Valikko

MEK haluaa yhteistyöhön Lordin kanssa

Lordin viisuvoitto on saanut Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) väen hykertelemään innostuksesta.

- Kyllä tämä on kerta kaikkiaan iso juttu, Suomi saa aika paljon lisää tunnettuutta, intoilee ylijohtaja Jaakko Lehtonen MEKistä.

MEKissä ei ole vielä ehditty tarkemmin miettiä, miten Lordia voisi hyödyntää matkailussa, mutta sotasuunnitelma aiotaan työstää mahdollisimman pian.

- Lordin kanssa tekisimme erittäin mielellämme jotain, jos he vain haluavat. Olen lukenut Lordin haastatteluista, että he olisivat kiinnostuneita Suomi-kuvan edistämisestä.

Lehtosen mukaan olisi mainiota, jos Lordi saataisiin levittämään vaikkapa Suomi-aiheista tavaraa: lippuja, viirejä tai cd-romppuja. MEK toivoo Lordin houkuttelevan erityisesti nuoria matkailijoita lisää.

Viisuvoiton ilmeisin hyöty bisnekselle on se, että karkelot järjestetään ensi vuonna Suomessa. Lehtosen mukaan viisujen huomioarvo on paljon suurempi kuin esimerkiksi yleisurheilun MM-kisojen.

Myös musiikkiviennin edistäjän Musexin johtaja, Paulina Ahokas jännittää, miten euroviisujärjestelyt onnistuvat.

- Suomeen tulee tuhansia merkittäviä mielipidevaikuttajia ja erityisesti mediaa. Suomalaisen musiikkialan ammattilaisen kannalta on mielenkiintoista, miten tuotanto rakennetaan, millaisia oheistapahtumia järjestetään, miten hyöty otetaan irti.

Ahokkaan mukaan Lordin voitto ei automaattisesti auta muuta suomalaisen musiikin vientiä, mutta se tuo lisää itsetuntoa.

- Yksi britti kommentoi, että nyt he tietävät, että suomalaisilla on huumoria ja itseironiaa.

Markkinoinnin ammattilainen, mainostoimisto Familyn suunnittelujohtaja Päivi Topinoja-Aranko pitää tärkeänä, että ensi vuoden euroviisujuhlat järjestettäisiin samanlaisella rohkeudella, jolla Lordi voitti tämän vuoden viisut.

- Kannattaisi ottaa riskejä, eikä koko ajan vetää käsijarru päällä. Uutiskynnys ylittyy heti, kun uskalletaan, Topinoja-Aranko rohkaisee.

Hän toivoisi, että koko suomalainen luovuuskeskustelu saisi nyt uutta vettä myllyyn.

- Hulluus ja omaperäisyys on se, millä me pärjäämme maailmalla. Suomi on äijä-hevirock-kulttuuri, joten ei lähdetä ollenkaan sinne fiinimmälle puolelle, kun ei kuitenkaan pärjätä, Topinoja-Aranko nauraa.

Lordille viisuvoitto oli tietenkin kultakimpale. Sony BMG Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen toteaa Lordin nousevan voiton myötä Euroopan markkina-alueen prioriteettilistalle. Jo 18 Euroopan maassa on sitouduttu tekemään töitä monsteriyhtyeen menestyksen eteen.

- Tavoitteemme on edelleen miljoona myytyä The Arockalypse -uutuuslevyä, tulipa luku sitten myydyistä albumeista ja singleistä tai vaikkapa digitaalisista latauksista ja soittoäänistä, Valtanen kertoo.

Sony BMG aikoo valloittaa Lordilla myös muut mantereet eli käytännössä Amerikan ja Aasian. Levy-yhtiöllä on suunnitelmat tehtynä jo vuodeksi eteenpäin, jolloin Lordi esiintyy Suomessa järjestettävien Euroviisujen avajaisissa.

- Markkinointi jatkuu samalla tavalla kuin tähänkin asti, mutta nyt panostetaan voimakkaammin Lordin maakohtaiseen myynninedistämiseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    4. 4

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Omakotitaloissa hintahyppäys pk-seudulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää