmista verkostomyyntituotteista on amerikkalainen Tupperware-säilytysastiasto. Tupperware rantautui Suomeen vuonna 1965, jolloin suomalaiset saivat ensi tuntumaa Tupperware-kutsuihin. Astioita markkinoitiin myyjien järjestämien kutsujen avulla. Myyjäksi ryhtynyt henkilö kutsui kotiinsa ystäviään ja tuttaviaan, ja kahvittelun lomassa esiteltiin ja myytiin muovisia säilytysastioita. Innostuneimmat asiakkaat saattoivat myös itse ryhtyä myyjiksi.

Myöhemmin vastaava verkostomarkkinointia on harjoitettu lukuisien erilaisten tuotteiden kohdalla. Varsinkin alussa kiinnostus uuteen myyntitapaan oli suurta ja toiminta laajeni. Alkuinnon jälkeenkin Tupperwaren markkinointi on jatkunut. Se on kuitenkin seuraillut voimakkaasti suhdanteita. Taantuman aikana Tupperwaren markkinointi on laajentunut, koska työttömiksi on joutunut hyvin aktiivisia ihmisiä, jotka muun työn puutteessa ovat halunneet ryhtyä verkostomarkkinoijiksi.

Tällä hetkellä Tupperware kasvaa Suomessa enemmän kuin muissa Pohjoismaissa ja erityisesti monista takaiskuista kärsinyt Lounais-Suomi on kasvanut hyvin nopeasti. Tämä kertoo siitä, että maailman nousukaudesta huolimatta Suomella ei mene tällä hetkellä erityisen hyvin. Toisaalta se antaa myös alueellista tietoa siitä missä päin talouden rakenteiden muuttuminen koettelee yhteiskuntaa eniten. Toisaalta Lounais-Suomen korkeat Tupperware-myynnin kasvuluvut kertovat myös siitä, että alueella on paljon aloitekykyisiä ihmisiä.

Verkostomyynnin voimakas kasvu on hyvä asia. Verkostomyynnissä hankittu kokemus auttaa ihmisiä etenemään myös muussa yritys- ja myyntitoiminnassa. Tämä on tietenkin eduksi koko alueen taloudelle varsinkin, jos se johtaa uusien yritysten syntyyn. Varmasti osa Tupperware-myynnin osaajista menestyy hyvin myös Tupperware-tuotteiden myynnissä.

Itse Tupperware-markkinoinnin idea perustuu tuotteiden henkilökohtaiseen suositteluun. Tuttavan suosittelemia tavaroita on helpompi ostaa. Markkinoinnissa tuttavan tai ystävän suosittelu tiedetään kaikkien vahvimmaksi ostopäätökseen vaikuttavaksi tekijäksi. Kotikutsut sopivat kuitenkin vain harvojen tuotteiden myyntikanavaksi. Vuosien mittaan vuonna 1945 aloittaneen Tupperwaren esimerkkiä on koetettu seurata lukuisia kertoja. Menestys on ollut vaihtelevaa, mutta muoviasioissa konsepti on toiminut hyvin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Noropotilaatkin jonottavat terveyskeskuksessa – kipeän työntekijän oma ilmoitus säästänyt aikaa ja rahaa

    3. 3

      Pakkasen kiristyminen voi moninkertaistaa sähkönkulutuksen – näin vältyt yllätyksiltä

    4. 4

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    5. 5

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    6. 6

      Eduskunta äänestää tänään Bernerin luottamuksesta

    7. 7

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    8. 8

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    9. 9

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    10. 10

      Liki 4 miljardia euroa 2 vuodessa – ennätysmäärä rahaa virtasi Kiinasta Suomeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    8. 8

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää