Valikko

Finnairia odottaa lentäjäpula



Finnairia uhkaa lentäjäpula noususuhdanteen takia.

Suomen Ilmailuopiston rahkeet tuottaa lentäjiä ovat lujilla. Uusia keinoja värvätä lentäjiä on mietittävä, jos Finnairin kasvu jatkuu nykytahtia.

Finnairin osastonjohtaja Ville Iho arvioi, että Suomen Ilmailuopiston kouluttamien lentäjien reservi sulaa kuitenkin vuoden loppuun mennessä. Opisto on Finnairille pääväylä hankkia lentäjiä.

Normaalisti Suomen Ilmailuopiston käyneistä lentäjistä osa odottaa reservissä rekrytointia jonkin aikaa, tyypillisesti muutaman kuukauden.

Suomen Ilmailuopistosta valmistuu Ihon mukaan ensi vuonna 47 lentäjää. Kaikki he pääsevät näillä näkymin Finnairille.

- Jos lentoliikenteen kasvu jatkuu, peruskoulutuksen kapasiteetti ei tyydytä muutaman vuoden päästä, sanoo Iho.

Paukkuja ei ole Suomen Ilmailuopiston rehtorin Risto Paajasen mukaan lisää .

- Kyllä meillä on ihan maksimikapasiteetti käytössä.

Entäpä, jos lentoliikenteen kasvu jatkuu tämän vuoden tahtia?

- Sitten pitää tehdä uusia ratkaisuja, sanoo Paajanen.

Finnairin johtajan Hannes Bjurströmin mukaan yksi keino on, että Suomen Ilmailuopisto ostaa lisää koulutusta alihankkijoilta. Bjurström on myös Suomen Ilmailuopiston hallituksen puheenjohtaja.

Paajasen mukaan yksi ratkaisu on, että lentoyhtiöt ottavat aiempaa enemmän suoraan valmiita lentäjiä töihin. Myös Bjurström pitää hakua markkinoilta varteenotettavana vaihtoehtona.

Suomen Ilmailuopisto aloitti vuonna 2002, aiemmin lentäjien koulutuksesta vastasi Finnairin ilmailuopisto.

- Aiemmin koulutettiin, kun luultiin että lentäjiä tarvitaan ja ei koulutettu, kun luultiin, että ei tarvita sanoo Paajanen.

Nykyään strategia on kouluttaa tasaisesti suhdannevaihteluista huolimatta. Idea on, että lentäjistä ei ole pulaa hyvinäkään aikoina. Nyt pula on siis kuitenkin iskemässä.

Lentäjät työskentelevät Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtajan Jukka Kalevan mukaan joustovaran äärirajoilla. Ammattiyhdistys edustaa juuri Finnairin lentäjiä.

- Vuosilomia siirretään ja vapaapäiviä annetaan pois.

Kalevan mukaan tilanne on pahentunut viime aikoina.

- Yhtiö ei halua rekrytoida uutta porukkaa hetkellisen kuormituspiikin takia.

Kalevan mielestä pilotteja saisi olla enemmän. Hän ei ota kuitenkaan kantaa siihen, paljonko Finnairin pitäisi palkata lisää lentäjiä.

Bjurströmin mukaan Finnair ei riko määräyksiä.

- Työehtosopimuksen mukaan vapaapäivien minimimäärä on 12 päivää kuukaudessa. Niitä ei ole tarvinnut vähentää, sanoo Bjurström.

Bjurström myöntää kuitenkin, että työehtosopimus "ulosmitataan piikkiin" ja että miehistön käyttö on tiukalla.

- Airbus-perämiesten osalta kapasiteetti on maksimikäytössä ja muiden osalta ok.

Finnair on raportoinut pitkin vuotta kasvaneista liikennemääristä. Kuluvan vuoden tammi-syyskuussa yhtiö kuljetti 6,44 miljoonaa matkustajaa eli melkein viisi prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin

Eniten tammi-syyskuussa kasvoi edellisen vuoden luvuista Aasian reittiliikenteen matkustajamäärä: melkein 15 prosenttia.

Euroopan reittiliikenteessä kasvua kertyi puolestaan 13 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Sipilä aikoo puhua Medvedevin kanssa koilliskaapelista: ”Siitä voisi tulla totta”

    6. 6

      Bengt Holmström puhui Nobel-tilaisuudessa

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    9. 9

      Kuka eläkemuutoksen maksaisi? ”Kaikki tulevat sukupolvet häviäisivät”

    10. 10

      Sipilä: Suomella on mahdollisuus saada Saksa kiinni

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää