Valikko

Taivaslevittäytyy itään

Jussi Nurmio johtaaensi vuonna konsernia, jonka väestä puolettyöskentelee muualla kuin Suomessa

Taivaan konsernijohtaja Jussi Nurmio piirtää vihreällä tussilla ympyröitä fläppitauluun. Ylimmäksi tulee kolme aika isoa palloa, keskelle rykelmä pienempiä ja alas kasa ihan pikkuisia. Vieressä lukee tytäryhtiötalous.

Kuvio esittää Viron mainostoimistokenttää muutaman vuoden kuluttua, ja Nurmio uskoo Taivaan olevan yksi niistä kolmesta isosta pallosta.

– Selvä tavoitteemme on olla johtava toimisto kaikilla Baltian markkinoilla ja merkittävä länsimainen toimija Venäjällä, Nurmio pyöräyttää neliön niiden isojen pallojen ympärille.

Ensimmäiset askeleet Taivas otti tänä vuonna. Se perusti Taevaan Viroon ja Nebon Pietariin ja osti 51 prosenttia latvialaisesta Creative Laboratorystä. Yhteensä Taivas työllistää idässä 35 ihmistä, noin kolmasosan siitä mitä Suomessa. Taivas on kaartunut yhdeksi Suomen kansainvälisemmistä mainostoimistoista.

– Suunnitelmiemme mukaan ensi vuonna Venäjällä ja Baltiassa työskentelee jo 115 ihmistä, yhtä monta kuin Suomessa. Se edellyttää kyllä yritysostoja, Nurmio ynnää.

Kaavailut nostavat Taivaan omaan luokkaansa, kun Taloussanomat kysyi suurimmilta mainostoimistoilta, miten niiden henkilöstömäärä tänä ja ensi vuonna kehittyy.

Taivaan Nurmio uskoo neuvottelujen ratkeavan jo tammikuussa. Vaikka kaupat kariutuisivat, Taivas-väki Venäjällä ja Baltiassa kasvaa 60:een. Ensi vuonna Taivas-toimisto aukeaa Liettuassa.

– Vaikka meillä olisi Venäjällä ja Baltiassa yhtä paljon väkeä kuin Suomessa, myyntikatteesta sieltä tulee ehkä kolmasosa. Hinnat ovat Venäjällä nousseet lähelle länttä, mutta Baltiassa ne ovat vielä kolmanneksen suomalaisista.

Baltian markkinat ovat pienet ja kehittymättömät. Esimerkiksi Viron kaikkien mainostoimistojen laskutus jää alle kymmeneen miljoonaan euroon. Taivas kerää enemmän myyntikatetta pelkästään Suomessa.

Mainostoimistoja on sitä paitsi Nurmion mukaan liikaa. Useimmat taistelevat kannattavuusrajalla ja melkein kaikkia painaa raskas rakenne.

– Baltiassa on pakko päästä kärkitoimistojen joukkoon, ja nopeimmin sinne pääsee ostamalla muita toimistoja, Nurmio sanoo.

– Mainostoimistokulttuuri muuttuu kovaa vauhtia, ja haluamme olla siinä aktiivinen tekijä. Vielä nyt asiakkaat shoppaavat yksittäisiä mainoksia, mutta lähivuosina sekä toimistojen kompetenssi että asiakkaiden kyky ostaa paranevat.

Pienuutensa takia Baltia ei juuri kiinnosta kansainvälisiä pelureita. Useimmat toimivat kuitenkin ainakin Tallinnassa yhteistyöyrityksen avulla.

Taivas edustaa Baltiassa myös WPP-konserniin kuuluvaa Ogilvy-ryhmää. Moskovassa Ogilvyllä on oma toimisto, joten Pietarissa Nebo on vain Taivas.

Moskovassa toimivat kaikki muutkin kansainväliset mainostoimistokonsernit. Ruplan romahdus kuutisen vuotta sitten pelotti ne pääkonttorien kylkeen pääkaupunkiin, joten Taivaalla on Pietarissa tilaa.

– Uskon, että Pietarissa voi syntyä kiinnostavaa toimintaa vähän samaan tapaan kuin Los Angelesissa. Yhdysvalloissakin raha hallitsee New Yorkissa, mutta luovuutta löytyy länsirannikolta. Ja Ruotsin kiinnostavin toimisto Forsman & Bodenfors toimii Göteborgissa, Nurmio vertaa.

– Mutta Moskovaan meidänkin on mentävä viimeistään 2006, jos haluamme olla merkittävä peluri Venäjällä.

Pietarissa Taivas joutuu rakentamaan markkinoita tyhjästä. Tavallista on, että mainostaja kävelee ovesta sisään ja haluaa ostaa vain käsikirjoituksen tv-mainokseen. Kaiken muun asiakas tekee itse.

– Isonkin mainostajan kanssa keskustelu voi päättyä siihen, että kilpaillaan parin muun pajan kanssa jostain joulukalenteriprojektista. Yritämme kyllä muuttaa kulttuuria, mutta se vie aikaa, Nurmio huokaa.

Taivaan ase jättiketjuja vastaan on Nurmion mielestä laatu. Kun taustalla ei ole jättiketjun kontakteja, asiakkaita ja uskottavuutta, pitää palkata parhaat tekijät. Taivas löysi luovat johtajat Moskovan BBDO:sta ja toimitusjohtajan pietarilaisen tv-kanavan leivistä.

Kysyntä idässä kasvaa. Siksi Nurmio uskaltaa julkistaa kasvutavoitteet ja povata, että ensi vuonna Taivaan ulkomaan-toiminnot tuottavat jo voittoa.

– Mikäli yritysostot toteutuvat. Työläintä laajentumisessa uudelle alueelle on vauvavaihe. Kymmenen hengen toimisto Tallinnassa teettää Helsingissä yhtä paljon työtä kuin 30 hengen toimisto.

Ihan olankohautuksella kasvu ei Taivaalta suju. Konserni jakautuu ensi vuonna kolmeen divisioonaan: yksi hoitaa mainonnan ja designin, toinen kansainväliset toiminnot ja mediatoimistot ja kolmas pääomahankkeet. Jälkimmäistä konsernijohtaja Nurmio aikoo vetää itse, kollegojen ivasta huolimatta.

– Kyllä varmaan taas joku sanoo, että Taivas on hukannut mainostoimistofokuksensa. Tätä alaa vaivaa vieläkin se, että toimistot syntyvät vain perustajiensa rikastumista varten. Me kehitämme Taivasta niin kuin mitä tahansa yritystä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    7. 7

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      AL: Tamperelaisen kerrostalon betoni liian haurasta – parissa viikossa tiedetään, miten käy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää