Valikko

Kaupan halpamerkit lukitsevat hinnat

Kaupan alihankkijat patoavat hintapaineita. Kaupan merkkien valmistuksen sopimuskaudet sitovat elintarvikeyhtiöiden hinnat, vaikka valmistuskustannukset nousevat.

Palkkojen ja raaka-aineiden hinnannousua on erittäin vaikea saada hintoihin, arvioivat Taloussanomien haastattelemat kaupan halpasarjojen elintarvikevalmistajat.

- Sopimukset sitovat molempia osapuolia. Kummallakin on riski, toteaa puolestaan Ruokakeskon toimitusjohtaja Terho Kalliokoski.

- Emme voi ohittaa edullisuutta alihankkijan kriteerinä. Kisa on käytävä. Ja voihan käydä myös toisinpäin, että kustannukset sopimuskaudella pienenevät.

Kaupan alihankintasopimusten huutokauppoihin purkautuu ylikapasiteettia. Sopimuksia tehdään myös alihinnalla, elintarvikeyhtiöiden johtajat kertovat.

Kaupan merkkien valmistus nostattaa teollisuudessa kipunoivia ristiriitoja. Siksi valmistusta ei haluta kommentoida nimellä.

Hintalukko puristaa esimerkiksi lihajalostajia. Tänä vuonna on noussut erityisesti pienempien jalostajien ostaman kotimaisen lihan hinta. Esimerkiksi lihaleikkeleitä tekevillä yrityksillä on tukalaa, jos valmistuksen hinta on sovittu vuoden alussa.

Leipomoyrityksissä hintapaineita sysivät palkat ja energian hinnan nousu, kertoo Suomen Leipuriliiton toimitusjohtaja Mika Väyrynen.

Työvoiman osuus leipomojen kustannuksista on jopa puolet.

- Yksi leipomo pudotti alihankinnan hintaa kymmenen prosenttia, mutta hävisi silti sopimuksen nettihuutokaupassa. Samaan aikaan palkat kuitenkin nousevat, Väyrynen päivittelee hintakilpailua.

- Kaupan merkit vievät usein myyntitilaa paikallisilta leipomoilta ja supistavat kuluttajien valinnan mahdollisuuksia, hän toteaa.

Huoli hyllytilasta yhdistääkin pieniä elintarvikevalmistajia.

- Emme halua yksipuolistaa valikoimaa. Emmekä anna kaikkia hyllyjä omille merkeille, toppuuttelee huolta Ruokakeskon Terho Kalliokoski. Ruokakesko juhli maanantaina suomalaisten kaupan merkkien pioneeria, 20-vuotiasta Pirkkaa.

Lyhyilläkin sopimuksilla on huonot puolensa.

- Jos valmistuksesta käydään nettihuutokauppa kolmen kuukauden välein, lisää se määräaikaisten työsuhteiden käyttöä, sanoo Elintarviketyöläisten liiton puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen.

- On iso kysymys, mitä työntekijöille tapahtuu kun erä on valmistettu ja valmistus meneekin jonnekin muualle.

Kaupan merkkien osuus Suomen päivittäistavarakaupasta on nyt yhdeksän prosenttia. Esimerkiksi Saksassa siivu on noin 30 prosenttia, Ruotsissa

15 prosenttia.

Elintarvikkeissa osuus on pienempi kuin kodin puhdistusaineissa. Kaikkiaan kaupan merkkien myynnin kasvu on Suomessa tänä vuonna taittunut. Kaupan tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Pirkka, Rainbow, Daily, Eldorado ja Euroshopper.

Paljon hyvääkin elintarvikeyhtiöiden johtajat kaupan alihankinnassa näkevät. Pienten valmistajien tuotteet pääsevät koko maan jakeluun.

- Erikoistuotteen valmistajalle kaupan merkkien tekeminen on erittäin hyvä mahdollisuus. Tarvitsemme suuremman markkina-alueen kuin Nurmes on. Logistiikan ja markkinoinnin hoitaminen pienelle yritykselle olisi mahdotonta, sanoo Pielispakarin toimitusjohtaja Erkki Timonen.

- On hyvä, ettei tarvitse panostaa markkinointiin. Voimme keskittyä tuotantoon ja tuotekehitykseen, kiittelee puolestaan toisen elintarvikeyhtiön johtaja.

Pielispakari on juuri aloittanut riisipiirakoiden valmistuksen Keskolle.

- Teemme tuotteet käsityönä, ja nyt tuotantoa täytyy lisätä. Se on tärkeää alueelle, jossa työttömyys on korkea. Näitä ryppyjä ei tehdä jatkossakaan Kiinassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    10. 10

      Nobelisti Holmström kertoo, mikä suomalaisessa työelämässä on mennyt pieleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää