Pieni präntti hämää telemainoksissa

Erikoistarjouksia mainostetaan televisiossa yhä yleisemmin markkinointityylillä, jossa asiakkaan huomio kiinnitetään edulliseen hintaan, kylkiäiseen tai muuhun etuun. Sen sijaan tarjouksen ehdot ja rajoitukset näkyvät vain lyhyen aikaa pienellä kirjasinkoolla ruudun alareunassa, Kuluttajavirasto huomioi.


Tapa on yleinen esimerkiksi soittoäänien, matkapuhelin- ja laajakaistaliittymien sekä kulutusluottojen markkinoinnissa.

- Tällainen menetelmä on vastoin tarjousmarkkinoinnin perusvaatimuksia, jotka on määritelty kuluttajansuojalaissa, hintamerkintäasetuksessa ja korkeimman oikeuden tarjousmarkkinointia koskevassa ratkaisussa. Miksi yritykset siitä huolimatta jatkavat sitä ja piilottelevat kuluttajan päätöksenteon kannalta olennaisia tietoja, kysyy johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Kahdeksalle muistutus

Kuluttajavirasto on nyt muistuttanut kahdeksalle yritykselle tarjousmarkkinoinnin pelisäännöistä. Ei riitä, että rajoitukset ja ehdot kerrotaan mainoksessa, vaan olennaista on tapa, jolla ne ilmoitetaan.

- Kuluttajan pitää saada tieto todellisista kustannuksista sekä tarjouksen saamiseen tai käyttämiseen liittyvistä rajoituksista ilman ylimääräistä vaivannäköä. Nyt se on usein mahdotonta. Kun olennaiset tiedot esitetään epäselvästi, kuluttaja saa mainoksesta harhaanjohtavan kokonaisvaikutelman, Peltonen toteaa tiedotteessa.

Kuluttajavirastoon onkin tullut runsaasti yhteydenottoja ärsyyntyneiltä kuluttajilta, jotka eivät ole ehtineet lukea mainoksen lopussa vilautettua pientä tekstiä ja ovat siksi saaneet tarjouksesta väärän kuvan. Heille on saattanut vasta tuotetta tai palvelua ostaessa selvitä, että luvatun kylkiäisen tai edun saa esimerkiksi vain tiettyinä ajankohtina tai vasta sitten, kun on ollut yrityksen asiakkaana määrätyn ajan.

3G-markkinointia seurataan

Kuluttajavirasto peräänkuuluttaa yrityksiä ottamaan vastuuta markkinoinnin läpinäkyvyydestä.

- Hintojen vertailu esimerkiksi telepalveluiden osalta on jo ennestään lähestulkoon mahdotonta monimutkaisen hinnoittelurakenteen ja epäselvän hintojen ilmoittamisen vuoksi. Kun mainoksissa vielä lisäksi paisutellaan kylkiäisiä tai irrallisia hintatietoja, asiakkaan on entistä vaikeampi saada selville, mitä palvelu oikeastaan maksaa. Hän ei myöskään pysty vertaamaan palvelua muihin eikä valitsemaan itselleen parasta vaihtoehtoa, sanoo Peltonen.

Kuluttajavirasto lähetti tarjousmarkkinoinnin pelisäännöt sisältävän kirjeen myös Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitolle. Liittoa on pyydetty välittämään tietoa eteenpäin omille jäsenyrityksilleen ja -yhdistyksilleen.

Kuluttajavirasto seuraa tilannetta ja palaa asiaan myöhemmin syksyllä 3G-puhelimien markkinoinnin osalta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    2. 2

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    3. 3

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    4. 4

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    5. 5

      Saksassa lasketaan jo EKP:n jättielvytyksen tappioita

    6. 6

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    7. 7

      5 suurta muutosta eläkkeisiin – katso, miten eläkeikäsi muuttuu

    8. 8

      Suomi pääsi erityistarkkailusta – komissio kiittää kiky-sopimusta

    9. 9

      Sipilä: Hallitus ei puutu työmarkkinajärjestöjen sopimustilanteeseen

    10. 10

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    5. 5

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    6. 6

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    7. 7

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää