Valikko

Finnair iskee miljardipanoksen voimalla Aasia-kisaan

Lentoyhtiö Finnair hankkii eurooppalaiselta Airbusilta kaksitoista uutta lentokonetta. Yli miljardin euron koneinvestointi tuplaa yhtiön kaukoliikennelaivaston.

Laajarunkoiset lentokoneet tulevat Aasian liikenteeseen, joka nykyisin tuo neljänneksen Finnairin myyntituloista. Aasia on yhtiön vahvimmin kasvavaa markkina-aluetta. Viime vuonna Finnairin Aasian liikenne kasvoi 40 prosenttia.

Ensi vuoden alussa Finnairin toimitusjohtajana aloittava Jukka Hienonen näkee, että yhtiö on hyvässä etulyöntiasemassa lentoyhtiöiden välisessä taistelussa.

- Me ryhdyimme hyvissä ajoin investoimaan Aasian syöttöliikenteeseen. Nyt muita lentoyhtiöitä kiinnostaa Aasian liikenne, mutta niiden taseet eivät kestä suuria investointeja. Meillä on nettovelaton yhtiö.

Finnair hoitaa investoinnin pääosin tulorahoituksella.

Kovina kilpailijoina Hienonen pitää Lufthansaa, Air Francea ja British Airwaysia. Myös Austrian Airlines on kehitellyt Aasian ja Euroopan välillä samanlaista syöttöliikennetoimintaa kuin Finnair. Sen sijaan SAS on luovuttamassa. Keskiviikkona se kertoi pohjoismaisissa lehdissä vähentävänsä Aasian lentoliikennettä.

Finnairin etuna on se, että Helsinki on maantieteellisistä syistä lyhyin väylä Euroopasta Aasiaan.

- On ennustettu, että Aasian ja Euroopan välinen lentoliikenne kasvaa seitsemän prosentin vuosivauhtia vuoteen 2020 mennessä ja

Aasian sisäinen liikenne kasvaa kaksinumeroisin luvuin, Hienonen laskee.

Aasian sisäiseen lentoliikenteeseen Finnair ei Hienosen mukaan aio laajentua. Lentoyhtiö haluaa erikoistua Euroopan ja Aasian väliseen syöttöliikenteeseen. Vilkas Aasian liikenne ruokkii kysyntää Euroopan lennoille.

- Kolme neljästä Aasiasta tulevasta matkustajasta jatkaa Finnairilla Helsingistä muualle Eurooppaan, Hienonen laskelmoi.

Airbusin kanssa Finnairin miljarditilauksesta kilpaili amerikkalainen Boeing, jolta Finnair on hankkinut nykyiset laajarunkoiset kaukoreittikoneensa.

- Boeing oli tarjouskilpailussa mukana aivan loppumetreille asti, mutta kokonaistaloudellisuus tässä ratkaisi. Uudet koneet säästävät esimerkiksi kolmanneksen polttoainekuluissa.

Finnair on hankkinut uusimmat kapearunkoiset koneensa Airbusilta. Keskittyminen Airbusiin tuo etua huoltoihin ja miehistön käyttöön, kun lentäjiä ei tarvitse kouluttaa kahteen erilaiseen järjestelmään.

Uudet Airbusin koneet liittyvät Finnairin laivastoon kuuden vuoden kuluttua. Boeingin koneet poistuvat Finnairin laivastosta kevääseen 2012 mennessä.

Finnair lentää nykyisin päivittäin Kiinaan, Bangkokiin ja Japaniin. Ensi kesänä yhtiö avaa uusia kohteita Japanissa ja Intiassa.

Hienosen mukaan tarkoitus on lisätä Japanin liikennettä. Uusina reittikohteina hän pitää Malesiaa, Koreaa ja Filippiinejä.

Airbusin kanssa tehtyyn sopimukseen liittyy optio kuudesta uudesta lentokoneesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää