Valikko

Virvoitusjuomien mainonta saa eettiset ohjeet

Virvoitusjuomien mainonta saa eurooppalaiset eettiset suositukset. Keskeiset suomalaiset virvoitusjuomavalmistajat ovat hyväksyneet uudet ohjeet.

Uusissa ohjeissa etusijalla on lapsiin kohdistuvan mainonnan säätely, mutta ohjeet koskevat myös aikuisille suunnattua mainontaa.

Suositusten mukaan virvoitusjuomia pitää mainostaa pääasiassa muualla kuin lapsille tarkoitetuissa medioissa. Lisäksi mainokset eivät saa luoda kohtuuttomia odotuksia lapsille.

Mainokset eivät saa rohkaista lapsia toimimaan vanhempiensa tahdon vastaisesti eikä mainoksia saa suunnata lapsille, joille mainokset eivät iän puolesta sovi.

Mainonta on esitettävä totuudenmukaisesti lasten ymmärtämällä kielellä.

Ohjeet myös määrittelevät, miten virvoitusjuomia saa myydä koulujen juoma-automaattien kautta. Ala-asteille automaatteja ei toimiteta, ellei koulu niitä oma-aloitteisesti pyydä. Yläasteille automaatit pääsevät vain koulun luvan turvin.

Ohjeiden mukaan on kiinnitettävä huomiota juoma-automaattien valikoiman tasapuolisuuteen ja juomien pakkauskokoihin.

Kevytjuomia ja kivennäisvesiä pitää olla tarjolla, eikä automaateissa saa näkyä tuotemerkkejä.

Miksi suositukset on sovittu nyt eikä esimerkiksi kymmenen vuotta sitten, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen?

- Ala haluaa vastata EU:n suunnasta tuleviin toiveisiin ja luoda itse rajoja.

Ohjeet on laatinut alan eurooppalainen kattojärjestö Unesda. Tähän asti eri maissa ja eri yhtiöissä on ollut hyvin kirjavia suosituksia. Esimerkiksi Suomessa ei kuitenkaan ole ollut kansallisia suosituksia.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tiedotteen mukaan suositusten taustalla on huoli ylipainon ja siihen liittyvien kroonisten sairauksien yleistymisestä.

Ovatko makeat juomat aiheuttaneet ylipainoa ja sairauksia?

- Kysymys on kaikesta, mitä ihmiset laittavat suustaan alas ja elämäntavan muutoksesta, esimerkiksi liikunnan vähenemisestä.

- Virvoitusjuomat ovat kohtuudella käytettyinä terveellisiä. Iso kysymys on, mikä on nautittujen ja kulutettujen kalorien suhde.

Ottaako panimoteollisuus vastuuta siitä, että limonadin takia olisi tullut liikalihavuutta ja sairauksia?

- Kysymys on moniulotteinen. On hyvin suppea näkemys, että liikalihavuus johtuu virvoitusjuomista tai karkeista.

Euroopan sydänverkosto

-järjestön selvityksen mukaan lapsille markkinoidaan pääasiassa epäterveellisiä ruokia ja juomia.

Selvityksen mukaan Euroopassa noin viidenneksellä kouluikäisistä lapsista on ylimääräistä rasvaa ja suurentunut riski sairastua.

Coca-Colassa on 42 kilokaloria desilitraa kohti. Eli puolentoista litran pullossa on 630 kilokaloria.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää