Kolumni: Tivoli verkossa

Minä viihdyn verkossa. Iltaisin ja viikonloppuisin saatan uppoutua tuntikausiksi metsästämään parhaita matkatarjouksia tai lukemaan monipolvisia keskusteluketjuja. Mainokset eivät minua häiritse, ponnahdusikkunoita lukuun ottamatta. Viime talvena hermostuin niihin niin, että asensin kotikoneeseeni mainossuodattimen.
Piipahdus parilla keskustelupalstalla osoittaa, että verkkosivustojen mainokset ärsyttävät monia. Osa inhoaa jopa pelkkiä bannereita, vielä useampi niitä, joissa on myös liikkuvaa kuvaa. Joillekuille niistä tulee mieleen tivoli tai sirkus, jossa välkkyy, paukkuu ja poksuu.

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, verkkomainonnan herättämä närä kertoo ennen kaikkea verkkomainonnan vähäisyydestä. Viime vuonna sen osuus koko mediamainoskakusta oli vaivaiset kolme prosenttia. Kun mainoksiin ei ole totuttu, ne näyttävät ylimääräiseltä tauhkalta, jonka seasta varsinaista sisältöä ei tahdo erottaa.

Trendi on kuitenkin selvä. Mainostajien liiton tuoreimmassa Mainosbarometri-tutkimuksessa verkkomedia sai suurimman positiivisen saldoluvun.

Mainostajat etsivät verkosta pelastusta muun muassa digi-tv:n mukanaan tuomiin tavoittavuusongelmiin. Yhdysvalloissa TiVo-kiintolevytallentimen käyttäjät skippaavat tutkimuksen mukaan 70 prosenttia mainoksista. Kalliisiin tv-mainoksiin satsatut rahat uhkaavat valua hukkaan.

Mediamainonnan asiantuntijoiden mukaan verkko on tulevaisuuden massamedia. Suomessa suosituimmat sivustot tavoittavat viikkotasolla jo yli miljoona eri kävijää. Ei ihme, että mainostajat näkevät internetin mahdollisuuksien merenä.

Mutta vaara vaanii sielläkin, esimerkiksi juuri mainossuodattimien muodossa. Se asettaa haasteita mainonnan suunnittelijoille ja tekijöille.

Mediatoimisto Caratin toimitusjohtajan Jaakko Lintusen mielestä on tärkeää muistaa verkon vuorovaikutuksellinen ja yhteisöllinen luonne. Mainokset tuntuvat verkossa usein vieläkin pahemmilta aika- ja huomiovarkailta kuin muissa medioissa. Siksi verkkoon on mentävä vastaanottavan yhteisön ehdoilla ja sitä ärsyttämättä. Pelkkä kilke ja kalke ei riitä.

Minä kyllästyin pari viikkoa sitten mainossuodattimeen ja poistin koko härvelin, sillä se esti myös joitakin tarpeellisia toimintoja. Mutta mainostajien ponnahdusikkunoita inhoan edelleen.

Kirjoittaja on Taloussanomien 4M-teeman toimittaja.

  • Annamari Typpö

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    7. 7

      Frankfurtin ja Lontoon pörssien yhdistyminen uhkaa kaatua

    8. 8

      Pörssin päälistalle pyrkivä Suomen Hoivatilat ampaisi

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    11. Näytä lisää