Valikko

Matkustajamäärät kasvavat maakuntien lentoreiteillä

Lentoliikenne osoittaa piristymisen merkkejä vihdoin myös maakunnissa. Matkustajamäärät lähtivät nousuun viime vuoden lopulla, ja nousu-uralla on pysytty tämän vuoden ensimmäisinä kuukausina. Maakuntien lentoasemilla on alkuvuonna ollut matkustajia kaksi-viisi prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

- Kasvulukemat ovat kohtuullisia, kun niitä vertaa 2000-luvun alkuvuosiin, jolloin oli nollakasvua tai jopa matkustajamäärien laskua, toteaa johtaja Ilmailulaitos Finaviasta.

Huomo huomauttaa kuitenkin, että maakunnissa olevat lentoasemat ponnistavat hyvin erilaisista lähtökohdista. Toisessa ääripäässä ovat voimakkaasti kasvavat Oulun ja Tampere-Pirkkalan kentät, jotka yhdessä keräsivät viime vuonna lähes puolitoista miljoonaa matkustajaa. Toisessa ääripäässä ovat Itä-Suomen hiljaiset asemat, joista Varkautta ja Savonlinnaa valtio pitää hengissä tuillaan.

- Nykyisillä määräyksillä kannattavaa reittiliikennettä on lähes mahdotonta saavuttaa niillä lentokentillä, joilla vuotuiset matkustajamäärät jäävät alle sadantuhannen. Tällaisia kenttiä on Suomessa puolentusinaa, Huomo ynnää.

Pirkanmaalla talouskasvu poikii lisää ulkomaanyhteyksiä. Viime viikolla SAS päätti palauttaa aamu- ja iltalennot Kööpenhaminan ja Pirkkalan välille. Aiemmin Ryanair oli ilmoittanut Tampere-Liverpool-reitin avaamisesta. Paikallisen kauppakamarin toimitusjohtaja vakuuttaa olevansa enemmän kuin tyytyväinen lentokentän nykyiseen reittitarjontaan.

- Helsinki, Kööpenhamina ja Tukholma ovat erinomaisia solmukohtia, ja ne kaikki ovat meidän käytössämme. Lisäksi Ryanair tuo mielenkiintoisen lisänsä liikenteeseen neljällä Tampereen-yhteydellään.

Rasilan mukaan ei ole järkevää laskea sitä, kuinka monta lentoa Pirkkalasta nousee päivittäin. Olennaista on tarjolla olevien lentoyhteyksien hyödyntäminen mahdollisimman hyvin. Kaikkea vastuuta tästä ei sälytetä Pirkanmaan vientiyrityksille, vaan lentomatkustajia pyydystetään 160 kilometrin säteellä Pirkkalasta.

- Korkeintaan kahden tunnin ajomatkan päässä Pirkkalasta asuu yli kolme miljoonaa suomalaista. Esimerkiksi Pohjanmaalta ja Lahdesta tulee sujuvammin tänne kuin Helsinki-Vantaan kentälle, Rasila markkinoi.

Oulussa lentoliikenteen kasvu on viime vuosina ollut niin rivakkaa, että olemassa oleva terminaali on käynyt ahtaaksi kentällä piipahtaville koneille. Kentän ahtaudesta huolimatta Finnair ja Blue1 ovat pystyneet tyydyttämään kasvavan kysynnän, eikä Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja näe erityistä kehitettävää kotimaan lentoyhteyksissä.

- Viime aikoina tämä puoli on toiminut hyvin. Oulun ja Helsingin välisen lentomatkan hintakin laski keskimäärin kolmanneksella, kun reitille tuli kilpailua.

Sen sijaan suoria ulkomaanyhteyksiä oululainen elinkeinoelämä kaipaa muuallekin kuin Tukholmaa.

- Kööpenhaminan-yhteydestä ei olisi yhtään haittaa. Oulu-Murmansk olisi hyvä saada pystyyn. Ylipäänsä pohjoisen suunnan yhteydet ovat kehnoja Venäjälle ja Norjaan, vaikka siellä on liiketoimintaa ja lisää syntymässä, Okkonen luettelee.

Suomen vanhin lentoasema Lappeenrannassa on yksi vaimeimmin liikennöidyistä. Vaikka kentältä ei enää ole reittiliikennettä muualle kuin Helsinkiin, eteläkarjalainen elinkeinoelämä luonnehtii Finncomm Airlinesin vuorotarjontaa loistavaksi.

- Valinnan mahdollisuudet ovat lisääntyneet. Kun ennen iso Finnairin kone kävi kääntymässä täällä kerran aamulla ja kerran illalla, niin nyt pienemmät koneet suihkivat täältä useammin. Aamullakin Helsinkiin mennään kolme kertaa tunnin välein, Etelä-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja toteaa.

Jos Lappeenrannasta olisi suoria yhteyksiä muualle kuin Helsinki-Vantaalle, yritysten tarpeita palvelisivat parhaiten Kööpenhamina, Frankfurt ja Amsterdam. Myös Pietarin-yhteyden palauttamista on ajoittain väläytelty. Peltonen silti muistuttaa, ettei uusiin suoriin yhteyksiin ole edellytyksiä pelkällä liikematkailulla. Oheen tarvittaisiin merkittävää turistivirtaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää