Valikko

Teledinosaurukset ovat kuolemassa muutoksiin

Teleoperaattoreilla on edessään suuri muutos, josta selviytyvät vain muutamat bisnesmäiseen ja nopeaan toimintaan kykenevät, sanoo johtaja Geraint Anderson, joka vastaa Emea-tasolla Ciscon ja operaattoreiden välisestä yhteistyöstä.
– Monet organisaatiot ja toiminnot ovat olleet vakaita kymmeniä vuosia, ja nyt niiden täytyy tarjota uusia palveluja ja kokemuksia. Niiden täytyy käydä läpi useita sisäisiä organisatorisia muutoksia. Kaikki eivät siinä onnistu.

Hän korostaa, että muutoksilla tietoliikenneteollisuudessa on isoja vaikutuksia. Siinä ovat mukana tietoliikenneyhtiöt, sisältöteollisuus, digitaalisten oikeuksien omistajat ja isot mainostajat.

Kilpailu vai kumppanuus

Anderson huomauttaa, että kyse on siitä, kilpailevatko operaattorit vai partneroituvatko joidenkin yhtiöiden kanssa muodostaakseen oikeanlaisen kumppanuuden.

– Digitaalisten oikeuksien omistaminen on yksi tällainen asia. Esimerkiksi Deutsche Telekom sai oikeudet Bundesliigaan. Tietoliikenneyhtiö tulee markkinoille, joita ovat aiemmin hallinneet Skyn tai Premieren tapaiset tv-yhtiöt.

DT levittää sisältöjä, mutta tekee sen myös uudella tavalla. Se virittää jalkapallotarjontaa tv:n lisäksi myös pc:lle ja matkapuhelimelle.

– Isot amerikkalaiset tuotantoyhtiöt ovat olleet hyvin huolissaan Internetistä, eivätkä ole kopioinnin pelossa halunneet tarjota webin välityksellä pääsyä tärkeimpiin tuotteisiinsa.

Cisco-johtajan mukaan tilanne on alkanut muuttua, kun verkot ovat tulleet yhä turvallisimmiksi. Niinpä Yhdysvaltojen markkinoilla kaapeli-tv-yhtiöt ovat jo aloittaneet ohjelmien levityksen internetissä, jolloin ihmiset voivat katsoa niitä milloin haluavat.

Iptv, eli Internetin kautta katsottava televisio-ohjelma, on Euroopassa edelleen alkuvaiheessa. Andersonin mukaan suuri osa iptv-hankkeista toteutetaan Ranskassa. Saksa sijoittaa kolme miljardia euroa verkkouudistuksiin tarjotakseen täydet iptv-palvelut koteihin 25 megabitin sekuntivauhdilla.

Lähetysajalla ei enää merkitystä

– Ohjelman näyttäminen tiettyyn aikaan alkaa tulla merkityksettömäksi. Tutkimusten mukaan Yhdysvalloissa jo 40 prosenttia ohjelmista tallennetaan digipäätteillä. Se muuttaa myös mainostajien käyttäytymistä. Kun ihmiset tallentavat ohjelmat, he jättävät mainokset väliin, Anderson selittää.

– Niinpä ohjelmissa ja elokuvissa on nähty paljon tuoteasettelua perinteisten mainosten sijasta. Se on uusi väylä yleisön tavoittelemiseksi.

Hän selvittää Google on tuonut markkinoille hyvin menestyksellisen markkinointimallin, joka perustuu klikkausten määrään.

– Kuluttajat ovat alkaneet ajaa muutoksia markkinatilanteeseen vaatimuksillaan. Yhdysvalloissa 17-25-vuotiaiden tv-katselu on vähentynyt 25 prosenttia internetin ja laajakaistan vuoksi. Nuorelta voidaan ottaa pois televisio, mutta ei kannettavaa tietokonetta ja laajakaistayhteyksiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    6. 6

      Yksi asia sai Nordean uskomaan kasvuun: ”Se ratkaiseva tekijä”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää