Eettisyys ja älykkyys vahvistuvat markkinoinnissa

Eettisyyden merkitys kasvaa markkinoinnissa, markkinointi muuttuu älykkäämmäksi ja markkinoinnin painopiste siirtyy lähelle ostopäätöstä. Tämä kävi ilmi, kun tutkija Kari Korpelainen selvitti markkinoinnin megatrendejä ja osaamisvaatimuksia Markkinointi-instituutin toimeksiannosta.
Tutkimuksen mukaan markkinoinnin kehitystrendit ovat sidoksissa etenkin globalisaatioon, kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin ja teknologian kehitykseen.

Korpelainen haastatteli tutkimukseen johdon, markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja myynnin ammattilaisia. Hän selvitti asiantuntijoiden käsityksiä markkinoinnin tulevaisuudesta ja markkinoinnissa tarvittavasta osaamisesta.

Kaikkien haastateltavien mielestä markkinoinnin merkitys kasvaa. Syynä on se, että aineeton lisäarvo kiinnostaa entistä enemmän yritysjohtoa ja omistajia. Yritykset asettavat markkinoinnille yhä enemmän odotuksia, koska ne sijoittavat siihen suuria summia. Ne haluavat panostuksille vastinetta.

Korpelaisen mukaan yritykset eivät usko perinteiseen mainontaan sokeasti, vaan ne haluavat mitata ja verrata sen tuloksia vaihtoehtoisiin tapoihin markkinoida. Osa asiantuntijoista haluaa, että yritykset suhtautuisivat markkinointiin syvällisemmin ja tieteellisemmin. Perinteiset markkinointikeinot eivät sido asiakkaita yhtä hyvin kuin ennen, sillä kuluttajat käyttäytyvät yhä arvaamattomammin ja lyhytjännitteisemmin.

Asiantuntijoiden mielestä erityisesti asiakastiedon käsittelyssä riittää parantamisen varaa. Aukkoja osaamisessa on myös yhteydenpidossa asiakkaisiin ja asiakaskohtaamisten laadussa. Tietotekniikan hyödyntäminen korostuu lähes kaikilla aloilla. Haatatellut totesivat, että ilman verkkomedian osaamista ja monikanavaosaamista yritysten markkinointi ei voi menestyä.

Korpelainen kertoo, että haastattelujen perusteella markkinoinnin strateginen merkitys kasvaa. Samalla markkinoinnin asema yrityksissä korostuu ja markkinointi nousee taktiselta tasolta johtoryhmiin. Tällöin markkinoinnista tulee kaikkien asia yrityksissä ja lokeroituminen vähenee.

Haastateltujen mukaan myös markkinoinnin johtamisen merkitys korostuu. He ovat sitä mieltä, että sekä asioiden johtamista että hyvää ihmisten johtamista tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Heidän mielestään suomalaisen ylimmän liikkeenjohdon markkinointiosaamisessa on toivomisen varaa.

Myös myyntitaitoja tulisi parantaa. Haastateltavien mielestä erityisesti ratkaisujen myynti korostuu.

Markkinoinnin megatrendit

  • 1. Markkinoinnin strateginen merkitys kasvaa.
  • 2. Tiedon soveltaminen ja hyödyntäminen korostuu markkinoinnissa.
  • 3. Pyrkimys vahvoihin brändeihin.
  • 4. Markkinoinnista tulee innovoinnin osa.
  • 5. Markkinoinnin painopiste siirtyy lähelle ostopäätöstä.
  • 6. Eettisyyden merkitys kasvaa markkinoinnissa.
  • 7. Markkinointi muuttuu älykkäämmäksi.
  • 8. Lisääntyvän tehokkuuden ja kannattavuuden vaatimus.
  • Lähde: Kari Korpelainen

Eettisyyden merkitys kasvaa

  • Asiakkaiden tietoisuus kasvaa.
  • Ostouskollisuus laskee.
  • Eriarvoistuminen.
  • Markkinoinnin kritiikki kasvaa.
  • Lähde: Kari Korpelainen

Älykkäämpää markkinointia

  • Asiakkaat ovat fiksuja.
  • Asiakkaat turtuvat mainontaan, jolloin kontaktin teho laskee.
  • Miten löydetään kunnioitus ja tehdään oikeita tekoja?
    Lähde: Kari Korpelainen

Painopiste lähemmäs ostopäätöstä

  • Brändi ei riitä. Pitää päästä lähemmäs asiakasta.
  • Internet mahdollistaa intensiivisen vuorovaikutuksen.
  • Elämysmarkkinointi.
  • Vähittäiskaupan rooli kasvaa.
  • Mainostoimistojen on osattava tehdä myös taktista mainontaa.
  • Myynnin ja pakkauksen merkitys kasvaa.
  • Asiakasosaaminen ja asiakashallinta korostuvat.
  • Lähde: Kari Korpelainen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    10. 10

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    8. 8

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    9. 9

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    10. 10

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää