Valikko

Markkinoinnin tulosmittaus poikii bisnestä

Syksyllä perustettu Marketing Clinic houkuttelee mainostajia analysoimaan mediavalintojensa hintaa ja laatua

Markkinoinnin tehon mittaus ja erilaiset auditoinnit ovat ensi vuoden trendi. Näin arvioi Taloussanomien Markkinointi & Myynti -teemassa viime viikolla Suomen markkinointiliiton Markin toimitusjohtaja Kari Hämäläinen. Ensi vuotta pitemmälle tähyää syksyllä toimintansa aloittaneen Marketing Clinicin toimitusjohtaja Catharina Stackelberg.

– Viiden vuoden kuluttua puolet tv-mainonnasta ja ainakin kymmenesosa printtimainonnasta Pohjoismaissa auditoidaan. Joka maassa kaksikymmentä yritystä sadan suurimman joukosta mittaa markkinointinsa panos–tuotos-suhdetta, Stackelberg ennustaa.

Toteutuessaan ennuste tietäisi mukavasti töitä Marketing Clinicin tapaisille yrityksille. Stackelberg arvioi, että vain joka kymmenes tv-mainostaja selvittää mediaprosessinsa tehoa ja seuraa mediaostojen kustannustehokkuutta.

– Printtimainonnassa ollaan vielä enemmän alkutekijöissä.

Auditoinnissa muun muassa verrataan oman yrityksen mediaostojen hintaa muitten vastaavien asiakkaitten maksamiin hintoihin ja arvioidaan saatujen mainospaikkojen laatua eli paikkaa lehdessä tai tv-mainoksen esitysaikaa. Auditointiin kuuluvat myös mediastrategian ja prosessien toimivuuden arviointi.

Mediaostojen auditointeja Suomessa ovat ahkerimmin tehneet kansainväliset yritykset. Stackelberg on tutustunut niihin työskennellessään Pizza Hutissa ja viimeksi Coca-Colalla.

Marketing Clinicin omistajiin kuuluva Ami Hasan sanoo, ettei media-auditoinnin idea ole hintojen painaminen alas, vaan oikean hinnan ja laadun varmistaminen.

– Kun tietää, mistä maksaa, voi hyvästä maksaa nykyistä enemmänkin.

Media-auditoinnit ovat tuoneet Marketing Clinicille sen ensimmäiset asiakkaat, joita on nyt Pohjoismaissa yhteensä 16. Yhtiö auttaa mainostajia myös mediatoimistovalinnassa. Muutamalle yritykselle on tehty myös kaikkia markkinoinnin alueita koskevia panos–tuotto-analyyseja.

Jo aiemmin panos–tuotos-analyysien markkinoille tullut Eeva-Liisa Ylälahden ja Kenneth Lindforsin Heimo Consulting on tehnyt aiheen parissa töitä viidelle teollisuus- tai palveluyritykselle. Ensimmäisenä liikkeelle ovat lähteneet suuret yritykset, mutta nyt on työn alla myös yhden brändin taloja.

Seniorikonsultti Jaana Komulainen arvioi, että suurin jarru analyysien tekemisessä on tutkimuksen vaatima laaja näkökulma.

– Analyyseja jo tehneet yritykset ovat niitä, jotka ymmärtävät toimintansa kokonaisuutena. Usein tiedonkeruu kattaa markkinoinnin ja myynnin lisäksi talousjohdon ja controllerit. Käytämme myös muuta yrityksen teettämää ei-numeerista tutkimusaineistoa kokonaiskuvan kirkastamiseksi.

Heimo analysoi asiakkailleen markkinointipanosten vaikutusta muun muassa myyntiin, markkinaosuuksiin ja katteisiin. Jos tarkasteltavana ovat esimerkiksi tuoteinnovaatiot, analyysi selvittää, mikä on niitten suhteellinen vaikutus myyntiin verrattuna vaikkapa mainontaan, hinnoitteluun tai jakelutietoimenpiteisiin.

Analyysi on tuottanut myös havaintoja, joita ei osattu odottaa.

– Joskus on paljastunut, että yritys on tehnyt päällekkäistä tutkimusta tai että yrityksellä ei ole ollut johdonmukaista tapaa seurata panosten tehoa, Komulainen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    10. 10

      Autoliitto vastaa katsastushuoleen: autojen kuntoa voisi syynätä nykyistä harvemmin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää