Valikko

Mainostajat kiinnostuivat toimistojensa tuloksista

Alihankkijoilta tulevista alennuksista mainostajat saavat yhä vain osan

Yritykset maksavat mainos- ja mediatoimistoilleen entistä useammin muulla kuin käytetyn ajan perusteella. Toinen Mainostajien liiton tuoreen selvityksen osoittama muutos on mainostajien lisääntynyt into tutkia asiakkuutensa tulosvaikutuksia.

Aikaveloituksen käyttö mainostoimistojen palkkioperusteena on selvästi vähentynyt. Lähes yhtä suosittu on jo kiinteä palkkio.

Maksu tulosten perusteella ei näytä mainostajia kiinnostavan. Se on edes osittaisena perusteena vain kahdella mainostajalla sadasta. Tulosperuste ei ole mukana oheisen taulukon palkkiovaihtoehdoista, mutta Mainostajien liitto tiedusteli sitä erikseen myös viime vuonna. Tuolloin mainonnan tulokset vaikuttivat ainakin jossain määrin palkkioon viidellä mainostajalla sadasta.

Mediatoimistojen palveluista kaksi kolmesta mainostajasta maksaa palvelupalkkion ja loput pääosin yhdistettyä palvelupalkkiota ja aikakorvausta.

Asiakkuuttaan koskevat mainostoimiston kirjanpitotiedot on tänä vuonna tarkastanut 43 prosenttia mainostajista. Viime vuonna saman teki 16 prosenttia. Mediatoimistonsa tiedot tarkasti tänä vuonna joka neljäs ja suurista asiakkaista joka toinen.

Kahdeksan mainostajaa sadasta tietää, paljonko katetta oma asiakkuus tuo mainostoimistolle. Viime vuonna tieto oli vain kolmella prosentilla. Suurista mainostajista jopa reilu kolmannes ilmoittaa tietävänsä, paljonko toimisto ansaitsee heidän toimeksiannoillaan.

Mediatoimistojen käyttäjistä vajaa kymmenesosa selvitti osuutensa mediatoimiston katteesta.

Alennuskäytännöissä ainos- ja mediatoimistot toimivat varsin epäyhtenäisesti. Useimmin alennus tulee mainostajalle asti mediaostoista. Sen sijaan mainostoimistojen kautta ostettujen painopalvelujen ja filmituotantojen vuosi- tai suurasiakasalennukset saa vain kaksi kolmesta mainostajasta. Vielä huomattavasti harvempi saa alihankkijoiden antamia kassa-alennuksia.

Mainostajista vain 60 prosentilla on kirjallinen sopimus mainostoimistonsa kanssa. Mediatoimistojen käyttäjistä 81 prosenttia on tehnyt kirjallisen sopimuksen.

Mainostajien liiton kyselyyn mainos- ja mediatoimistosuhteista vastasi 110 liiton jäsenyritystä loka–marraskuussa. Vastaajista teollisuutta edusti 31 prosenttia, kauppaa 21 prosenttia, palvelualoja 30 prosenttia ja moniala- tai muita yrityksiä 15 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    5. 5

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    10. 10

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää