Raaka-aine rankaisee auton osien valmistajia

Autonosienalihankkijat ovat jääneetterästeollisuuden ja auton-valmistajienpuristuksiin

Kalliit raaka-aineet rankaisevat autoteollisuutta. Pahimmassa raossa ovat ajoneuvojen osien valmistajat.

Öljy mutta etenkin teräs ovat kallistuneet selvästi. Teräksen kysyntä ja tarjonta ovat vinksahtaneet niin pahasti epätasapainoon, että teräksestä on paikoin pulaa ja hinta on sen mukainen.

Siksi ei ole ihme, että esimerkiksi Saksassa autoteollisuus on vaatinut terästeollisuutta lopettamaan vaatimuksensa korottaa hintojaan.

– Niin kuin siinä ei vielä olisi tarpeeksi. Nyt vaatimukset nousevat muoviteollisuudessakin, Saksan autoteollisuuden liiton VDA:n johtaja Bernd Gottschalk arvostelee.

Elefantit taistelevat,ruoho kärsii

Maailman kolme suurinta autonvalmistajaa, General Motors, Ford ja Chrysler ovat kaikki taloudellisissa vaikeuksissa ja hävinneet osuuksiaan markkinoilla.

Kun ne joutuvat supistamaan tuotantoaan, ja samalla raaka-aineet kallistuvat, niin autonosien valmistajat ovat vaikeuksissa. Muun muassa amerikkalaiset Delphi ja Visteon ovat jäämässä sen vuoksi tappiolle ja joutuvat vähentämään väkeään.

Autoteollisuus ei kärsi teräksen hinnannoususta samalla tavalla kuin autonosien valmistajat. Syy on eri pituisissa sopimuksissa.

Osienvalmistajat ostavat terästä alle vuoden välein tarkistettavalla hinnalla, mutta toimittavat osia autonvalmistajille paljon pidemmäksi ajaksi sovituilla hinnoilla. Se selittää autoteollisuuden halua saada teräksenvalmistajia hillitsemään hinnankorotuksiaan.

– Alihankkija on se joka kärsii eniten. Se on autonvalmistajien ja terästehtaiden välissä, pohjoismaista ajoneuvoteollisuuden alihankkijoiden järjestöä Fordons Komponent Gruppenia johtava Svenåke Berglie kuvaa autonosien valmistajien ahdinkoa.

– Kun elefantit taistelevat niin ruoho kärsii.

Kustannukset kuriin tehostamalla

Berglien mukaan alihankkijat ovat kertoneet keskimäärin 40 prosentin korotuksista teräksen hinnassa. Muovit ovat kallistuneet öljyn hinnannousun takia 10–15 prosenttia.

– Me olemme niin kilpailluilla markkinoilla, että hintoja ei oikeastaan lopputuotteessa voi korottaa. Täytyy yrittää korjata tuottavuuden kautta, Hellan Suomen-tytäryhtiön toimitusjohtaja Olavi Rantala kuvailee.

Hella tekee Suomessa taka- ja sivuvaloja muun muassa Saabiin ja Volvoon. Toinen Volvon suomalaiskumppani sanoo samaa.

– Linja-autoyrityksissäkin on talous kireällä ja ne kannattavat huonosti. Emme voi siirtää mahdollisia hintojen nousuja asiakkaille, Volvon busseihin koreja rakentavan Volvo Bus Finlandin toimitusjohtaja Harri Ström kertoo.

Volvossa yritetään pitää kustannukset kurissa tehostamalla tuotantoa. Samaa reseptiä yrittävät noudattaa myös Hella ja muut suomalaiset autonosien valmistajat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    4. 4

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    5. 5

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    6. 6

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    7. 7

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    8. 8

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää