Valikko

Nokia vahvistaa tuotemerkkiään omilla myymälöillä

Nokia avaa lauantaina Helsingin ydinkeskustassa ensimmäisen oman design-myymälänsä Länsi-Euroopassa. Lehdistölle kauppaa esitellään tänään. Ensimmäinen Nokian lippulaivamyymälöistä avattiin viime syksynä Moskovassa.

- Aloitimme oman myymäläketjun suunnittelemisen kaksi vuotta sitten. Havaitsimme, että Nokialta puuttui yhtenäinen maailmanlaajuinen läsnäolo vähittäismyyntimarkkinoilla, sanoo Nokian Mobile Phones -toimialan vähittäismyynnin markkinointijohtaja Cliff Crosbie.

Nokian suunnitelmissa on perustaa 18 omaa myymälää maailmaa keskeisiin suurkaupunkeihin.

- Kokemukseni perusteella myymälän sijainti on erittäin tärkeä tekijä. Myymälöitä ei tarvitse olla kymmeniä, kunhan liikkeet ovat parhailla paikoilla, joissa ihmisiä on paljon liikkeellä.

Nokian myymäläketjussa käytettäviä visuaalisia elementtejä ja konsepteja hyödynnetään lähitulevaisuudessa kaikessa vähittäismyynnissä. Tähtäimessä on Nokian tuotemerkin vahvistaminen yhtenäisen visuaalisen ja kokemukseen perustuvan linjan kautta.

- Nokian tuotemerkin vahvistaminen oli tärkein yksittäinen tekijä, joka vaikutti myymäläketjun perustamiseen.

Nokian myymälöiden niukka sisustus, kliininen valkoinen väri ja vaihtuvat kuvalliset elementit seinällä muistuttavat etäisesti laboratoriota. Kaikki Nokian liikkeet suunnitellaan samalla periaatteella.

Crosbien mielestä ratkaisut korostavat Nokian suomalaisuutta.

- Halusimme luoda klassisen ja ajattoman tunnelman, jota ei tarvitse uudistaa kahden vuoden välein. Liikkeissä on paljon luonnonmateriaaleja. Seinillä on lasia, joihin voimme heijastaa erilaista visuaalisia elementtejä. Joka kerta kun kuluttaja astuu sisään liikkeeseen, pitäisi sen näyttää erilaiselta: värit ja sisältö muuttuvat koko ajan.

- Totta kai meillä on liikkeissä suomalaisuutta kuten vaikutteita Artekin, Iittalan ja Marimekon tuotteista. Suomalaisuus on tärkeä osa Nokiaa. Vaikutteita on haettu lisäksi skandinaavisesta muotoilusta.

Nokia on tähän mennessä avannut liikkeensä Moskovan lisäksi Hong Kongissa ja Chicagossa. Syyskuussa myymäläketjua laajennetaan New Yorkiin ja sen jälkeen Meksikoon. Ensi vuoden alussa on vuorossa Lontoo.

Crosbie ei halua paljastaa, kuinka paljon yhtiö käyttää rahaa myymäläketjunsa rakentamiseen. Kyse ei ole pelkästään tuotteiden esittelystä ja kiinnostavuuden lisäämisestä. Lähtökohtana on, että myymälät ovat kannattavia, vaikka sen mittaaminen onkin hankalaa.

- Meille sopii hyvin, että kuluttajat inspiroituvat laitteistamme myymälässämme ja ostavat sitten Nokian kännykkänsä jostain toisesta liikkeestä. Pääasia on, että myynti kasvaa. Myymälöiden julkisuusarvo on myös suuri, koska ihmiset haluavat tulla kokemaan jotain uutta, Crosbie sanoo.

Matkapuhelinoperaattorit myyvät paljon matkapuhelimia länsimaissa. He ovat perinteisesti hyvin herkkiä sille, jos jokin toinen yritys pyrkii heidän tontilleen. Crosbie ei usko, että matkapuhelinoperaattorit närkästyvät Nokian avauksesta kuluttajamarkkinoilla.

- Luulisin operaattoreiden ajattelevan, että Nokian olisi pitänyt perustaa oma myymäläketju jo kauan sitten. Operaattorit tietävät, että liikkeitä ei perusteta paljon. Lisäksi he ymmärtävät, kuinka iso julkisuusarvo tällaisilla liikkeillä on.

Nokia kutsuu liikkeitään lippulaivamyymälöiksi. Aikaisemmin Nokialla on ollut myyntipisteitä suurimmissa kännyköitä myyvissä kaupoissa ja esittelypisteitä ostoskeskuksissa.

Crosbien mukaan myymälöiden myyntihenkilökuntaa koulutetaan pitkään, jotta heillä olisi perusteellinen tietämys Nokian tuotteista.

- Yksi suurista intohimoistani on asiakaspalvelun kehittäminen. Ideana on, että kuluttaja löytää sopivan laitteen sen mukaan, mitä hän haluaa laitteellaan tehdä: ottaa valokuvia, lukea sähköposteja, kuunnella musiikkia. Emme halua sekoittaa ihmisiä puhumalla vain teknologiasta.

Toinen tärkeä tekijä Nokialle on suoran asiakasyhteyden luominen kuluttajiin.

- Pystymme välittämään asiakkailta saadun palautteen nopeasti tuotekehitykseen. Palautteen hankkiminen eri puolilta maailmaa olevilta vähittäismyyjiltä on joskus vaikeaa ja hidasta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    9. 9

      Sijoittajat varuillaan ennen Italian äänestystä – 8 pankkia vaarassa kaatua

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää