Valikko

Raaka-aine rankaisee auton osien valmistajia

Autonosienalihankkijat ovat jääneetterästeollisuuden ja auton-valmistajienpuristuksiin

Kalliit raaka-aineet rankaisevat autoteollisuutta. Pahimmassa raossa ovat ajoneuvojen osien valmistajat.

Öljy mutta etenkin teräs ovat kallistuneet selvästi. Teräksen kysyntä ja tarjonta ovat vinksahtaneet niin pahasti epätasapainoon, että teräksestä on paikoin pulaa ja hinta on sen mukainen.

Siksi ei ole ihme, että esimerkiksi Saksassa autoteollisuus on vaatinut terästeollisuutta lopettamaan vaatimuksensa korottaa hintojaan.

– Niin kuin siinä ei vielä olisi tarpeeksi. Nyt vaatimukset nousevat muoviteollisuudessakin, Saksan autoteollisuuden liiton VDA:n johtaja Bernd Gottschalk arvostelee.

Elefantit taistelevat,ruoho kärsii

Maailman kolme suurinta autonvalmistajaa, General Motors, Ford ja Chrysler ovat kaikki taloudellisissa vaikeuksissa ja hävinneet osuuksiaan markkinoilla.

Kun ne joutuvat supistamaan tuotantoaan, ja samalla raaka-aineet kallistuvat, niin autonosien valmistajat ovat vaikeuksissa. Muun muassa amerikkalaiset Delphi ja Visteon ovat jäämässä sen vuoksi tappiolle ja joutuvat vähentämään väkeään.

Autoteollisuus ei kärsi teräksen hinnannoususta samalla tavalla kuin autonosien valmistajat. Syy on eri pituisissa sopimuksissa.

Osienvalmistajat ostavat terästä alle vuoden välein tarkistettavalla hinnalla, mutta toimittavat osia autonvalmistajille paljon pidemmäksi ajaksi sovituilla hinnoilla. Se selittää autoteollisuuden halua saada teräksenvalmistajia hillitsemään hinnankorotuksiaan.

– Alihankkija on se joka kärsii eniten. Se on autonvalmistajien ja terästehtaiden välissä, pohjoismaista ajoneuvoteollisuuden alihankkijoiden järjestöä Fordons Komponent Gruppenia johtava Svenåke Berglie kuvaa autonosien valmistajien ahdinkoa.

– Kun elefantit taistelevat niin ruoho kärsii.

Kustannukset kuriin tehostamalla

Berglien mukaan alihankkijat ovat kertoneet keskimäärin 40 prosentin korotuksista teräksen hinnassa. Muovit ovat kallistuneet öljyn hinnannousun takia 10–15 prosenttia.

– Me olemme niin kilpailluilla markkinoilla, että hintoja ei oikeastaan lopputuotteessa voi korottaa. Täytyy yrittää korjata tuottavuuden kautta, Hellan Suomen-tytäryhtiön toimitusjohtaja Olavi Rantala kuvailee.

Hella tekee Suomessa taka- ja sivuvaloja muun muassa Saabiin ja Volvoon. Toinen Volvon suomalaiskumppani sanoo samaa.

– Linja-autoyrityksissäkin on talous kireällä ja ne kannattavat huonosti. Emme voi siirtää mahdollisia hintojen nousuja asiakkaille, Volvon busseihin koreja rakentavan Volvo Bus Finlandin toimitusjohtaja Harri Ström kertoo.

Volvossa yritetään pitää kustannukset kurissa tehostamalla tuotantoa. Samaa reseptiä yrittävät noudattaa myös Hella ja muut suomalaiset autonosien valmistajat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää