Iso kissa kehrää taas kauniisti

UudistettuCitroen C5sai uuttailmettä,tilaa javarusteita.
Citroen C5 koki syksyllä tavallista syvällisemmän kasvojenkohotuksen. Ulkonäön lisäksi auto on muuttunut myös ajo-ominaisuuksiltaan, varustelultaan ja moottorivalikoimaltaan.

C5 on vielä tällä hetkellä ranskalaisvalmistajan suurin malli ja ainoa perinteisellä kaasunestejousituksella varustettu sitikka. Varsinainen isokissa eli C6 on tulossa markkinoille ensi vuonna.

Ajettavuudeltaan C5 on hyvä auto. Aikanaan ainutlaatuista ajomukavuutta tarjonnut kaasunestejousitus ei kuitenkaan enää ole ylivertainen. Iso sitikka tarjoaa joka tapauksessa huippuluokan matkustusmukavuutta. Auto on myös hiljainen, jopa rengasäänet on eristetty kohtuullisen hyvin.

Aikaisemman mallin ohjausta kritisoitiin tunnottomaksi. Nyt tuntuma on selvästi parempi.

C5 on ollut aina varustelultaan runsas, eikä koeajossa ollut kaksilitrainen diesel-malli ollut poikkeus. Ilmastointi on automaattinen ja audiojärjestelmä on monipuolinen. Autossa on myös vakionopeussäädin ja peruutustutka. Sivupeilit taittuvat automaattisesti suojaan. Lisävarustelistalta löytyvät kääntyvät kaasupurkausvalot ja kaistavaroitin.

Koeajoauto oli viisiovinen liftback-malli. Tavaratila on laaja ja kokonaan avautuvan takaluukun vuoksi kyytiin mahtuu suurempiakin esineitä. Yllättäen takaistuimen päätila loppui kuitenkin kesken ja niskatuki osui vielä yläasennossakin ikävästi hartioihin. Omituinen ongelma muuten tilavassa autossa.

Isoon sitikkaan on tarjolla kaksi erilaista diesel-moottoria. Uutuus on 1,6-litrainen, jossa on tehoa 80 kilowattia ja vääntöä 240 Nm. Tällä moottorilla auto liikkuu hyvin jouhevasti.

Kaksilitrainen 100 kilowatin versio on jo ripeä ja 320 Nm:n vääntö antaa autolle kevyttä kyytiä. Tästä huolimatta kulutus jää alle kahdeksan litran satasella. Autossa on kuusivaihteinen käsivaihteisto. Suurin vaihde on lähinnä moottoritienopeuksiin, nelonen on puolestaan sopiva ohitusvaihde.

Kirpeät aamut muistuttivat modernin dieselin niukoista hukkalämpömääristä. Dieselversion ostajan kannattaakin valita lisävarustelistalta Webaston lisälämmitin. Ilman sitä auton sisätilojen lämpeneminen kovalla pakkasella voi kestää todella kauan.

Citroen C5 on menestynyt kohtuullisesti erityisesti työsuhdeautona. Kookas, erinomaisesti varusteltu farmari on löytänyt hyvin ostajia.

Malliuudistuksen ansiosta C5 on varmasti jälleen kilpailukykyinen. Ajettavuus on parantunut ja muotoilu uudistunut.

Auto on persoonallisen näköinen ja herättää huomiota. Se on tarkoituskin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    4. 4

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    5. 5

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    6. 6

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    7. 7

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    8. 8

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää