Valikko

Tallink tunkeutuu Helsinki Tukholma-välille

Tallink ei ole vielä jättänyt virallista tarjoustaan Silja Linesta. Tarjousaika päättyy 25. tammikuuta.

Virolaisvarustamoa kiinnostaa Siljassa eniten yhtiön brändi ja reittiliikenne Suomen ja Ruotsin välillä. Kiinnostavin reitti on Helsinki-Tukholma-väli, jossa matkustajat käyttävät reippaasti rahaa syömiseen ja shoppailuun. Tallink aikoo rahareitille, vaikka Silja-kaupat menisivät karille.

- Kesällä 2008 olemme Tukholma-Helsinki-reitillä. Joko omalla laivalla tai sitten muilla ratkaisuilla.

Myös Turku-Tukholma-väli ja sen kasvava rahtiliikenne kiinnostavat. Turkuun menon aikataulusta Tallink ei ole tehnyt päätöstä.

- Tarjouksen jättö on todennäköinen vaihtoehto, Tallinkin hallituksen puheenjohtaja ja Suomen vt. toimitusjohtaja Keijo Mehtonen sanoo.

Mahdollisessa yrityskaupassa David haukkaisi Goljatin. Tallinkin liikevaihto on puolet Siljan puolen miljardin vuosimyynnistä.

Investointipankit ovat laskeneet Silja Linen hinnaksi puoli miljardia euroa. Mehtonen ei kerro, miten suureksi Tallink arvioi Siljan arvon.

Siljassa on arvokasta yhtiön brändi. Vaikka varustamon takana on bermudalainen omistaja, Silja synnyttää mielikuvan suomalaisesta aluksesta ja hienostuneesta risteilyilmapiiristä. Tuotemerkki olisi kelpo lisä Tallinkille, joka alkuaikoina yhdistettiin Neuvostoliittoon, sitten viinaralliin ja nyt tuulipukukansaan.

- Varustamoalalla laivojen arvot määritellään taseessa, mutta miten hinnoitellaan brändi.

Siljan suurimpana ongelmana Mehtonen pitää sitä, ettei varustamo ole tehnyt voitollista tulosta vuosikausiinn.

- Emme halua uhrata yritysoston takia Tallinkin hyvää kasvua. Me teemme jo seitsemättä vuotta kunnon tulosta.

Mehtosella ei ole tarjota selviä temppuja Siljan kääntämiseksi kannattavaksi.

Päällekkäistä toimintaa varustamoille ei ole muualla kuin Tallinnan ja Helsingin välisellä reitillä. Yhteenliittymä toisi varustamon määräävän markkina-asemaan. Säätelyä olisi odotettavissa Suomen kilpailuviranomaisilta.

Miehistön siirtäminen Viron lipun alle ei ratkaisisi rahaongelmia. Viroon liputus tietäisi Ruotsin ja Suomen maksamien tukiaisten menetystä. Mehtonen miettii muutenkin, voiko valtion tukiaisten varaan laskea laivaliikenteen tulevaisuutta.

- Palvelualalla ei voi karsia henkilökunnasta. Jonkun on tarjoiltava laivassa kahvikuppi asiakkaalle.

Rahoituksen hankkiminen ei Mehtosen mukaan ole ongelma. Tallinkin omavaraisuusaste oli vuoden lopussa 37 prosenttia. Mehtonen vakuuttaa, että yhtiön tase kestää niin uusien laivojen hankinnat kuin varustamon oston. Tallink ei aio turvautua uuteen osakeantiin.

Tallink on hankkinut kaksi uutta laivaa Helsingin ja Tallinnan välille. Ostoksissa 20-30 prosenttia on omasta kassasta. Loput Tallink maksaa lainarahalla.

Tallinnan pörssiin listautuminen toi yhtiölle loppuvuonna 150 miljoonaa euroa, jotka varustamo voi käyttää Siljan ostoon. Markkinoilla on lisäksi tarjolla runsaasti lainarahaa. Vaihtoehdoiksi jäävät pankit tai sijoitusyhtiöt.

- Pankista saa lainaa 3-4 prosentin korolla, kun taas sijoittaja vaatii 10-20 prosentin korkoa, Mehtonen liputtaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Euro romahti hetkellisesti Renzin eroilmoituksen jälkeen

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää