Valikko

Arki on kova haaste

Markkinointi on perinteisesti alue, joka elää erilaisuudesta, poikkeavasta, uudesta, sanalla hypestä. Siksi oli mielenkiintoista seurata perjantaina markkinointiväen perinteistä Idea-päivää.
Ei tarvinnut kovinkaan tarkalla korvalla kuunnella, kun päivän esityksistä saattoi panna merkille jonkinlaista muutosta.

Usein markkinoinnin trendit tulevat Yhdysvalloista. Niin nytkin. Yksi trendi on ristiriitaisuuksien havaitseminen. Kuluttajat ovat yhtäaikaa ympäristötietoisia, mutta ajavat isoilla, paljon kuluttavilla katumaastureilla.

Itse asiassa kuulopuheiden mukaan Los Angelsin alueella alkaa olla jo niin, että massiivinen katumaasturi on parkkeerattu pihalle ja ainakin lyhyet matkat kuljetaan hybridiautolla.

Paradokseista viestitti Robyn Waters. Elegantti ja ulkonäöltään brändin mukainen henkilö. Kutsuihan hän itseään nimityksellä "trendmaster".

Yksi päivän mielenkiintoisimmista ajatuksista oli myös kohderyhmien kuolema. Tai ei nyt sentään kuolema, mutta niiden aito hyödyllisyys markkinointiviestinnässä näin pienillä markkinoilla.

Nordean markkinointijohtaja Anne Lehmuskoski pohti sitä, millaiselle kohderyhmälle pankin pitäisi oikein markkinoida itseään. Vai onko niin, että Suomi on liian pieni markkina-alue segmentoitavaksi.

Kysymys on hyvä. Lisäksi kohderyhmät tuntuvat käyvän aika ahtaiksi, kun katsotaan tarkemmin ihmisten arkielämää. Vectian Oskar Korkman sanoi, että hänen mielestään arjen tarkkailu on paljon mielekkäämpää kuin kohderyhmät.

Hänen mukaansa ihmiset ovat yllättävän samanlaisia arkisissa puuhissa. Niiden ymmärtäminen saattaa auttaa tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä paljon pidemmälle kuin teoreettinen segmentointi.

Edistykselliset markkinoijat osaavat ajatella kuluttajat lähinnä erilaisiin tiloihin ja olosuhteisiin. Arkeen. Sen jälkeen on helpompaa miettiä, miten ja miksi jotain tuotetta kulutetaan.

SEK & Greyn Marco Mäkinen kertoi keskustelleensa suomalaisinsinöörien kanssa, jotka kykenevät hyvin arvioimaan lentoyhtiöiden tai muiden palvelujen käyttökelpoisuutta ja laadukkuutta, mutta omasta tuotteesta ei osata kuvata kuin teknisiä ominaisuuksia.

Käyttäjä on tumpelo, koska laitteissa on ominaisuuksia. Suunnittelijoiden on vaikea havaita, että ne eivät arjessa toimikaan.

Kuluttajan arki on yrityksille kova haaste. Kun lähdetään yrityksen juhlavasta strategiasta ja päädytään kuluttajan kokemukseen, moni asia voi mennä tuhansia kertoja pieleen. Markkinointi-instituutin Juha Voutilainen oli tästä erityisen huolissaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää