Tasapäiset japanilaiset

Uudistunut Honda Jazz on saanut uudesta Mitsubishi Coltista itselleen varteenotettavan haastajan.
Annika Lohi Kuvat

Pikkuautoluokan kisa on tiivistynyt kuluvana syksynä, kun Honda on päivittänyt Jazzinsa ja Mitsubishi jatkanut toista tulemistaan uudella Coltilla.

Ulkonäöltään autot ovat melko samanoloisia. Colt on kuitenkin aavistuksen kookkaampi. Pituutta siinä on lähes 3,9 metriä, mikä on 15 senttiä enemmän kuin Jazzissa.

Linjoiltaan molemmat muistuttavat juuri nyt muodissa olevia pienemmän luokan tila-autoja viistoine etupelteineen ja suurine etuikkunoineen. Coltin takavalot ulottuvat kattoon asti, kun taas Jazzissa on perinteisempi ratkaisu.

Coltin sisätilat tuntuvat Jazzin tiloja trendikkäämmiltä, myös Coltin kojelauta kerää pisteitä selkeydellään. Sen ilmastoinnin ja lämmittimien säätimet toimivat kiertämällä, kun Jazzin ilmastointi ja lämmitys toimivat näppäimiä painamalla ja vaativat hieman tarkempaa perehtymistä. Coltin ilmastointiaukot ovat hauskan pyöreät. Jazzin tavanomaisen luukkumaiset.

Molemmissa mittaristo on sijoitettu järkevästi ratin päälle. Siinä ne ovat näköpiirissä, eikä ajoa häiritsevää vilkuilua tarvita.

Coltista löytyy muutamia piristäviä lisätoimintoja, joita Jazzissa ei ole. Coltin vilkun sai kevyesti painamalla vinkkaamaan muutaman kerran, hyödyllinen ominaisuus kaistan vaihdossa. Sen etuistuinten lämmittimissä on kaksi tehoa, joista pienempi ei ole liian lämmin ja sitä voi käyttää talvikelillä koko ajomatkan.

Coltin bensamittarissa on hauska toiminto uudelle kuskille, sillä se kertoo kummalla puolella tankki on. Lisäksi Coltin etulasin pyyhkimien tihkutoiminnon nopeus vaihtuu automaattisesti nopeuden mukaan. Coltin koelaudan keskiosassa on ajotietokone, joka Jazzista puuttuu.

Jazzissa musiikin kuuntelu sujuu näppärästi. Autojen äänentoistolaitteissa eroa ei sinänsä huomaa, mutta Jazzin rattiin on sijoitettu radion säätönäppäimet, joiden avulla radiokanavalta toiselle surffailu käy näppärästi. Näppäimistä voi myös lisätä volyymiä mielikappaleen kajahtaessa. Jazz on niitä harvoja koeajoautoja, jonka radio kuuluu suuremmitta häiriöittä parkkihallissa.

Sekä Jazzissa että Coltissa on hauskoja oivalluksia takatiloissa. Coltin takaistuimia voidaan liu’uttaa, minkä ansiosta takapenkkiläisillä on ruhtinaallisesti jalkatilaa, jos istuimet ovat ääriasennossa. Tällöin konttiin ei tosin paljon tavaraa mahdu.

Takaistuimet voidaan tavaratilan lisäämiseksi taittaa eteen ja nostaa pystyyn etuistuimia vasten. Istuimet voidaan jopa nostaa kokonaan pois. Penkin leveämmän puolen nosto vaatii toisin hieman voimia, ja lisäksi tarvitaan säilytyspaikka.

Jazzin takapenkit eivät liiku pituussuunnassa. Kyllä taakse silti 180-senttinen aikuinen mahtuu, vaikkei jalkatila järin suuri olekaan. Takaluukku on hieman suurempi kuin Coltin tilavimmaksi viritetyn version.

Jazzin takapenkin istuintyynyt voi nostaa ja lukita pysyy, jolloin tilaan sopii vaikkapa kukkaruukku tai koira. Takaistuimen selkänojat kaatamalla taakse saadaan iso tasainen kuljetustila.

Kuljettajan penkin korkeutta voi säätää molemmissa. Jazzissa säätöpyörää on hankala käyttää, jos ovi on kiinni. Coltissa säätö käy kätevämmin pumppuvivulla.

Jazzin oikeanpuolesta etuturvatyynyä ei saa kytkettyä pois, joten turvaistuinta ei voi asentaa etupenkille. Tämä ei sinänsä haittaa, koska turvallisin paikka lapselle on aina takana.

Coltin moottorissa on tavoiteltu urheilullisuutta ja se tuntuukin hieman ärhäkämmältä kiihdyttäessä. Auto kiihtyy nollasta sataan 11,1 sekunnissa valmistajan tietojen mukaan. Jazzissa aikaa kuluu 12,5 sekuntia. Jazzin moottori on tasainen puurtaja, jonka luvataan kuluttavan alle viisi litraa bensiiniä sataa kilometriä kohti maantieajossa.

Myös Coltille lupaillaan samoja lukemia.

Molemmat autot ovat parhaimmillaan kaupunkiajossa. Erityisesti Jazzilla ratin pyöritys kaupungissa on hauskaa pienen kääntöympyrän ansiosta. Maantieajossa tuntuma oli parempi Coltin kyydissä.

Molemmilla autoilla ”pikkuautomaiset” piirteet tulevat kuitenkin esiin maantieajossa suuremmilla nopeuksilla. Melua kuuluu sisään ja olo on hieman epävarma erityisesti kitkarenkailla.

Mitsubishi Colt 95 Invite Cool

Hinta 18 040 euroa, vapaan autoedun verotusarvo 430 euroa/kk

+ runsaasti varusteita

+ muunneltavat sisätilat

- pienehkö takakontti

Honda Jazz 1,4i LS

Hinta 18 350 euroa, vapaan käyttöedun verotusarvo 430 euroa/kk

+ muunneltavat sisätilat

+ radio-ohjaimet ratissa

- takajalkatilat

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    6. 6

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Venäjä kiilasi saudien ohi öljyn pumppauksessa

    9. 9

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    10. 10

      TS: Palkan maksamatta jättäminen ei ole rikos

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää