Valikko

Pikavastaus sähköpostiin valttia autokaupassa

Capgeminin kahdeksas Cars Online -tutkimus selvitti kuluttajien ostokäyttäytymistä, internetin käyttöä autonhankinnassa ja asiakasuskollisuutta.


Tulosten valossa kuluttajien luottamus ja uskollisuus katoavat helposti. Kuluttajat ovat entistä vaativimpia ja he vaihtavat nopeasti automerkkiä, jopa kuukauden sisällä uuden auton ostosta. Yhä useammin kuluttaja ei anna yritykselle toista mahdollisuutta.

Lähes neljäkymmentä prosenttia kuluttajista sanoi, että he odottavat myyjältä tai autonvalmistajalta vastausta sähköpostin tai internetin kautta lähetettyyn kysymykseen neljän tunnin sisällä. Vastaava luku viime vuoden tutkimuksessa oli 29 prosenttia. Jos vastaus ei tule tarpeeksi nopeasti, kuluttaja etsii itselleen uuden autonmyyjän tai -valmistajan.

Kuluttaja tukeutuu nettiin

Capgeminin tutkimukseen osallistui yli 2600 kuluttajaa Kiinassa, Ranskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja USA:ssa.

Yhteistyö autovalmistajien ja -myyjien välillä on selvästikin avainasemassa, sillä kuluttaja ei aina näe eroa näiden välillä. Jos jompikumpi osapuolista ei vastaa esimerkiksi sähköpostikysymykseen tarpeeksi nopeasti, lähes viidennes kuluttajista vaihtaa joko automerkkiä tai myyjää.

Autonostajat käyttävät internetiä entistä valikoidummin: yli kahdeksankymmentä prosenttia vastanneista sanoi käyttävänsä internetiä autonostoprosessin aikana. Tämä on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2004 ja 4,5 kertaa enemmän kuin vuonna 2002.

Samanaikaisesti kuluttajat ovat keskittyneet vain tiettyjen www-palvelujen käyttöön autonostossa. Tänä vuonna kolmannes kuluttajista sanoi vierailleensa viiden ja useamman valmistajan www-sivuilla. Viime vuonna vastaava luku oli 44 prosenttia.

Internetistä kuluttajat etsivät hintatietoa, autojen ominaisuuksien vertailutietoja, tuotetietoa sekä tietoa autojen lisävarusteluista ja ominaisuuksista. Yli kolmannes vastaajista sanoi, että he eivät osta autoa valmistajalta tai myyjältä, jolta puuttuu edellä mainittu tieto www-sivuiltaan.

Kiinalainen haluaa vastauksen tunnissa

Capgeminin mukaan kaksisuuntainen ja tehokas www-palvelu on keskeistä Kiinassa.

Vaikkakin Kiina on edelleen suhteellisen kehittymätön automarkkina, joitakin kuluttajakäyttäytymisen trendejä on jo kuitenkin havaittavissa. Esimerkiksi kiinalaiset kuluttajat tekevät suuren määrän taustatutkimusta ennen autonostoa. Tietolähteet ovat laajat, aina perheenjäsenistä, ystäviin ja internetiin.

Koska kiinalaiset käyttävät paljon internetiä, autovalmistajien ja -myyjien nopea vastausaika sähköpostikysymyksiin on erityisen tärkeää. 61 prosenttia kiinalaisista haastateltavista halusi valmistajan tai myyjän vastauksen kysymykseensä heti tai tunnin sisällä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    5. 5

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    9. 9

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    10. 10

      Italian luokitusnäkymät pakkaselle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää