Valikko

Autokauppa kannattaa pian huonommin

Autokaupassa kilpailu kiristyy kotimaisin voimin, kun jälleenmyyjät levittävät merkkejään uusiin myyntipisteisiin. Hinnat laskevat ja katteet kapenevat.

Autokaupan lokakuun vallankumouksessa kauppiaat saivat vapauden myydä edustamiaan merkkejä missä tahansa. Niin sanotun EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen sijaintilausekkeen poistumisen jälkeen valmistaja ja maahantuoja eivät enää voi määrätä kauppiaalle tämän piiriä.

Periaatteessa Suomeen voisi tulla nyt kauppiaita ulkomailtakin, mutta paljon isompi uhka suomalaisten autokauppiaiden tuloksille ovat toiset suomalaiset autokauppiaat.

Käytännössä se käy niin, että jälleenmyyjät vievät edustamansa merkin myös niihin kauppoihin, joissa merkki ei aiemmin ollut kaupan. Merkin myyntipisteet ja jälleenmyyjien keskinäinen kilpailu siis lisääntyvät.

- Ahdinkoon autokauppiaat osaavat aina itsensä ajaa, naurahtaa Länsiauton toimitusjohtaja Ilkka Jalonen.

- Hintakilpailu kiristyy, katteet ovat tulleet tehtailta lähtien alaspäin, sanoo Vehon toimitusjohtaja Jan-Martin Börman ja vakuuttaa, että kuluttajien ei tarvitse pelätä kilpailun hiipumista alan keskittyessä.

Todisteeksi Börman viittaa tuoreimpaan uusien autojen hintaindeksiin. Koko viime vuoden alaspäin hiipuneen indeksin lasku jatkuu tuoreimmassa noteerauksessa.

Aminoffien sukuyhtiö Veho oli yksi ostajista, kun Stockmann veti omat johtopäätöksensä autokaupan kehitysnäkymistä ja pani Stockmann Auton myyntiin. Muita ostajia olivat Keskon VV-Auto ja S-ryhmän Maan auto.

Kaikki ostajat ovat sekä maahantuojia että vähittäismyyjiä, mistä löytyy myös yhteinen motiivi kaupalle.

Autojen valmistajat ovat ottaneet maahantuontia jatkuvasti enemmän omaan hoitoonsa. Viimeksi niin teki Suomessa Nissan, jonka maahantuonti siirtyi vuodenvaihteessa Aro-Yhtymältä Nissanin tytäryhtiölle.

Koska maahantuonti on siis suomalaispelureille uhanalainen laji, levittäytyvät suomalaisomisteiset maahantuojat entistä laveammin vähittäiskauppaan.

- Se on yksi tapa varmistaa, että olemme autokaupassa mukana, myöntää Börman.

Stockmann Auto olisi ollut mainio sillanpääasema myös mahdolliselle ulkomaiselle yrittäjälle, joten syöttiin tarttumalla kotimaiset ostajat myös torjuivat ulkoista uhkaa.

Börmanin mukaan Vehon päämotiivi löytyi kuitenkin korttipelistä.

- Me olimme jäämässä kanta-asiakasjärjestelmien ulkopuolelle, kun keskusliikkeillä on omansa. Kaupan yhteydessä sovittu kanta-asiakasyhteistyö Stockmannin kanssa oli kauppapaikkojen lisäksi tärkeä syy kaupalle, selvittää Börman.

Valmistajien omilla maahantuojilla ei ole tarvetta laajentaa omaa vähittäismyyntiään.

- Meillä on omia autotaloja nyt kolme, se riittää. Suunnitelmia oman jälleenmyynnin laajentamiseksi ei ole. Meillä on hyvin vahva yrittäjävetoinen jälleenmyyjäverkosto, sanoo Toyota Motor Finlandin toimitusjohtaja Kari Skogster.

Markkinajohtajan ketjussa sijaintipaikkalausekkeen poisto ei ole juuri näkynyt. Skogster luottaa siihen, että vakavaraiset jälleenmyyjät kestävät sijaintipaikkalausekkeen poiston jälkeen kiristyvää kilpailua.

- Kilpailu on kiristynyt kaiken aikaa. Sellainen vaara on, että hintakilpailu lisääntyy entisestään. Me pyrimme kyllä pitämään järjen kädessä. Kilpailemme mallivetoisesti, hintakilpailua on jo ihan tarpeeksi, pohtii Skogster.

- Mitään huikeaa kasvutavoitetta tälle vuodelle meillä ei ole.

GM:n merkeillä uusia myyntipisteitä jo on. Länsiauto alkoi myydä Opelia myös Helsingin Herttoniemessä. Kilpailija Metro-Auto puolestaan aloitti uuden vapauden innoittamaan Opel-myynnin Espoossa ja Saabin myynnin Vantaalla.

Muissakin leireissä väreilee. Leikistä luopuva Stockmann Auto ehti viedä Skodan Espoon Niittykummun liikkeeseensä. Fordin myynnin se aloitti Tampereella. Hämeenlinnalainen Vaunula puolestaan tuli Fordilla Vantaan Tikkurilaan.

- Strategiamme on, että haemme selkeästi merkille lisämyyntiä, sanoo Länsiauton Ilkka Jalonen. Hänen mukaansa siis tarkoitus ei ole vain jakaa entistä myyntiä aiempaa useampien myyntipisteiden kesken.

Länsiauto rakentaa myös uutta isoa autotaloa kauppakeskus Jumbon liepeille Vantaalle, suurten ihmisvirtojen alueelle. Uudesta talosta saanee vähintään viittä automerkkiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää