Valikko

Rukka-myymälät avautuvat Kiinassa

Ensi syksynä Kiinassa avautuu kahdeksan ensimmäistä Rukka-myymälää. Erikoisliikkeet myyvät Rukan myyntikyltin alla suomalaisen vaatettajan urheiluasuja. Rukka-vaatteita on myynnissä myös tavaratalojen urheiluosastoilla.

Lahtelaisen L-Fashion Groupin kiinalainen kumppani aikoo perustaa maahan lisää Rukka-myyntipisteitä. Pekingin vuoden 2008 olympialaisiin menneissä Kiinaan on tarkoitus pystyttää yli 50 myymälän ketju. Rukka-vaatteita saa silloin maan suurimmista kaupungeista.

Rukka-myymälöiden vaatteista puolet on tehtaan Euroopan-mallistoa. Rukan kiinalainen yhteistyökumppani ryhtyy lisäksi valmistamaan omaa kiinalaista Rukka-mallistoa.

- Mallisto on räätälöity kiinalaiseen makuun. Siinä on otettu huomioon kiinalainen mitoitus ja väritys, toimitusjohtaja Vesa Luhtanen kuvaa.

Kiinaan meno onnistui, kun Rukan omistaja L-Fashion Group pääsi vuoden vaihteessa kiinalaisen Dongxiangin kanssa sopimukseen tuotteiden jakelusta.

Kiinalainen vähittäiskauppias on erikoistunut urheilualan kauppaan. Sillä on maassa LiNing- ja Kappa-nimiset kauppaketjut ja tuhansia myymälöitä.

Kiinalaista jakelijaa kiinnostaa laajentua urheilun erikoistuotteisiin. Vesa Luhtasen mukaan maassa on vahva liikkumiskulttuuri ja nyt kiina-laiset kysyvät urheilun erikoismerkkejä.

- Kiinassa urheiluvaatetus on ollut perinteistä verkkaria ja tuulipukua. Siellä on lähdössä kasvuun kalliimpien merkkituotteiden myynti.

Rukka valmistaa urheilun erikoismerkkejä muun muassa golfin peluuseen, moottorikelkkailuun, moottoripyöräilyyn. Sen valikoimissa on urheiluun tarkoitettuja alusasuja, sadevaatteita ja gore tex-tuotteita.

Luhtanen laskee, että Kiinan kauppaketju tuo yhtiön vuosittaiseen liikevaihtoon pari miljoonaa euroa lisää.

- Kiina ei ole yhtiöllemme rahallisesti merkittävä myynnin lisä, mutta se avaa meille uusia markkinoita.

L-Fashion Group saa kiinalaiselta yhteistyökumppanilta korvausta Rukka-tuotemerkin käytöstä. Liikevaihtoa lisää myös lahtelaisvaatettajan Euroopan-malliston myynti kiinalaisille.

Suuria investointeja ei Kiinan avaus merkitse vaatettajalle. Yhteistyökumppani vastaa myymäläketjun perustamisesta.

Ulkomaan myynti tuo L-Fashion Groupille nykyisin noin 40 miljoonaa euroa vuodessa. Urheilumerkkien lisäksi yhtiö vie ulkomaille muotivaatteita.

Vienti on kasvanut kymmenen prosentin vuosivauhtia. Yhtiön päämarkkina-alue on Eurooppa. Venäjän-myynti on ollut reippaassa kasvussa.

Vaatevalmistaja odottaa lisää kasvua muotimerkkiensä viennistä. Sen Ril’s-mallisto on tullut myyntiin muun muassa Hongkongiin.

- Ril’sin kansainvälistyminen on hyvässä vaiheessa. Kiinnostus luksus-mallistoa kohtaan on kasvussa Aasiassa ja Kiinassa, Luhtanen näkee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    5. 5

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Venäjän-viennin pudotus tasaantumassa

    10. 10

      ”Kreikka voi palata lainamarkkinoille vuonna 2018”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää