Pikavastaus sähköpostiin valttia autokaupassa

Capgeminin kahdeksas Cars Online -tutkimus selvitti kuluttajien ostokäyttäytymistä, internetin käyttöä autonhankinnassa ja asiakasuskollisuutta.


Tulosten valossa kuluttajien luottamus ja uskollisuus katoavat helposti. Kuluttajat ovat entistä vaativimpia ja he vaihtavat nopeasti automerkkiä, jopa kuukauden sisällä uuden auton ostosta. Yhä useammin kuluttaja ei anna yritykselle toista mahdollisuutta.

Lähes neljäkymmentä prosenttia kuluttajista sanoi, että he odottavat myyjältä tai autonvalmistajalta vastausta sähköpostin tai internetin kautta lähetettyyn kysymykseen neljän tunnin sisällä. Vastaava luku viime vuoden tutkimuksessa oli 29 prosenttia. Jos vastaus ei tule tarpeeksi nopeasti, kuluttaja etsii itselleen uuden autonmyyjän tai -valmistajan.

Kuluttaja tukeutuu nettiin

Capgeminin tutkimukseen osallistui yli 2600 kuluttajaa Kiinassa, Ranskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja USA:ssa.

Yhteistyö autovalmistajien ja -myyjien välillä on selvästikin avainasemassa, sillä kuluttaja ei aina näe eroa näiden välillä. Jos jompikumpi osapuolista ei vastaa esimerkiksi sähköpostikysymykseen tarpeeksi nopeasti, lähes viidennes kuluttajista vaihtaa joko automerkkiä tai myyjää.

Autonostajat käyttävät internetiä entistä valikoidummin: yli kahdeksankymmentä prosenttia vastanneista sanoi käyttävänsä internetiä autonostoprosessin aikana. Tämä on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2004 ja 4,5 kertaa enemmän kuin vuonna 2002.

Samanaikaisesti kuluttajat ovat keskittyneet vain tiettyjen www-palvelujen käyttöön autonostossa. Tänä vuonna kolmannes kuluttajista sanoi vierailleensa viiden ja useamman valmistajan www-sivuilla. Viime vuonna vastaava luku oli 44 prosenttia.

Internetistä kuluttajat etsivät hintatietoa, autojen ominaisuuksien vertailutietoja, tuotetietoa sekä tietoa autojen lisävarusteluista ja ominaisuuksista. Yli kolmannes vastaajista sanoi, että he eivät osta autoa valmistajalta tai myyjältä, jolta puuttuu edellä mainittu tieto www-sivuiltaan.

Kiinalainen haluaa vastauksen tunnissa

Capgeminin mukaan kaksisuuntainen ja tehokas www-palvelu on keskeistä Kiinassa.

Vaikkakin Kiina on edelleen suhteellisen kehittymätön automarkkina, joitakin kuluttajakäyttäytymisen trendejä on jo kuitenkin havaittavissa. Esimerkiksi kiinalaiset kuluttajat tekevät suuren määrän taustatutkimusta ennen autonostoa. Tietolähteet ovat laajat, aina perheenjäsenistä, ystäviin ja internetiin.

Koska kiinalaiset käyttävät paljon internetiä, autovalmistajien ja -myyjien nopea vastausaika sähköpostikysymyksiin on erityisen tärkeää. 61 prosenttia kiinalaisista haastateltavista halusi valmistajan tai myyjän vastauksen kysymykseensä heti tai tunnin sisällä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      Pörssin päälistalle pyrkivä Suomen Hoivatilat ampaisi

    4. 4

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Kolumbia tilasi kolikoita Suomesta

    9. 9

      Pilaako tämä myrkkypommi kotisi?

    10. 10

      Ekonomisti: Suomen talouskasvu tarvitsee maahanmuuttajia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    9. 9

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    10. 10

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää