Virvoitusjuomien mainonta saa eettiset ohjeet

Virvoitusjuomien mainonta saa eurooppalaiset eettiset suositukset. Keskeiset suomalaiset virvoitusjuomavalmistajat ovat hyväksyneet uudet ohjeet.

Uusissa ohjeissa etusijalla on lapsiin kohdistuvan mainonnan säätely, mutta ohjeet koskevat myös aikuisille suunnattua mainontaa.

Suositusten mukaan virvoitusjuomia pitää mainostaa pääasiassa muualla kuin lapsille tarkoitetuissa medioissa. Lisäksi mainokset eivät saa luoda kohtuuttomia odotuksia lapsille.

Mainokset eivät saa rohkaista lapsia toimimaan vanhempiensa tahdon vastaisesti eikä mainoksia saa suunnata lapsille, joille mainokset eivät iän puolesta sovi.

Mainonta on esitettävä totuudenmukaisesti lasten ymmärtämällä kielellä.

Ohjeet myös määrittelevät, miten virvoitusjuomia saa myydä koulujen juoma-automaattien kautta. Ala-asteille automaatteja ei toimiteta, ellei koulu niitä oma-aloitteisesti pyydä. Yläasteille automaatit pääsevät vain koulun luvan turvin.

Ohjeiden mukaan on kiinnitettävä huomiota juoma-automaattien valikoiman tasapuolisuuteen ja juomien pakkauskokoihin.

Kevytjuomia ja kivennäisvesiä pitää olla tarjolla, eikä automaateissa saa näkyä tuotemerkkejä.

Miksi suositukset on sovittu nyt eikä esimerkiksi kymmenen vuotta sitten, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen?

- Ala haluaa vastata EU:n suunnasta tuleviin toiveisiin ja luoda itse rajoja.

Ohjeet on laatinut alan eurooppalainen kattojärjestö Unesda. Tähän asti eri maissa ja eri yhtiöissä on ollut hyvin kirjavia suosituksia. Esimerkiksi Suomessa ei kuitenkaan ole ollut kansallisia suosituksia.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tiedotteen mukaan suositusten taustalla on huoli ylipainon ja siihen liittyvien kroonisten sairauksien yleistymisestä.

Ovatko makeat juomat aiheuttaneet ylipainoa ja sairauksia?

- Kysymys on kaikesta, mitä ihmiset laittavat suustaan alas ja elämäntavan muutoksesta, esimerkiksi liikunnan vähenemisestä.

- Virvoitusjuomat ovat kohtuudella käytettyinä terveellisiä. Iso kysymys on, mikä on nautittujen ja kulutettujen kalorien suhde.

Ottaako panimoteollisuus vastuuta siitä, että limonadin takia olisi tullut liikalihavuutta ja sairauksia?

- Kysymys on moniulotteinen. On hyvin suppea näkemys, että liikalihavuus johtuu virvoitusjuomista tai karkeista.

Euroopan sydänverkosto

-järjestön selvityksen mukaan lapsille markkinoidaan pääasiassa epäterveellisiä ruokia ja juomia.

Selvityksen mukaan Euroopassa noin viidenneksellä kouluikäisistä lapsista on ylimääräistä rasvaa ja suurentunut riski sairastua.

Coca-Colassa on 42 kilokaloria desilitraa kohti. Eli puolentoista litran pullossa on 630 kilokaloria.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    3. 3

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    4. 4

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Unilever ei innostunut – Kraft vetäytyi ostotarjouksesta

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    10. 10

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää