Teledinosaurukset ovat kuolemassa muutoksiin

Teleoperaattoreilla on edessään suuri muutos, josta selviytyvät vain muutamat bisnesmäiseen ja nopeaan toimintaan kykenevät, sanoo johtaja Geraint Anderson, joka vastaa Emea-tasolla Ciscon ja operaattoreiden välisestä yhteistyöstä.
– Monet organisaatiot ja toiminnot ovat olleet vakaita kymmeniä vuosia, ja nyt niiden täytyy tarjota uusia palveluja ja kokemuksia. Niiden täytyy käydä läpi useita sisäisiä organisatorisia muutoksia. Kaikki eivät siinä onnistu.

Hän korostaa, että muutoksilla tietoliikenneteollisuudessa on isoja vaikutuksia. Siinä ovat mukana tietoliikenneyhtiöt, sisältöteollisuus, digitaalisten oikeuksien omistajat ja isot mainostajat.

Kilpailu vai kumppanuus

Anderson huomauttaa, että kyse on siitä, kilpailevatko operaattorit vai partneroituvatko joidenkin yhtiöiden kanssa muodostaakseen oikeanlaisen kumppanuuden.

– Digitaalisten oikeuksien omistaminen on yksi tällainen asia. Esimerkiksi Deutsche Telekom sai oikeudet Bundesliigaan. Tietoliikenneyhtiö tulee markkinoille, joita ovat aiemmin hallinneet Skyn tai Premieren tapaiset tv-yhtiöt.

DT levittää sisältöjä, mutta tekee sen myös uudella tavalla. Se virittää jalkapallotarjontaa tv:n lisäksi myös pc:lle ja matkapuhelimelle.

– Isot amerikkalaiset tuotantoyhtiöt ovat olleet hyvin huolissaan Internetistä, eivätkä ole kopioinnin pelossa halunneet tarjota webin välityksellä pääsyä tärkeimpiin tuotteisiinsa.

Cisco-johtajan mukaan tilanne on alkanut muuttua, kun verkot ovat tulleet yhä turvallisimmiksi. Niinpä Yhdysvaltojen markkinoilla kaapeli-tv-yhtiöt ovat jo aloittaneet ohjelmien levityksen internetissä, jolloin ihmiset voivat katsoa niitä milloin haluavat.

Iptv, eli Internetin kautta katsottava televisio-ohjelma, on Euroopassa edelleen alkuvaiheessa. Andersonin mukaan suuri osa iptv-hankkeista toteutetaan Ranskassa. Saksa sijoittaa kolme miljardia euroa verkkouudistuksiin tarjotakseen täydet iptv-palvelut koteihin 25 megabitin sekuntivauhdilla.

Lähetysajalla ei enää merkitystä

– Ohjelman näyttäminen tiettyyn aikaan alkaa tulla merkityksettömäksi. Tutkimusten mukaan Yhdysvalloissa jo 40 prosenttia ohjelmista tallennetaan digipäätteillä. Se muuttaa myös mainostajien käyttäytymistä. Kun ihmiset tallentavat ohjelmat, he jättävät mainokset väliin, Anderson selittää.

– Niinpä ohjelmissa ja elokuvissa on nähty paljon tuoteasettelua perinteisten mainosten sijasta. Se on uusi väylä yleisön tavoittelemiseksi.

Hän selvittää Google on tuonut markkinoille hyvin menestyksellisen markkinointimallin, joka perustuu klikkausten määrään.

– Kuluttajat ovat alkaneet ajaa muutoksia markkinatilanteeseen vaatimuksillaan. Yhdysvalloissa 17-25-vuotiaiden tv-katselu on vähentynyt 25 prosenttia internetin ja laajakaistan vuoksi. Nuorelta voidaan ottaa pois televisio, mutta ei kannettavaa tietokonetta ja laajakaistayhteyksiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    7. 7

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    8. 8

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää