Valikko

Muodollisesti pätevä

Seat ottaa uudella Altea-mallillarohkean askeleen eteenpäin

Volkswagen-konsernin espanjalaistyttären Seatin taival on ollut viime vuodet mutkainen. Vielä vuosikymmenen vaihteessa VW Polon pohjalle tehty Cordoba-farkku kävi mainiosti kaupaksi, mutta sen jälkeen myynnistä on kadonnut paras kipinä.

Seatia on markkinoitu eräänlaisena Audin perillisenä, jossa perheauton imagoon on yhdistetty ripaus urheilullisuutta. Keskiluokkaan sijoittuvan Toledon myynti kuitenkin jämähti pian alkustartin jälkeen, eikä uusittu Cordobakaan ole autoliikkeiden saranoita juuri rasittanut. Ibizan ja Leonin viritellymmät versiot ovat sen sijaan löytäneet omissa segmenteissään mukavasti asiakkaita.

Nyt espanjalaisvalmistaja on ottamassa todellista irtiottoa emoyhtiön muusta designista. Uusi perheauto Altea hyödyntää toki samaa pohjalevyä kuin esimerkiksi Audi A3 ja VW Golf, mutta muotokieli on tyystin toisenlainen. Ensi keväänä riviin kurvaa myös uusi Toledo, joka eroaa Alteasta lähinnä takapään muotoiluilla ja suuremmalla takakontilla.

Altean muotokieli on kieltämättä rohkea ja erottuva, mikä nykyisillä automarkkinoilla on tervetullut ominaisuus. Pisaramainen kori kätkee sisäänsä väljät tilat, osittain kuitenkin takakontin kustannuksella. Tässä kohtaa Altea häviää noin 400-litraisella kontillaan useimmille keskikoon tila-autoille. Tilojen muunneltavuus on kuitenkin kunnossa ja takakontin välipohja kätkee alleen tervetulleita lisälitroja.

Penkkijumppa oli ainakin koeajomallissa yllättävän työlästä, sillä kaatomekanismit ja etenkin niiden vetohihnat takeltelivat ärsyttävästi.

Ajettavuudessa ei jäykkä kytkin poislukien löydy juuri valittamista, onhan sama konsepti ehtinyt kerätä kehuja jo muun muassa Volkswagen Touranissa, A3:ssa ja uudessa Skoda Octaviassa. Seat kulkee maantiellä varsin eleettömästi, mutta rengasmelu nousee karkeammalla asfaltilla kiusallisen kovaksi.

Koeajoauton kaksilitrainen ja 110 kilowatin FSI-moottori liikuttaa Alteaa kivuttomasti ja tasaisella taipaleella myös varsin nuukasti. Kaupungissa kulutus hyppää nopeasti yli kymmenen litran. Myös taskuperuutuksissa saa olla tarkkana, sillä korin ulkomittojen arviointi on ensialkuun konstikasta.

Hallintalaitteet ja niiden sijoittelu ovat tuttuja konsernin muista tuotteista. Ohjaamon yleisilme on futuristinen, mutta samalla myös turhan muovinen. Osansa lienee koeajoversion vaalean sinertävällä sisustuksella, jonka kiusana olivat kojelaudan heijastumat tuulilasiin. Mittariston upotuksilla on haettu sporttista henkeä. Lopputulos on makuasia. Kaasu- ja jarrupolkimen väli on liian kapea talvikengälle.

Pyyhkijöiden lepoasento on pystyssä tuulilasin ulkoreunalla. Sulkien putsaaminen talvipakkasessa voi olla konstikasta, vaikka tuulilasissa onkin pyyhkijöiden alla lämmitysvastukset. Myös keskuslukituksen toimintalogiikka vaati opettelua. Tankatessa suositellaan 98-oktaanista menovettä, mikä tietysti lisää käyttömenoja.

Runsaasti varustellun koeajomallin hinta nousee lisävarusteineen yli 30 000 euron, mikä saanee monet jo mietteliääksi. Altea toki erottuu massasta ja tarjoaa kohtuutilat, mutta samalla rahalla on tarjolla tilavampiakin vaihtoehtoja.

Halvempien versioiden (perusmalli noin 23 000 euroa) uskoisi sen sijaan löytävän asiakkaita, onhan esimerkiksi volkkarimallistossa Caddyn ja Touranin välissä juuri Altean kokoinen aukko. Siihen voisivat sujahtaa esimerkiksi farmari-Golfin omistajat, jotka eivät lämpene edellämainitun kaksikon laatikkomaiselle muotoilulle.

Riskinä tietysti on, että perusvolkkaristille Altea on liiankin futuristinen ajopeli.

Seat Altea Stylance 2,0 FSI

Hinta lisävarusteineen 30 852 e, vapaa autoetu 580 e.

+ ulkonäkö

+ ajettavuus

+ sisätilat

- rengasmelu

- penkkien takelteleva kaatomekanismi

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    5. 5

      ”Italian ongelmia ei voi verrata EU:n pankkikriisiin”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    10. 10

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää