Valikko

Motorola luottaa Razrin menestyksen jatkuvan

Motorolan pääjohtajaa Ed Zanderia ei voi ainakaan syyttää vaatimattomuudesta. Hän julkisti maanantai-iltana Chicagossa pidetyssä lehdistö-

tilaisuudessa Motorolan hurjan myyntitavoitteen: suosittujen Razr-puhelimien myynti pitää kymmenkertaistaa.

Razr-kännykän myynti ylitti toisella vuosineljänneksellä 50 miljoonaa kappaleen virstanpylvään. Nyt tavoitteena on myydä puhelinta yli 500 miljoonaa kappaletta. Zander eikä matkapuhelintoimialan johtaja Ron Garriques kertoneet, millä aikavälillä tavoite pitäisi saavuttaa.

Markkinajohtaja Nokian eniten myytyä matkapuhelinmallia 3310 on myyty yli 120 miljoonaa kappaletta ennen tuotannon päättämistä vuonna 2005.

Lisätäkseen Razrin myyntiä Motorola aikoo jatkaa uusien ominaisuuksien lisäämistä aikanaan hyvin riisuttuna julkistettuun puhelinmalliin. Syksyllä on tulossa nopean tiedonsiirtoyhteyden (hsdpa:n) mahdollistava Razr XX ja musiikinkuuntelussa kosketusnäppäimillä toimiva Razr maxx.

Lukuisten uusien Razr-mallien lisäksi Motorola julkisti Chicagossa kaksi uutta puhelinta. Rizr on Motorolan ensimmäinen liukukannella varustettu puhelin. Uusi Krzr puolestaan on korumainen, kapeudellaan keimaileva puhelin. Kumpikaan puhelimista ei toimi 3G-verkossa.

Puhelimien pitäisi olla kaupoissa tämän vuoden syksyllä. Krzr:sta valmistetaan erikseen cdma-markkinoille oma malli, jossa on nopeita tiedonsiirtoyhteyksiä tukeva ev-do-siru.

Garriques kehui molempia puhelimia amerikkalaiseen tyyliin ylisanoja säästämättä ja kilpailijoiden puhelimia mollaamatta. Hän muistutti useaan kertaan, kuinka juuri Motorola keksi ensimmäisenä ohuuden uutena muotoiluelementtinä matkapuhelimissa.

- Razr muutti ohuudellaan koko matkapuhelinteollisuutta. Nyt on aika mennä eteenpäin ja julkistaa uusia teollisuudenalaa muuttavia puhelimia.

Motorolan päätös ryhtyä valmistamaan liukukannellisia puhelimia on todennäköisesti seurausta markkinajohtaja Nokian menestyksestä näissä puhelimissa. Nokialla on ollut liukukannellisia puhelimia markkinoilla jo vuosia, mutta yksikään niistä ei ole yhtä ohut kuin Rizr.

Erona Motorolan ohueen liukukansipuhelimeen on se, että Nokialla on useita liukukannellisia 3G-puhelimia. Toisella vuosineljänneksellä Nokian liukukannellisista puhelimista hyvin kävi kaupaksi 6280 ja N80, jotka ovat molemmat 3G-puhelimia.

Nokia ja Motorola tarkastelevat edelleen matkapuhelinmarkkinoita erilaisesta näkökulmasta. Motorolan puhelimissa on vähemmän ominaisuuksia, mutta houkuttelevampi ulkonäkö. Nokia pitää puolestaan lujasti kiinni teknologiajohtajuudestaan ja vyöryttää puhelimiinsa uusinta teknologiaa. Joidenkin mielestä muotoilun kustannuksella.

Garriquesin mukaan Razr-puhelimia on myyty USA:ssa yli 20 miljoonaa kappaletta. Hän vakuutti puhelinmallin olevan selvästi myydyin puhelin Euroopassa. Nyt sen kysyntä on kuumimmillaan Aasiassa kuten Malesiassa, Thaimaassa ja Vietnamissa.

USA:ssa ja Latinalaisessa Amerikassa Motorolan asema vahvistui toisella vuosineljänneksellä. Näillä markkina-alueilla eniten myyty puhelin oli Garriquesin mukaan Motorolan Razr V3c. Samalla ajanjaksolla Nokian markkinaosuus heikkeni kyseisillä markkina-alueilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    10. 10

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää