EU yrittää panna satamapalvelut luvanvaraisiksi

SuomenliikenneministeriLeena Luhtanen syyttää Euroopan komissiotakilpailunrajoittamisestasatamapalveluissa

Euroopan komissio esittää satamapalvelujen tarjontaan luvanvaraisuutta. Komissio kuvittelee näin lisäävänsä kilpailua EU:n satamapalveluissa.

Suomen liikenneministeri Leena Luhtanen (sdp) arvostelee voimakkaasti komission eilen EU:n liikenneministereille esittelemää uutta direktiiviehdotusta.

– Pakollinen toimilupa ei lisää satamapalveluiden kilpailua, vaan vaikeuttaa sitä.

Toimilupakäytäntö puuttuu voimakkaasti nykyisten satamapalvelujen tarjoajien taloudelliseen asemaan ja viime kädessä rankasti myös oikeudelliseen asemaan, sanoo Luhtanen.

Luhtanen muistuttaa, että Suomi on viime aikoina pyrkinyt monilla toimialoilla eroon toimiluvista kilpailua lisätäkseen.

– Meillä satamat toimivat kaupallisten periaatteiden pohjalta, mutta tämä asetelma muuttuisi hallintoviranomaisen suuntaan, sanoo Luhtanen.

Muutos koskisi kaikkiamerkittäviä satamia

Suomen satamapalveluissa on kilpailun rajoituksia vain nosturikuljetuksissa, jotka satamat järjestävät itse.

Direktiivi koskisi kaikkia kansainvälisesti merkittäviä satamia, joiden läpi kulkisi vuodessa vähintään 1,5 miljoonaa tonnia tavaraa tai 200 000 matkustajaa.

Tällaisia satamia on Suomessa Luhtasen arvion mukaan 15 kappaletta. Tähän joukkoon kuuluvat muun muassa Helsingin, Haminan, Kotkan, Rauman, Naantalin ja Turun satamat. Direktiivin ulkopuolella jäisivät ainoastaan yritysten omistamat teollisuussatamat.

Luhtanen on ärsyyntynyt myös tapaan, jolla edellinen Romano Prodin johtama komissio laati uuden direktiiviehdotuksensa. Liikennekomissaari Loyola de Palacio ei neuvotellut jäsenmaiden edustajien kanssa direktiiviehdotuksesta ennen sen julkaisemista lainkaan, vaan hän kiirehti antamaan uuden esityksensä ennen eroaan.

Suunnitelma kaatui kolme vuotta sitten

Palacio oli yrittänyt puuttua satamapalveluihin jo aikaisemminkin, mutta hän epäonnistui. Komission vuonna 2001 esittämä ensimmäinen direktiivi satamapalvelujen markkinoille pääsystä ei mennyt läpi Euroopan parlamentissa, vaikka EU:n liikenneministerit olivat päässeet sopuun direktiivin sisällöstä.

Parlamentaarikot olivat kuunnelleet työntekijäjärjestöjä, jotka pelkäsivät direktiivin sotkevan merihenkilöstön ja maamiehistön välistä työnjakoa omaa huolintaa harjoittavissa yhtiöissä.

Omaan huolintaan eli itsekäsittelyyn täytyy pyytää uuden direktiivin mukaan satamalta toimilupa.

– Kyllä tällainen tilanne on omiaan luomaan epävarmuutta sataman työntekijöiden ja eri työntekijäryhmien keskuudessa. Se ei ole hyvä asia, arvioi Luhtanen.

Hallitus ottaa komission direktiiviesitykseen ensi viikolla virallisesti kantaa, joka tulee olemaan erittäin kielteinen. Lähes kaikki EU-maat ovat arvostelleet komission esitystä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    7. 7

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    7. 7

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää