Valikko

Motorola vahvistuu Intiassa

Motorola aikoo hyödyntää kehittyvillä markkinoilla vahvistuvaa asemaansa cdma-puhelimissa. Motorolan korkean kasvun markkinoiden johtajan Allen Burnesin mielestä cdma-puhelimilla on paljon kysyntää erityisesti Intiassa.

- Eniten kasvavat cdma-operaattorit ovat Intiassa. Cdma-puhelimilla on maassa noin kolmanneksen markkinaosuus. Intian hallituksen laskelmien mukaan matkapuhelinkäyttäjien määrä kasvaa kolmen vuoden sisällä 200 miljoonalla. Se tarkoittaisi 60 miljoonaa uutta cdma-puhelimen käyttäjää, Burnes sanoo.

Nokia ja Sanyo ilmoittivat kesäkuun lopussa, että suunniteltua cdma-puhelimien yhteisyritystä ei perusteta. Nokian mielestä cdma-puhelimien markkinakehitys antaa viitteitä, että cdma:n liiketoiminta kehittyvillä markkinoilla on aiempaa haasteellisempaa

- Nokian ja Sanyon yhteisyrityksen peruuntuminen on meille hyvä asia. Nokia on selvä markkinajohtaja Intiassa. Yksi tärkeä osa meidän Intian strategiaamme ovat cdma-puhelimet. Toisella vuosineljänneksellä toimitimme kaikkien aikojen suurimman kalliimman hintaluokan cdma-puhelimien tilauksen, Burnes sanoo.

Cdma-puhelimien suurimmat markkina-alueet ovat USA:ssa, Brasiliassa, Intiassa, Kiinassa, Japanissa ja Etelä-

Koreassa. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Motorola oli maailman kolmanneksi suurin cdma-puhelimien valmistaja.

Hintapaineiden kasvaessa matkapuhelinvalmistajien kannattavuus on koetuksella. Motorola on lähtenyt kehittyvillä markkinoilla aggressiiviseen hintakilpailuun. Sen seurauksena Nokia on Burnesin mukaan laskenut Intiassa jonkin verran kännyköidensä hintoja.

Gsm-puhelimiin verrattuna cdma-puhelimien valmistuskustannukset ovat korkeammat.

- Käytämme nyt cdma-

puhelimissa gsm-kännyköiden alustoja, joilla pyrimme kustannustehokkuuteen ja mittakaavaetujen hyödyntämiseen.

Kehittyvillä markkinoilla kilpailu ei kohdistu vain kaikista halvimpiin puhelimiin. Väkirikkaissa maissa on paljon kuluttajia, joilla on varaa ostaa keskihintaisia ja kalliimmankin hintaluokan puhelimia.

- Vähintään viidellä prosentilla alueen ihmisistä on varaa ostaa hyvin kalliita puhelimia. Siksi uudet Krzr- ja Rizr-puhelimet tulevat kehittyvillä markkinoilla kauppoihin samaan aikaan kuin länsimaissa, Burnes kertoo.

- Puolet markkinoista on kaikista halvimmille puhelimille ja toinen puolisko keskihintaisille ja kalliimmille puhelimille.

Motorola pyrkii yksinkertaisilla keinoilla houkuttelemaan kuluttajia. Niitä ovat kännykän pitkä toiminta-

aika, mahdollisimman korkea äänenlaatu ja aasialaiseen makuun kuluttajia houkuttelevat värit.

- Suurissa kaupungeissa on usein kova melu. Siksi äänenlaadun pitää olla puhelimissa todella hyvä. Lisäksi värit ovat aasialaisille hyvin tärkeitä, mikä näkyy kaikkialla katukuvassa.

Kehittyvillä markkinoilla kuluttajat hankkivat toisen tai kolmannen puhelimensa usein halvimpien puhelimien tuotevalikoimasta.

Kynnys siirtyä halvimmista malleista keskihintaisiin on suurempi.

- Halvimpien puhelimien tuoteryhmän sisällä uusia puhelimia hankitaan nopeasti. Kuluttajat ostavat 1-2 vuoden kuluttua uuden puhelimen, Burnes sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    9. 9

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    10. 10

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää