Valikko

Nokia on muotoilussa peesaaja



Suomen kansainvälisesti tunnetuimpiin teollisiin muotoilijoihin kuuluvan Hannu Kähösen mielestä Nokia on jäänyt puhelimiensa muotoilussa kilpailijoistaan jälkeen. Hän arvelee, että Nokian uuden muotoilujohtajan tehtävänä on kehittää yhtiölle uutta linjaa.

- Nokian muotoilulinjaus on vähän hakusessa. Siellä on lähdetty tekemään tuotteita muiden valmistajien ratkaisujen ja konseptien perässä, Kähönen sanoo.

Nokian epäonnistuminen simpukkapuhelimissa oli merkki siitä, kuinka yhtiö on menettänyt johtavan asemansa puhelimien muotoilussa. Vasta simpukkapuhelimien kova kysyntä pakotti yhtiön tekemään simpukkamalleja.

Kuluttajamarkkinoilla muotoilukysymyksiin on reagoitava mahdollisimman varhain, jotta niistä saadaan paras mahdollinen hyöty irti.

- Uudella nimityksellä Nokian muotoiluun halutaan varmasti entistä vahvempaa ennakoivaa muotoilunäkemystä, Kähönen sanoo.

Nokialla on kymmenkunta muotoiluyksikköä eri puolilla maailmaa. Niissä työskentelee muutama sata työntekijää.

Maaliskuun lopussa väistyvän muotoilujohtajan Frank Nuovon aikana puhelimien muotoilu hajautettiin liiketoimialoille ja päätöksiä tehtiin itsenäisissä tiimeissä.

- Todennäköisesti muotoiluun haetaan nyt uutta tuulta. Nokia pyrkii nyt todennäköisesti vahvistamaan brändiään muotoilun avulla. Muotoilujohtajan tehtävä on asettaa suunnittelulle uudet linjaukset.

Insinöörityön painotus näkyy Kähösen mukaan selvästi Nokian puhelimissa

- Useassa Nokian puhelimessa muotoilu on jäänyt tekniikan puhtaaksipiirtämiseksi. Ne ovat liian inhorealistisen funktionaalisia. Joukossa pitäisi olla enemmän muotoilullisia huipputuotteita, jotka toisivat brändiä ja edelläkävijän asemaa enemmän esille, Kähönen sanoo.

Nokian muotoilua pitäisi selkiyttää ja etsiä nokialaisia piirteitä, jotka tulisivat uudella tavalla voimakkaammin näkyviin.

Kähösen mielestä Nokian brändiviestin mukainen käytettävyys ja ihmisläheisyys eivät enää näy riittävän hyvin yhtiön puhelimien visuaalisuudessa.

Muotoilun merkitys kuluttajatuotteissa vahvistuu, koska ihmisten laatutietoisuus kasvaa. Kähönen vertaa kännyköitä autoihin.

- Harva enää edes kurkkaa konepellin alle. Autoja ostetaan käyttötarpeen ja ulkonäön perusteella sen mukaan, miten se sopii omaan elämäntyyliin, harrastuksiin ja edustustarpeisiin. Aivan sama kehitys on käynnissä kännyköissä. Ihmisten laatutietoisuus muotoilun osalta kasvaa mitä pidemmälle kehitys etenee.

- Sony Ericssonilla on joitakin malleja, jotka purevat hyvin design-ihmisiin.

Mitä Nokian pitäisi sitten tehdä? Kähösen vastaus on, että viedä suunnittelu lähemmäksi ihmisten arkipäivää ja harrastuksia ja miettiä niiden kautta kohderyhmiä.

- Ostaja pitäisi saada kokemaan, että jokin puhelin on häntä varten tehty. Nokia eriyttää puhelimiaan teknologisista lähtökohdista eikä käytännön lähtökohdista.

- Esimerkiksi ikääntyvät olisi yksi iso käyttäjäryhmä. Nokialla ei myöskään ole oikeasti vedenkestävää puhelinta, vaikka heillä sellainen onkin olevinaan.

Hän viittaa Nokian 5140-puhelimeen, joka kestää kosteutta ainoastaan roiskeina.

Motorola on Nokian kilpailijoista Kähösen mielestä onnistunut innovatiivisessa muotoilussa.

- Motorolan Razrissa on muotoilullisesti paljon innovatiivisuutta, se on ohut ja siinä on uudenlainen näppäimistö. Siinä on niin paljon muotoilullisesti uutta, että käyttöominaisuuksissa on annettu vähän anteeksi.

Simpukkamalleilla ja ohuilla puhelimilla on muotoilijan silmissä vielä kysyntää.

Edelläkävijän pitäisi nyt kehittää jokin täysin uusi muototyyppi puhelimiin.

- Kyllä sellainen voi löytyä, mutta ei sitä kannata sanomalehdessä kertoa, Kähönen naurahtaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää