Lentoyhtiöiden sotakaskon ehdot kiristyvät

Kansainväliset vakuuttajat ovat muuttaneet lentoyhtiöiden sota- ja terrorivakuutusten ehtoja.

Niin sanotun sotakaskon ehtojen muutokset tarkoittavat sitä, että lentoyhtiön riskit omasta kalustosta kasvavat.

Finnairin päälakimiehen Sami Sareliuksen mukaan lentoyhtiöt eivät voi muutokselle mitään.

- Joulukuun ensimmäisenä päivänä muun muassa Finnair uudistaa vakuutuksiaan ja silloin uusi poikkeus lentokonevakuutuksissa tulee voimaan.

- Uuden ehdon mukaan vakuutus ei korvaa lentokoneelle aiheutettua vahinkoa, joka on tehty esimerkiksi terroritarkoituksessa esimerkiksi myrkkyjen, biokemikaalien tai säteilevän materiaalin avulla, Sarelius sanoo.

- Vakuutusmarkkinat käyttävät dramaattista ilmaisua Weapons of Mass Destruction (WMD) eli joukkotuhoaseet.

Vuoden 2001 terrori-iskujen jälkeen vakuutusyhtiöt irtisanoivat koko sota- ja terrorivakuutuksen.

- Vakuutusta ei ollut välillä saatavilla rahallakaan. Tilanne on vakuutussuojan osalta pikku hiljaa palautunut melko normaaliksi.

- Kaupalliset vakuuttajat palautuivat vähitellen ruotuun, koska valtiot ryhtyivät tarjoamaan kyseistä vakuutussuojaa. Hinnoittelu on kuitenkin edelleenkin pöyristyttävää, Sarelius sanoo.

Hänen mukaansa nyt on kyse uudesta rajoituksesta perinteisten sota- ja terroristivakuutusrajoitusten lisäksi.

Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että mahdollisen WMD-vahingon tapahtuessa lentoyhtiö vastaa oman kalustonsa vahingoista itse.

Joissakin maissa valtiot ovat tulleet apuun ja korvanneet terrorivakuutuksen ulkopuolella olevia vahinkoja, mutta lähtökohtaisesti riskin kantajia ovat lentoyhtiöt.

Sareliuksen mukaan asiaa on yritetty vahvasti ajaa EU:n komissiossa ja jäsenvaltioissa. Vastakaikua on saatu hyvin vähän eikä korvaavaa ratkaisua ole näköpiirissä.

- EU-komissio ja jäsenvaltiot eivät ole tehneet mitään asian eteen. Asenne tuntuu olevan, että asiaa pohditaan sitten, jos jotakin tapahtuu. Etukäteen ei näytä olevan halua toimia.

- Lentoyhtiöt ovat yrittäneet ajaa jo monta vuotta kansainvälistä rahastoa, josta kaupallisen vakuutussuojan ulkopuolella olevat riskit voitaisiin kattaa, Sarelius huomauttaa.

- Jos asiassa olisi näinä vuosina toimittu, meillä olisi rahasto, joka kestäisi lähestulkoon mitä vain.

Ehtojen muutos ei koske matkustajia eikä ulkopuolisille aiheutettua vahinkoa.

- Näissä vakuutus toimii, Sarelius muistuttaa.

Finnair maksaa vakuutusmaksuja vuodessa noin kymmenen miljoonaa dollaria. Sareliuksen mukaan nyt poistuvaa osuutta sota- ja terrorivakuutuksesta ei ole erikseen hinnoiteltu.

Vakuutusehtojen yhtäaikainen muutos on Sareliuksen mukaan oma kysymyksensä.

- Vuoden 2001 iskujen seurauksena tehtyjen muutosten jälkeen EU-komissio alkoi tutkia, olivatko vakuutusyhtiöt kartellimaisesti sopineet muutoksesta.

- Tutkinta on edelleen menossa, mutta sen seurauksen on sovittu uusi menettelytapa, jossa vakuuttajat neuvottelevat muutoksista lentoyhtiöiden kanssa.

- Selvää on, etteivät lentoyhtiö juurikaan mitään voi, jos vakuuttajat kuitenkin haluavat tehdä muutoksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    7. 7

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    10. 10

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    7. 7

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    8. 8

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää