Valikko

Kansainvälistyvä ict-yritys kompastuu kulttuuriin

Market-Vision toteuttaman tutkimuksen mukaan suomalaiset ict-yritykset kompastuvat kansainvälistymisessään useimmiten kulttuuriin: erilaisten markkinoiden, asiakkaiden ja toimintatapojen kirjon ymmärtäminen ja huomioon ottaminen on vaikeaa monelle yritykselle.


Suomalaisyritysten kasvun painopiste on ulkomailla, nopeasti kasvavilla markkinoilla ja samalla alemman kustannustason maissa.

Vastaajia pyydettiin kertomaan, onko yrityksessä tunnistettu johdon ja/tai asiantuntijoiden kohdalla puutteita kansainväliseen toimintaan liittyvässä osaamisessa. Eri kulttuurien tuntemus, varsinkin yhdistettynä kielitaitovaatimuksiin ja eri markkinoiden ymmärtämiseen, nousee keskeisimmäksi vastaajien tunnistamaksi haasteeksi.

Ratkaisuja yritykset ovat hakeneet toisaalta kouluttamalla omaa henkilöstöään ja toisaalta palkkaamalla henkilöitä, jotka tuntevat kohdemaan kulttuuria ja paikallisia markkinoita.

Useissa yrityksissä on panostettu johdon kansainvälisyyteen siten, että johtotehtäviin valitaan kansainvälisesti kokeneita henkilöitä. Joissakin yrityksissä on vakavasti mietitty myös ulkomaalaisten johtamisen mukanaan tuomia erityiskysymyksiä, kuten suomalaisen johtamistavan yleistettävyyttä.

Kulttuurierot nousevat voimakkaasti esiin myös kysyttäessä kansainvälistymisen haasteita henkilöstön ja osaamisen kehittymisen kannalta. Toiminen kansainvälisenä yrityksenä on monella tapaa vaativaa, ja yhteisten toimintatapojen kehittäminen vie aikaa.

Johto yllättävän kotimaista

Useimmat tutkimukseen osallistuneet yritykset nimesivät kansainvälistymisen tavoitteeksi yksinkertaisesti kasvun. Muutama yritys mainitsi tarkempia tavoitteita, kuten globaalin markkinajohtajuuden tai merkittävän markkina-alueen saavuttamisen.

Kansainvälistymispäätökseen vaikuttaneista tekijöistä keskeisimmiksi nousevat omistajan tai johdon halu kansainvälistymiseen ja kysyntä kansainvälisillä markkinoilla. Market-Visiosta on mielenkiintoista, että osaavan henkilöstön riittämättömyys Suomessa tai halu hyödyntää joustavia ulkomaisia henkilöstöresursseja eivät näiden yritysten mukaan ole juuri lainkaan vaikuttaneet kansainvälistymispäätökseen.

Yritysten johto on edelleen yllättävänkin kotimaista: 70 prosenttia yrityksistä ilmoittaa, että johtotehtäviin valitaan yleensä suomalainen. Toisaalta ulkomaisten työntekijöiden määrä lisääntyy kahdessa kolmesta Suomen yksiköstä, ja 60 prosenttia yrityksistä vahvistaa ettei useimmissa tehtävissä tarvita suomen kielen taitoa.

Hieman yli 40 prosenttia yrityksistä ei pidä hyvää suomen kielen osaamista välttämättömänä muille kuin asiakasrajapinnassa työskenteleville.

Market-Visio haastatteli "Kansainvälistyminen suomalaisissa ict-yrityksissä: tavoitteet, vaikutukset ja haasteet osaamiselle" -tutkimusta varten puhelimitse 33:n kansainvälistyneen ict-yrityksen edustajaa loka-joulukuussa 2005. Ohjelmistoalaa edustaa 66 prosenttia tutkimukseen osallistuneista yrityksistä. Muita päätoimialoja ovat muun muassa tietoverkkopalvelut, teleliikenne ja teleliikennettä palveleva toiminta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää