Valikko

Kolumni: Tivoli verkossa

Minä viihdyn verkossa. Iltaisin ja viikonloppuisin saatan uppoutua tuntikausiksi metsästämään parhaita matkatarjouksia tai lukemaan monipolvisia keskusteluketjuja. Mainokset eivät minua häiritse, ponnahdusikkunoita lukuun ottamatta. Viime talvena hermostuin niihin niin, että asensin kotikoneeseeni mainossuodattimen.
Piipahdus parilla keskustelupalstalla osoittaa, että verkkosivustojen mainokset ärsyttävät monia. Osa inhoaa jopa pelkkiä bannereita, vielä useampi niitä, joissa on myös liikkuvaa kuvaa. Joillekuille niistä tulee mieleen tivoli tai sirkus, jossa välkkyy, paukkuu ja poksuu.

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, verkkomainonnan herättämä närä kertoo ennen kaikkea verkkomainonnan vähäisyydestä. Viime vuonna sen osuus koko mediamainoskakusta oli vaivaiset kolme prosenttia. Kun mainoksiin ei ole totuttu, ne näyttävät ylimääräiseltä tauhkalta, jonka seasta varsinaista sisältöä ei tahdo erottaa.

Trendi on kuitenkin selvä. Mainostajien liiton tuoreimmassa Mainosbarometri-tutkimuksessa verkkomedia sai suurimman positiivisen saldoluvun.

Mainostajat etsivät verkosta pelastusta muun muassa digi-tv:n mukanaan tuomiin tavoittavuusongelmiin. Yhdysvalloissa TiVo-kiintolevytallentimen käyttäjät skippaavat tutkimuksen mukaan 70 prosenttia mainoksista. Kalliisiin tv-mainoksiin satsatut rahat uhkaavat valua hukkaan.

Mediamainonnan asiantuntijoiden mukaan verkko on tulevaisuuden massamedia. Suomessa suosituimmat sivustot tavoittavat viikkotasolla jo yli miljoona eri kävijää. Ei ihme, että mainostajat näkevät internetin mahdollisuuksien merenä.

Mutta vaara vaanii sielläkin, esimerkiksi juuri mainossuodattimien muodossa. Se asettaa haasteita mainonnan suunnittelijoille ja tekijöille.

Mediatoimisto Caratin toimitusjohtajan Jaakko Lintusen mielestä on tärkeää muistaa verkon vuorovaikutuksellinen ja yhteisöllinen luonne. Mainokset tuntuvat verkossa usein vieläkin pahemmilta aika- ja huomiovarkailta kuin muissa medioissa. Siksi verkkoon on mentävä vastaanottavan yhteisön ehdoilla ja sitä ärsyttämättä. Pelkkä kilke ja kalke ei riitä.

Minä kyllästyin pari viikkoa sitten mainossuodattimeen ja poistin koko härvelin, sillä se esti myös joitakin tarpeellisia toimintoja. Mutta mainostajien ponnahdusikkunoita inhoan edelleen.

Kirjoittaja on Taloussanomien 4M-teeman toimittaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Trump repi merkittävän kauppasopimuksen

    10. 10

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää