Valikko

EU yrittää panna satamapalvelut luvanvaraisiksi

SuomenliikenneministeriLeena Luhtanen syyttää Euroopan komissiotakilpailunrajoittamisestasatamapalveluissa

Euroopan komissio esittää satamapalvelujen tarjontaan luvanvaraisuutta. Komissio kuvittelee näin lisäävänsä kilpailua EU:n satamapalveluissa.

Suomen liikenneministeri Leena Luhtanen (sdp) arvostelee voimakkaasti komission eilen EU:n liikenneministereille esittelemää uutta direktiiviehdotusta.

– Pakollinen toimilupa ei lisää satamapalveluiden kilpailua, vaan vaikeuttaa sitä.

Toimilupakäytäntö puuttuu voimakkaasti nykyisten satamapalvelujen tarjoajien taloudelliseen asemaan ja viime kädessä rankasti myös oikeudelliseen asemaan, sanoo Luhtanen.

Luhtanen muistuttaa, että Suomi on viime aikoina pyrkinyt monilla toimialoilla eroon toimiluvista kilpailua lisätäkseen.

– Meillä satamat toimivat kaupallisten periaatteiden pohjalta, mutta tämä asetelma muuttuisi hallintoviranomaisen suuntaan, sanoo Luhtanen.

Muutos koskisi kaikkiamerkittäviä satamia

Suomen satamapalveluissa on kilpailun rajoituksia vain nosturikuljetuksissa, jotka satamat järjestävät itse.

Direktiivi koskisi kaikkia kansainvälisesti merkittäviä satamia, joiden läpi kulkisi vuodessa vähintään 1,5 miljoonaa tonnia tavaraa tai 200 000 matkustajaa.

Tällaisia satamia on Suomessa Luhtasen arvion mukaan 15 kappaletta. Tähän joukkoon kuuluvat muun muassa Helsingin, Haminan, Kotkan, Rauman, Naantalin ja Turun satamat. Direktiivin ulkopuolella jäisivät ainoastaan yritysten omistamat teollisuussatamat.

Luhtanen on ärsyyntynyt myös tapaan, jolla edellinen Romano Prodin johtama komissio laati uuden direktiiviehdotuksensa. Liikennekomissaari Loyola de Palacio ei neuvotellut jäsenmaiden edustajien kanssa direktiiviehdotuksesta ennen sen julkaisemista lainkaan, vaan hän kiirehti antamaan uuden esityksensä ennen eroaan.

Suunnitelma kaatui kolme vuotta sitten

Palacio oli yrittänyt puuttua satamapalveluihin jo aikaisemminkin, mutta hän epäonnistui. Komission vuonna 2001 esittämä ensimmäinen direktiivi satamapalvelujen markkinoille pääsystä ei mennyt läpi Euroopan parlamentissa, vaikka EU:n liikenneministerit olivat päässeet sopuun direktiivin sisällöstä.

Parlamentaarikot olivat kuunnelleet työntekijäjärjestöjä, jotka pelkäsivät direktiivin sotkevan merihenkilöstön ja maamiehistön välistä työnjakoa omaa huolintaa harjoittavissa yhtiöissä.

Omaan huolintaan eli itsekäsittelyyn täytyy pyytää uuden direktiivin mukaan satamalta toimilupa.

– Kyllä tällainen tilanne on omiaan luomaan epävarmuutta sataman työntekijöiden ja eri työntekijäryhmien keskuudessa. Se ei ole hyvä asia, arvioi Luhtanen.

Hallitus ottaa komission direktiiviesitykseen ensi viikolla virallisesti kantaa, joka tulee olemaan erittäin kielteinen. Lähes kaikki EU-maat ovat arvostelleet komission esitystä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    10. 10

      Onko sinulla kodin hätävara?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää