Valikko

Finnlinesin myynti huolettaa Huoltovarmuuskeskusta

Varustamoyhtiö Finnlinesin väistämättömältä näyttävä lipuminen kokonaan italialaisen Grimaldin omistukseen huolettaa Huoltovarmuuskeskusta. Suurimmille suomalaisomistajille Finnlinesin omistuksella ei ole enää suurta strategista merkitystä, joten niiden on helppo luopua omistuksistaan.

Huoltovarmuuskeskuksen murhe on se, että Suomen lipun alla purjehtivan laivaston hupeneminen nakertaa kriisiajan huoltovarmuutta. Suomi voi antaa määräyksiä vain suomalaisille laivoille, joita ei Finnlinesin laivojen mahdollisen ulosliputuksen jälkeen enää paljon ole.

- Eihän se välttämättä tarkoita mitään, jos kaikki jatkuu ennallaan. Yleensä omistuksen vaihdos kuitenkin on johtanut siihen, että tulee muutoksia. Uusi varustamo sijoittaa laivat sinne, missä katsoo sen olevan edullisinta, pohtii Huoltovarmuuskeskuksen ylijohtaja Mika Purhonen Finnlinesin italialaistumisen vaikutuksia.

Suomi ei ole onnistunut luomaan sellaista lainsäädäntöä ja verotusta, joka pitäisi laivat suomalaisina.

- Alle 20 prosenttia viennistä kulkee enää suomalaisen lipun alla, sanoo Purhonen.

Kotimaisen huoltovarmuuden kriisiturvaksi Purhonen kaipaisi eurooppalaista solidaarisuutta.

- Pitäisi luoda yhteiset järjestelyt, ettei kukaan voi esimerkiksi takavarikoida tänne aikarahdattua alusta, että EU:lla olisi joku solidaarisuusjärjestelmä.

Purhosen haaveilemassa mallissa siis muiden maiden mahdollisuuksia antaa laivoille määräyksiä pitäisi rajoittaa niin, että Suomenkin käyttöön jäisi hädän hetkellä laivoja. Suomen toiveet eivät ole EU:n valmistelussa kuitenkaan pitkälle edenneet.

Finnlines on ollut aikoinaan tärkeä strateginen sijoitus suurimmille suomalaisomistajilleen, joista suurin on Jouhkien Thominvest vajaan 11 prosentin osuudella. Jouhkeilla on ollut aikoinaan varustamo ja omia laivoja, jotka ovat siirtyneet Finnlinesille.

Laivaosuutensa Finnlinesin laivoista Thominvest myi jo viime vuosituhannen puolella.

- Alkuperäinen strateginen ulottuvuus on laimentunut. On mahdollista ajatella, että luopuisimme kokonaankin, jos joku on valmis oikean hinnan maksamaan. En halua kuitenkaan sanoa millä hinnalla olemme valmiita myymään, koska emme ole aktiivisesti kaupittelemassa, pohtii Thominvestin toimitusjohtaja Juha Jouhki.

- Jos yrittää olla objektiivinen, niin onhan se vain ajan kysymys, että ne ottavat Finnlinesin haltuunsa. Eikä silloin ole pienomistajalla paljon mieltä roikkua mukana, jatkaa Jouhki.

Grimaldilla on nykysäädösten mukaan kolme vuotta aikaa tehdä lunastustarjous. Grimaldin omistusosuus nousi kesällä yli 30 prosentin.

- Sillähän ei ole väliä, kuka varustamon omistaa, vaan minkä maan lipun alla laivat ovat, kuittaa Jouhki huolet huoltovarmuudesta.

- Seuraamme tilanteen kehitystä, kertoo toiseksi suurimman suomalaisomistajan Stora Enson kannan viestintäjohtaja Kari Vainio. Yhtiö omistaa Finnlinesista reilut viisi prosenttia.

Suomalaisista paperiyhtiöistä Stora Enso on myös asiakkaana ollut lähimpänä Finnlinesia. Uudessa Stora Enson jättikonttien kuljetussysteemissä Finnlines ei enää ole.

- Toiminnallinen yhteys Finnlinesiin on supistunut, toteaa Vainio.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    8. 8

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Bensankulutus: Vuosikausien kasvu voi tyssätä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää