Valikko

Eettisyys ja älykkyys vahvistuvat markkinoinnissa

Eettisyyden merkitys kasvaa markkinoinnissa, markkinointi muuttuu älykkäämmäksi ja markkinoinnin painopiste siirtyy lähelle ostopäätöstä. Tämä kävi ilmi, kun tutkija Kari Korpelainen selvitti markkinoinnin megatrendejä ja osaamisvaatimuksia Markkinointi-instituutin toimeksiannosta.
Tutkimuksen mukaan markkinoinnin kehitystrendit ovat sidoksissa etenkin globalisaatioon, kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin ja teknologian kehitykseen.

Korpelainen haastatteli tutkimukseen johdon, markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja myynnin ammattilaisia. Hän selvitti asiantuntijoiden käsityksiä markkinoinnin tulevaisuudesta ja markkinoinnissa tarvittavasta osaamisesta.

Kaikkien haastateltavien mielestä markkinoinnin merkitys kasvaa. Syynä on se, että aineeton lisäarvo kiinnostaa entistä enemmän yritysjohtoa ja omistajia. Yritykset asettavat markkinoinnille yhä enemmän odotuksia, koska ne sijoittavat siihen suuria summia. Ne haluavat panostuksille vastinetta.

Korpelaisen mukaan yritykset eivät usko perinteiseen mainontaan sokeasti, vaan ne haluavat mitata ja verrata sen tuloksia vaihtoehtoisiin tapoihin markkinoida. Osa asiantuntijoista haluaa, että yritykset suhtautuisivat markkinointiin syvällisemmin ja tieteellisemmin. Perinteiset markkinointikeinot eivät sido asiakkaita yhtä hyvin kuin ennen, sillä kuluttajat käyttäytyvät yhä arvaamattomammin ja lyhytjännitteisemmin.

Asiantuntijoiden mielestä erityisesti asiakastiedon käsittelyssä riittää parantamisen varaa. Aukkoja osaamisessa on myös yhteydenpidossa asiakkaisiin ja asiakaskohtaamisten laadussa. Tietotekniikan hyödyntäminen korostuu lähes kaikilla aloilla. Haatatellut totesivat, että ilman verkkomedian osaamista ja monikanavaosaamista yritysten markkinointi ei voi menestyä.

Korpelainen kertoo, että haastattelujen perusteella markkinoinnin strateginen merkitys kasvaa. Samalla markkinoinnin asema yrityksissä korostuu ja markkinointi nousee taktiselta tasolta johtoryhmiin. Tällöin markkinoinnista tulee kaikkien asia yrityksissä ja lokeroituminen vähenee.

Haastateltujen mukaan myös markkinoinnin johtamisen merkitys korostuu. He ovat sitä mieltä, että sekä asioiden johtamista että hyvää ihmisten johtamista tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Heidän mielestään suomalaisen ylimmän liikkeenjohdon markkinointiosaamisessa on toivomisen varaa.

Myös myyntitaitoja tulisi parantaa. Haastateltavien mielestä erityisesti ratkaisujen myynti korostuu.

Markkinoinnin megatrendit

  • 1. Markkinoinnin strateginen merkitys kasvaa.
  • 2. Tiedon soveltaminen ja hyödyntäminen korostuu markkinoinnissa.
  • 3. Pyrkimys vahvoihin brändeihin.
  • 4. Markkinoinnista tulee innovoinnin osa.
  • 5. Markkinoinnin painopiste siirtyy lähelle ostopäätöstä.
  • 6. Eettisyyden merkitys kasvaa markkinoinnissa.
  • 7. Markkinointi muuttuu älykkäämmäksi.
  • 8. Lisääntyvän tehokkuuden ja kannattavuuden vaatimus.
  • Lähde: Kari Korpelainen

Eettisyyden merkitys kasvaa

  • Asiakkaiden tietoisuus kasvaa.
  • Ostouskollisuus laskee.
  • Eriarvoistuminen.
  • Markkinoinnin kritiikki kasvaa.
  • Lähde: Kari Korpelainen

Älykkäämpää markkinointia

  • Asiakkaat ovat fiksuja.
  • Asiakkaat turtuvat mainontaan, jolloin kontaktin teho laskee.
  • Miten löydetään kunnioitus ja tehdään oikeita tekoja?
    Lähde: Kari Korpelainen

Painopiste lähemmäs ostopäätöstä

  • Brändi ei riitä. Pitää päästä lähemmäs asiakasta.
  • Internet mahdollistaa intensiivisen vuorovaikutuksen.
  • Elämysmarkkinointi.
  • Vähittäiskaupan rooli kasvaa.
  • Mainostoimistojen on osattava tehdä myös taktista mainontaa.
  • Myynnin ja pakkauksen merkitys kasvaa.
  • Asiakasosaaminen ja asiakashallinta korostuvat.
  • Lähde: Kari Korpelainen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Ikean tulos paisui +20 %

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    9. 9

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    10. 10

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää