Valikko

Dieselautojen kysyntä kasvaa rytinällä

Bensan raju kallistuminen on kasvattanut selvästi diesel-

autojen suosiota Suomessa tänä vuonna. Ensimmäisen vuosipuolison aikana jo 19,4 prosenttia uusista autoista oli dieselkäyttöisiä. Viime vuonna dieselautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 17 prosenttia.

Dieselmallit kuluttavat polttoainetta keskimäärin neljänneksen vähemmän kuin vastaavat bensalla kulkevat.

- Asiakkaat ovat reagoineet polttoaineen hintoihin. Tämän lisäksi dieseleiden tarjonta on lisääntynyt ja dieselteknologia on tullut kuluttajille tutuksi, sanoo myyntipäällikkö Petteri Lindström VV-Autosta.

Volkswagen-konsernin tuotteilla on vahva asema dieselautojen markkinoilla. Viime vuonna Suomen kymmenestä eniten myydystä dieselmallista puolet oli konsernin tuotteita.

Volkswagenien ohi myydyimmäksi kiilasi saman konsernin Skoda Octavia.

Dieseleiden osuus Suomen automyynnistä oli nykytasolla myös vuonna 2000, kun öljy kallistui vuodessa yli puolella. Sitten dieseleiden osuus taas notkahti alemmas.

Dieselautoja kaltoin kohteleva käyttövoimavero pitää dieseleiden osuuden Suomessa kuitenkin kaukana eurooppalaisesta tasosta. Käyttövoimaveron vuoksi vain paljon ajavien kannattaa Suomessa hankkia dieselauto. Useimmissa malleissa kannattavuusraja on lähellä 20 000 kilometriä.

- Ihan varovaisesti arvioiden dieselautojen myynti olisi Suomessa vähintään EU:n keskitasoa ilman käyttövoimaveroa, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala.

Pienen kulutuksen lisäksi dieseleiden houkuttelevuutta lisäävät uusien dieseleiden hurjasti parantuneet ominaisuuksia, erityisesti suuri vääntö.

- Korvien välisiä esteitä dieselautojen hankkimiselle ei enää ole, sanoo Rantala.

Viime vuonna koko EU:n alueella ensirekisteröidyistä autoista 49,8 prosenttia kulkee dieselillä. Useimmat EU-maat verottavat bensaa ja dieseliä samoin eikä dieselautoilla ole ylimääräisiä veroja. Suomessa dieselin polttoainevero on matalampi ammattiliikenteen auttamiseksi, mutta vastapainoksi dieselkäyttöisistä henkilöautoista joutuu maksamaan dieselveroa useita satoja euroja.

Jopa dieselautoja Suomen tapaan veroilla syrjineessä Ruotsissa on dieselien osuus noussut tänä vuonna lähes Suomen tasolle. Selitys on se, että Ruotsi kevensi uusien vähäpäästöisten dieselautojen rankaisuveroa heinäkuun alussa.

Dieseleiden myynnin kasvua Suomessa hillitsee myös se, että dieselit ovat yleensä bensamalleja kalliimpia. Esimerkiksi Saksassa hintaerot ovat pienempiä, joissain malleissa lähes olemattomia.

Rantala arvelee selitykseksi sitä, että bensamalleja tulee Suomeen korkean autoverotuksen vuoksi edelleen selvästi muuta Eurooppaa alemmilla verottomilla hinnoilla, mutta dieselmallien tuontihinnat ovat lähempänä eurooppalaista tasoa.

Dieselien kysyntä on kaikkialla niin kovaa, ettei yhtiöiden kannata avittaa myyntiä Suomen pienille dieselmarkkinoille halvemmilla tehdashinnoilla.

Toisaalta Suomessa dieseliin käyttövoimaverosta huolimatta päätyvä ostaja ottaa dieselauton, vaikka se olisi vähän kalliimpikin.

Paljon ajaville dieselin pienempi kulutus ja edullisempi polttoaine ei jätä järkevää vaihtoehtoa.

VV-Auton Lindström on sitä mieltä, että diesel olisi veroineenkin taloudellisesti järkevä valinta nykyistä useammille. Käyttövoimaveroa hän ei pidä järkevänä.

- Nykyisenlainen dieselauton vuotuinen verotus ei puolusta paikkaansa. Tuntuu kohtuuttomalta rangaista pienemmistä hiilidioksidipäästöistä, ihmettelee Lindström.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää