Valikko

Suomalaisnuoret maailman ympäristötietoisimpia

Tulos selviää tänään julkistetun Habbo-nuorisotutkimuksen toisesta osasta. Tutkimuksessa selvitettiin nuorten kulutuskäyttäytymistä ja suosikkibrändejä 22 maassa.


Tutkimus osoittaa, että suomalaiset nuoret ovat ympäristötietoisimpia. Suomalaisista nuorista myös lähes puolet sanoo suosivansa ostovalinnoissaan suomalaista. Muissa tutkimukseen osallistuneissa maissa vastaava luku on huomattavasti pienempi. Internetissä toteutettuun tutkimukseen osallistui yli 42 000 nuorta, joista suomalaisia oli lähes 2 500.

Tutkimus kertoo, että nuorilla on keskimäärin 110 euroa käyttävissään henkilökohtaisiin kuluihinsa kuukausittain. Erot maiden kesken ovat kuitenkin suuret ja pohjoismaalaisilla nuorilla on vähemmän rahaa käytettävissään kuin monessa muussa maassa.

Suomalaisilla on käytettävissään 54 euroa, norjalaisilla 57 euroa ja brasilialaisilla 195 euroa.

Tutkimus selvitti myös rahan käyttöä. Hintatietoisia kuluttajia kaikista tutkimukseen osallistuneista nuorista on reilu puolet, 37 prosenttia suosii luksusmerkkejä ja omassa maassa valmistettuja tuotteita vajaa 30 prosenttia. Suomalaiset nuoret ovat tässä suhteessa isänmaallisimpia: heistä lähes puolet sanoo suosivansa kotimaista.

Monet nuoret pitävät ympäristön suojelua tärkeänä. 67 prosenttia kaikista tutkimukseen osallistuneista nuorista sanoo suhtautuvansa myönteisesti ympäristön suojeluun ja 40 prosenttia heistä sanoo tekevänsä ympäristötietoisia valintoja tuotteita ostaessaan. Suomessa 72 prosenttia sanoo suhtautuvansa myönteisesti ympäristön suojeluun ja 54 prosenttia sanoo tekevänsä ympäristötietoisia valintoja.

Suosituin juoma kaikissa maissa on tutkimuksen mukaan Coca-Cola. Suomessa toiseksi suosituin juoma on Fanta ja kolmanneksi sijoittuu Pepsi. Elektroniikkamerkeistä suosituin on Sony.

Pikaruokaravintoloissa Suomen suosituin on Hesburger, maailmalla selvää ykköstilaa pitää McDonald's.

Nike on suosituin kenkämerkki ja vaatemerkki 11 maassa, mutta Suomessa selvästi suositumpi kengissä ja vaatteissa on Adidas. H&M kiilaa Niken edelle toiseksi suosituimpana vaatemerkkinä Suomessa.

Nokia on kännyköiden ykkösmerkki 11 maassa ja kakkosena kolmessa maassa. Suomessa toiseksi suosituin kännykkämerkki nuorten keskuudessa on Samsung.

Maailmanlaajuisen nuorisotutkimuksen toteutti 15/30 Research -tutkimustoimisto toukokuussa 2006. Siihen osallistui yli 42 000 Habbon käyttäjää 22 maassa. Vastaajien enemmistö on 12–16-vuotiaita. Vastaajat ovat keskimäärin 15-vuotiaita ja puolet heistä on tyttöjä ja puolet poikia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    10. 10

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää