Tallink tunkeutuu Helsinki Tukholma-välille

Tallink ei ole vielä jättänyt virallista tarjoustaan Silja Linesta. Tarjousaika päättyy 25. tammikuuta.

Virolaisvarustamoa kiinnostaa Siljassa eniten yhtiön brändi ja reittiliikenne Suomen ja Ruotsin välillä. Kiinnostavin reitti on Helsinki-Tukholma-väli, jossa matkustajat käyttävät reippaasti rahaa syömiseen ja shoppailuun. Tallink aikoo rahareitille, vaikka Silja-kaupat menisivät karille.

- Kesällä 2008 olemme Tukholma-Helsinki-reitillä. Joko omalla laivalla tai sitten muilla ratkaisuilla.

Myös Turku-Tukholma-väli ja sen kasvava rahtiliikenne kiinnostavat. Turkuun menon aikataulusta Tallink ei ole tehnyt päätöstä.

- Tarjouksen jättö on todennäköinen vaihtoehto, Tallinkin hallituksen puheenjohtaja ja Suomen vt. toimitusjohtaja Keijo Mehtonen sanoo.

Mahdollisessa yrityskaupassa David haukkaisi Goljatin. Tallinkin liikevaihto on puolet Siljan puolen miljardin vuosimyynnistä.

Investointipankit ovat laskeneet Silja Linen hinnaksi puoli miljardia euroa. Mehtonen ei kerro, miten suureksi Tallink arvioi Siljan arvon.

Siljassa on arvokasta yhtiön brändi. Vaikka varustamon takana on bermudalainen omistaja, Silja synnyttää mielikuvan suomalaisesta aluksesta ja hienostuneesta risteilyilmapiiristä. Tuotemerkki olisi kelpo lisä Tallinkille, joka alkuaikoina yhdistettiin Neuvostoliittoon, sitten viinaralliin ja nyt tuulipukukansaan.

- Varustamoalalla laivojen arvot määritellään taseessa, mutta miten hinnoitellaan brändi.

Siljan suurimpana ongelmana Mehtonen pitää sitä, ettei varustamo ole tehnyt voitollista tulosta vuosikausiinn.

- Emme halua uhrata yritysoston takia Tallinkin hyvää kasvua. Me teemme jo seitsemättä vuotta kunnon tulosta.

Mehtosella ei ole tarjota selviä temppuja Siljan kääntämiseksi kannattavaksi.

Päällekkäistä toimintaa varustamoille ei ole muualla kuin Tallinnan ja Helsingin välisellä reitillä. Yhteenliittymä toisi varustamon määräävän markkina-asemaan. Säätelyä olisi odotettavissa Suomen kilpailuviranomaisilta.

Miehistön siirtäminen Viron lipun alle ei ratkaisisi rahaongelmia. Viroon liputus tietäisi Ruotsin ja Suomen maksamien tukiaisten menetystä. Mehtonen miettii muutenkin, voiko valtion tukiaisten varaan laskea laivaliikenteen tulevaisuutta.

- Palvelualalla ei voi karsia henkilökunnasta. Jonkun on tarjoiltava laivassa kahvikuppi asiakkaalle.

Rahoituksen hankkiminen ei Mehtosen mukaan ole ongelma. Tallinkin omavaraisuusaste oli vuoden lopussa 37 prosenttia. Mehtonen vakuuttaa, että yhtiön tase kestää niin uusien laivojen hankinnat kuin varustamon oston. Tallink ei aio turvautua uuteen osakeantiin.

Tallink on hankkinut kaksi uutta laivaa Helsingin ja Tallinnan välille. Ostoksissa 20-30 prosenttia on omasta kassasta. Loput Tallink maksaa lainarahalla.

Tallinnan pörssiin listautuminen toi yhtiölle loppuvuonna 150 miljoonaa euroa, jotka varustamo voi käyttää Siljan ostoon. Markkinoilla on lisäksi tarjolla runsaasti lainarahaa. Vaihtoehdoiksi jäävät pankit tai sijoitusyhtiöt.

- Pankista saa lainaa 3-4 prosentin korolla, kun taas sijoittaja vaatii 10-20 prosentin korkoa, Mehtonen liputtaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    4. 4

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    5. 5

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    6. 6

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    10. 10

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    7. 7

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää