Valikko

Ratakatkojen iso lasku päätyy Ratahallintokeskukselle

Junaliikenteen tiistaisesta keskeytymisestä Tampere-Turku-radalla koituu Ratahallintokeskukselle (RHK) noin 5 000-10 000 euron lasku. VR kärsii imagotappiot.

Junaliikenne keskeytyi tiistaina useiksi tunneiksi, kun sähköradan kannatinlanka katkesi Humppilan ja Urjalan välisellä rataosuudella. Laskun lopullinen koko selviää, kun kuljetusyrittäjät lähettävät laskunsa VR:lle. Katkon takia jäi ajamatta neljä junavuoroa, jotka VR korvasi bussi- ja taksikuljetuksilla.

Loppusumma voi vielä kasvaa, mikäli matkustajia on katkon takia myöhästynyt jatkoyhteyksistä. VR on velvollinen korvaamaan matkustajalle jatkoyhteyksiltä myöhästymisistä aiheutuneet kulut.

Loppulasku koituu Ratahallintokeskuksen maksettavaksi VR:n ja RHK:n välisen liikennepalvelusopimuksen mukaisesti. RHK omistaa rataverkon ja vastaa niiden kunnossapidosta.

VR:n kaukoliikenteen päällikön Ari Vanhasen mukaan VR ei ollut eiliseen mennessä saanut matkustajilta korvausvaatimuksia. Myöskään alueen yrittäjiltä ei ole tullut korvausvaatimuksia.

Vuosittain kymmeniä katkoja

Vanhasen mukaan junaliikenteen katkot aiheuttavat yleensä 2 000-10 000 euron kustannukset. Eripituisia katkoja sattuu vuosittain kymmeniä eli kustannukset nousevat vuodessa useisiin kymmeniintuhansiin euroihin. Viime aikoina ongelmia on ollut varsinkin Tampere-Turku- ja Tampere-Jyväskylä-radoilla.

Viime perjantaina Pendolinon matka katkesi vetovoimaongelman takia Paimiossa. Matkustajat joutuivat odottamaan matkan jatkumista tunnin. Kesäkuun alussa Pendolinon matka tyssäsi sähkölankaongelmiin Lautakkomäen tunnelissa.

Viimeisin pidempi katko sattui maaliskuun lopulla Tampere-Jyväskylä-radalla, kun matkustajajuna ajoi Saakosken liikennepaikan lähellä vaurioituneeseen raiteeseen.

Ratahallintokeskuksen mukaan rahaa rataverkon korjaamiseen on liian vähän.

VR:lle imagotappiot

VR:lle ratakatkoista ei aiheudu suoranaisia kuluja, koska laskut maksaa Ratahallintokeskus. VR:lle katkot aiheuttavat imagotappioita, kun matkustajat mieltävät liikennekatkot VR:n syyksi.

Imagon heikkeneminen voi johtaa myös liiketuloksen huonontumiseen, jos matkustajat vaihtavat kulkuvälinettä.

VR:n viestintäjohtaja Martti Mäkinen ymmärtää, että matkustajat syyttävät katkoista VR:ää, mutta pitää kritiikkiä joskus kohtuuttomana.

- Varmasti saamme risuja ihan aiheesta, mutta me saamme myös tavattomasti risuja, jotka eivät meidän osoitteeseemme kuulu.

Mäkisen mukaan kuluttajat mieltävät edelleen lähes kaikki rataverkon ongelmat VR:n syyksi, vaikka RHK on vastannut ratojen kunnosta jo kymmenen vuotta.

Miksi ette sitten mainosta enemmän yhtiön ja viraston välisiä eroja?

- Kysytkö tosissasi? On kuule mietitty ja temppuja tehty. Kymmenen vuotta on jauhettu, mutta siitä huolimatta myös journalisteilta tulee sellaisia kysymyksiä, että kuka siellä VR:n Ratahallintokeskuksessa tätä asiaa hoitaakaan. Eli kyllä tässä joskus tulee toivottomuuden tunne, Mäkinen sanoo.

Rautateiden liiketoiminnot yhtiöitettiin heinäkuussa 1995, jolloin ratatyöt avattiin kilpailulle. Tavaraliikenteessä kilpailu avautuu vuonna 2007, henkilöliikenteessä myöhemmin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    5. 5

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    10. 10

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    8. 8

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää