Dieselautojen kysyntä kasvaa rytinällä

Bensan raju kallistuminen on kasvattanut selvästi diesel-

autojen suosiota Suomessa tänä vuonna. Ensimmäisen vuosipuolison aikana jo 19,4 prosenttia uusista autoista oli dieselkäyttöisiä. Viime vuonna dieselautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 17 prosenttia.

Dieselmallit kuluttavat polttoainetta keskimäärin neljänneksen vähemmän kuin vastaavat bensalla kulkevat.

- Asiakkaat ovat reagoineet polttoaineen hintoihin. Tämän lisäksi dieseleiden tarjonta on lisääntynyt ja dieselteknologia on tullut kuluttajille tutuksi, sanoo myyntipäällikkö Petteri Lindström VV-Autosta.

Volkswagen-konsernin tuotteilla on vahva asema dieselautojen markkinoilla. Viime vuonna Suomen kymmenestä eniten myydystä dieselmallista puolet oli konsernin tuotteita.

Volkswagenien ohi myydyimmäksi kiilasi saman konsernin Skoda Octavia.

Dieseleiden osuus Suomen automyynnistä oli nykytasolla myös vuonna 2000, kun öljy kallistui vuodessa yli puolella. Sitten dieseleiden osuus taas notkahti alemmas.

Dieselautoja kaltoin kohteleva käyttövoimavero pitää dieseleiden osuuden Suomessa kuitenkin kaukana eurooppalaisesta tasosta. Käyttövoimaveron vuoksi vain paljon ajavien kannattaa Suomessa hankkia dieselauto. Useimmissa malleissa kannattavuusraja on lähellä 20 000 kilometriä.

- Ihan varovaisesti arvioiden dieselautojen myynti olisi Suomessa vähintään EU:n keskitasoa ilman käyttövoimaveroa, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala.

Pienen kulutuksen lisäksi dieseleiden houkuttelevuutta lisäävät uusien dieseleiden hurjasti parantuneet ominaisuuksia, erityisesti suuri vääntö.

- Korvien välisiä esteitä dieselautojen hankkimiselle ei enää ole, sanoo Rantala.

Viime vuonna koko EU:n alueella ensirekisteröidyistä autoista 49,8 prosenttia kulkee dieselillä. Useimmat EU-maat verottavat bensaa ja dieseliä samoin eikä dieselautoilla ole ylimääräisiä veroja. Suomessa dieselin polttoainevero on matalampi ammattiliikenteen auttamiseksi, mutta vastapainoksi dieselkäyttöisistä henkilöautoista joutuu maksamaan dieselveroa useita satoja euroja.

Jopa dieselautoja Suomen tapaan veroilla syrjineessä Ruotsissa on dieselien osuus noussut tänä vuonna lähes Suomen tasolle. Selitys on se, että Ruotsi kevensi uusien vähäpäästöisten dieselautojen rankaisuveroa heinäkuun alussa.

Dieseleiden myynnin kasvua Suomessa hillitsee myös se, että dieselit ovat yleensä bensamalleja kalliimpia. Esimerkiksi Saksassa hintaerot ovat pienempiä, joissain malleissa lähes olemattomia.

Rantala arvelee selitykseksi sitä, että bensamalleja tulee Suomeen korkean autoverotuksen vuoksi edelleen selvästi muuta Eurooppaa alemmilla verottomilla hinnoilla, mutta dieselmallien tuontihinnat ovat lähempänä eurooppalaista tasoa.

Dieselien kysyntä on kaikkialla niin kovaa, ettei yhtiöiden kannata avittaa myyntiä Suomen pienille dieselmarkkinoille halvemmilla tehdashinnoilla.

Toisaalta Suomessa dieseliin käyttövoimaverosta huolimatta päätyvä ostaja ottaa dieselauton, vaikka se olisi vähän kalliimpikin.

Paljon ajaville dieselin pienempi kulutus ja edullisempi polttoaine ei jätä järkevää vaihtoehtoa.

VV-Auton Lindström on sitä mieltä, että diesel olisi veroineenkin taloudellisesti järkevä valinta nykyistä useammille. Käyttövoimaveroa hän ei pidä järkevänä.

- Nykyisenlainen dieselauton vuotuinen verotus ei puolusta paikkaansa. Tuntuu kohtuuttomalta rangaista pienemmistä hiilidioksidipäästöistä, ihmettelee Lindström.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    4. 4

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      34 miljoonan euron karkkikauppa: Candyking sai uuden omistajan

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Bill Gates ehdottaa robottiveroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää