Mainostajat kiinnostuivat toimistojensa tuloksista

Alihankkijoilta tulevista alennuksista mainostajat saavat yhä vain osan

Yritykset maksavat mainos- ja mediatoimistoilleen entistä useammin muulla kuin käytetyn ajan perusteella. Toinen Mainostajien liiton tuoreen selvityksen osoittama muutos on mainostajien lisääntynyt into tutkia asiakkuutensa tulosvaikutuksia.

Aikaveloituksen käyttö mainostoimistojen palkkioperusteena on selvästi vähentynyt. Lähes yhtä suosittu on jo kiinteä palkkio.

Maksu tulosten perusteella ei näytä mainostajia kiinnostavan. Se on edes osittaisena perusteena vain kahdella mainostajalla sadasta. Tulosperuste ei ole mukana oheisen taulukon palkkiovaihtoehdoista, mutta Mainostajien liitto tiedusteli sitä erikseen myös viime vuonna. Tuolloin mainonnan tulokset vaikuttivat ainakin jossain määrin palkkioon viidellä mainostajalla sadasta.

Mediatoimistojen palveluista kaksi kolmesta mainostajasta maksaa palvelupalkkion ja loput pääosin yhdistettyä palvelupalkkiota ja aikakorvausta.

Asiakkuuttaan koskevat mainostoimiston kirjanpitotiedot on tänä vuonna tarkastanut 43 prosenttia mainostajista. Viime vuonna saman teki 16 prosenttia. Mediatoimistonsa tiedot tarkasti tänä vuonna joka neljäs ja suurista asiakkaista joka toinen.

Kahdeksan mainostajaa sadasta tietää, paljonko katetta oma asiakkuus tuo mainostoimistolle. Viime vuonna tieto oli vain kolmella prosentilla. Suurista mainostajista jopa reilu kolmannes ilmoittaa tietävänsä, paljonko toimisto ansaitsee heidän toimeksiannoillaan.

Mediatoimistojen käyttäjistä vajaa kymmenesosa selvitti osuutensa mediatoimiston katteesta.

Alennuskäytännöissä ainos- ja mediatoimistot toimivat varsin epäyhtenäisesti. Useimmin alennus tulee mainostajalle asti mediaostoista. Sen sijaan mainostoimistojen kautta ostettujen painopalvelujen ja filmituotantojen vuosi- tai suurasiakasalennukset saa vain kaksi kolmesta mainostajasta. Vielä huomattavasti harvempi saa alihankkijoiden antamia kassa-alennuksia.

Mainostajista vain 60 prosentilla on kirjallinen sopimus mainostoimistonsa kanssa. Mediatoimistojen käyttäjistä 81 prosenttia on tehnyt kirjallisen sopimuksen.

Mainostajien liiton kyselyyn mainos- ja mediatoimistosuhteista vastasi 110 liiton jäsenyritystä loka–marraskuussa. Vastaajista teollisuutta edusti 31 prosenttia, kauppaa 21 prosenttia, palvelualoja 30 prosenttia ja moniala- tai muita yrityksiä 15 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    2. 2

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    3. 3

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    4. 4

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    9. 9

      Sipilä tapaa työmarkkinaosapuolia Kesärannassa

    10. 10

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    3. 3

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    4. 4

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    5. 5

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    9. 9

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    10. 10

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää