Valikko

USA:han lentävät yhtiöt ovat kahden tulen välissä

Matkustajatietojen luovuttaminen jenkkiviranomaisille hiertää yhä Yhdysvaltain ja Euroopan unionin välejä. Euroopassa hierotaan yhteistä sopimusta siitä, mitä tietoja matkustajista annetaan.


Jos lentoyhtiö ei toimita matkustajatietoja USA:lle, amerikkalaiset uhkaavat sakottaa tai kieltää laskeutumisen. Tietojen antaminen rikkoo kuitenkin EU:n tietosuojalakeja.
Euroopan komissio uskoo, että EU ja USA pääsevät vielä tällä viikolla puheenjohtajamaa Suomen johdolla sopuun matkustajatietojen luovutuksesta amerikkalaisviranomaisille.
– Olemme toivorikkaita, että pääsemme amerikkalaisten kanssa sopuun ja että epävarmuuden aika jäisi mahdollisimman lyhyeksi, jotta lailliset riskit jäisivät minimiin, sanoo komission varapuheenjohtaja Franco Frattinin tiedottaja Friso Roscam-Abbing.

Yhdysvaltain sisäisen turvallisuuden päällikkö Michael Chertoff on antanut ulkoministeri Erkki Tuomiojan ja komission varapuheenjohtaja Franco Frattinin käsiteltäväksi uuden sopimusluonnoksen, jolle EU-maiden oikeus- ja sisäasiainministereiden pitäisi antaa hyväksyntä tämän viikon torstaina Luxemburgissa.
Roscam-Abbing ei suostunut paljastamaan  kuitenkaan yhtään yksityiskohtaa sopimuksen sisällöstä, joka menee komissaarien käsittelyyn keskiviikkona.

Lentoyhtiöt elävät nyt oikeudellisessa epävarmuudessa, sillä USA on uhannut sakottaa niitä 6 000 dollaria matkustajalta tai viedä kokonaan laskeutumisoikeudet, elleivät yhtiöt toimita USA:n vaatimia tietoja maahan lentävistä matkustajista.
Matkustajat voivat joutua myös roikkumaan tuntikausia lentokentillä turvallisuusviranomaisten kuulustelussa.
EU:n tietosuojaviranomaisilla puolestaan on oikeus tuomita lentoyhtiöt tietosuojasäädösten rikkomisesta.

EY-tuomioistuin katsoi viime toukokuussa, että EU:n ja USA:n vuonna 2003 sopima lentomatkustajatietoja koskeva sopimus rikkoo EU-kansalaisen tietosuojaa.
Tuomioistuin antoi EU:lle aikaa 30. syyskuuta saakka etsiä USA:n kanssa uutta ratkaisua, jotta lentoyhtiöt eivät joutuisi oikeuteen.
Nyt eletään sopimuksettomassa tilassa.
– Tällä hetkellä komissiolla ei ole roolia neuvoa lentoyhtiöitä tai tietosuojaviranomaisia, vaan 25 EU-maata voi tehdä omat päätöksensä, joihin me emme voi puuttua, sanoo Roscam-Abbing.

Britannia on jo sopinut kahden kesken Yhdysvaltain kanssa, mitä tietoja se luovuttaa lentomatkustajistaan, jotta matkustaminen Britanniasta Yhdysvaltoihin sujuisi vaikeuksitta.
Myös muissa EU-maissa on mielenkiintoa löytää USA:n kanssa oma sopimus matkustajatiedoista, ellei EU pääse piakoin sopuun. Suomi ei kuulu näiden maiden joukkoon, vaan se yrittää hikipäässä saada EU:n laajuista ratkaisua.

Tämä USA:ta kiinnostaa

  • USA vaatii saapuvista lentomatkustajista 34:n kohdan tietopaketin.
  • Tietoja ovat nimen, osoitteen, syntymäajan, kansalaisuuden ja passitietojen lisäksi lentoyhtiöiden bonus-asiakuudet sekä kuinka usein asiakas ei ole tullut lennoille.
  • Vaadittuja tietoja ovat myös lipun hankintapaikka, hinta ja maksutapa.
  • Yhtiön täytyy kertoa montako kertaa matkustaja on muuttanut varaustaan.
  • Niin ikään on kerrottava majoitus, jatkolennot, junavaraukset ja autovuokraukset.
  • Ryhmämatkalla tietoihin sisältyvät muiden ryhmäläisten henkilöllisyys ja lipun varaajan nimi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    7. 7

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Anvia aloittaa yt:t – vähentää enintään 25 työpaikkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    9. 9

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää