Hys hys

Mainonnan ei aina tarvitse pitää melua itsestään. Monet yritykset luottavat tänä päivänä gerillamarkkinointiin tai vanhaan kunnon viidakkorumpuun.

Muutama viikko sitten eräs tuttuni suositteli minulle uutta ravintolaa, jossa hän oli hiljattain illastanut. Loistava ruoka ja ilmapiiri, joka muistuttaa Lontoon tai New Yorkin trendikkäimmistä paikoista. Päätin oitis mennä kyseiseen ruokalaan sunnuntaibrunssille.

Ongelma oli vain, että kymmenet muutkin olivat päättäneet tehdä samoin. Pöytiin oli viikkojen jonotuslista vain kuukausi avajaisten jälkeen, vaikkei ravintola ollut mainostanut yhdessäkään mediassa tai näkynyt yhdessäkään lehtiartikkelissa.

Sen sijaan henkilökunta oli kutsunut avajaisiin kaverinsa, jotka olivat levittäneet sanaa omille tutuilleen.

Tämäntyyppinen suusta suuhun -mainonta tai sen sukulaiset – gerillamarkkinointi ja virusmarkkinointi – voittavat Ruotsissa puolelleen yhä useampia yrityksiä.

– Esimerkiksi elokuva Blair Witch Project levisi aikoinaan internetissä filminpätkinä. Ihmiset ihmettelivät, mitä ne olivat, ja lähettivät toisilleen. Tänään suuret filmiyhtiöt tuottavat internetiin suunniteltuja filminpätkiä, joita ne lähettävät ympäriinsä, sanoo gerillamarkkinointiin erikoistuneen göteborgilaismainostoimisto Miamin osakas Fredrik Olsson.

Viidakkorumpu, gerillamarkkinointi ja virusmarkkinointi ovat kaikki saman ilmiön eri versioita. Gerillamarkkinoinnilla tarkoitetaan muun muassa odottamattomia tempauksia eri puolella kaupunkia, virusmarkkinoinnissa sanaa levitetään sähköpostin tai internetin kautta.

Kaikissa on kysymys massiivisten mainoskampanjoiden välttämisestä. Ihmisten uskotaan kyllästyneen perinteiseen markkinointiin, ja sen vaikutusta epäillään.

– Gerillamarkkinoinnin suurin etu on, että se kohtaa ihmisen yllättävällä tavalla ja yllättävässä paikassa. Jos matkustat vaikkapa metrolla Lidingöstä Tukholman keskustaan, opit pian tietämään, missä ulkomainokset ovat. Kun katsot televisiota, odotat paria mainoskatkoa tunnissa. Me olemme täysin vakuuttuneita siitä, että ihmiset muistavat paremmin, jos heidät yllätetään, sanoo Olsson.

Suusta suuhun -metodi ja gerillamarkkinointi tuntuvat sopivan hyvin tuotteille ja yrityksille, jotka tavoittelevat kapeaa kohderyhmää ja eksklusiivisuuden leimaa. Massoille suunnattuja tuotteita sen sijaan markkinoidaan luultavasti tehokkaammin perinteisin keinoin.

Olssonin mielestä gerillamarkkinointi, johon liittyy usein humoristinen ote, sopii erityisesti haastajille.

– Markkinajohtajat ovat usein tarkkoja asemiensa säilyttämisestä. Mutta markkinoiden kakkonen tai kolmonen ovat taipuvaisempia erottumaan joukosta, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Nyt voit ostaa Donald Trumpin omistaman Ferrarin

    6. 6

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    9. 9

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    10. 10

      Suomalainen elektroniikkayhtiö sai sopimuksen Piilaaksoon – kurssi +5,0 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää