Arki on kova haaste

Markkinointi on perinteisesti alue, joka elää erilaisuudesta, poikkeavasta, uudesta, sanalla hypestä. Siksi oli mielenkiintoista seurata perjantaina markkinointiväen perinteistä Idea-päivää.
Ei tarvinnut kovinkaan tarkalla korvalla kuunnella, kun päivän esityksistä saattoi panna merkille jonkinlaista muutosta.

Usein markkinoinnin trendit tulevat Yhdysvalloista. Niin nytkin. Yksi trendi on ristiriitaisuuksien havaitseminen. Kuluttajat ovat yhtäaikaa ympäristötietoisia, mutta ajavat isoilla, paljon kuluttavilla katumaastureilla.

Itse asiassa kuulopuheiden mukaan Los Angelsin alueella alkaa olla jo niin, että massiivinen katumaasturi on parkkeerattu pihalle ja ainakin lyhyet matkat kuljetaan hybridiautolla.

Paradokseista viestitti Robyn Waters. Elegantti ja ulkonäöltään brändin mukainen henkilö. Kutsuihan hän itseään nimityksellä "trendmaster".

Yksi päivän mielenkiintoisimmista ajatuksista oli myös kohderyhmien kuolema. Tai ei nyt sentään kuolema, mutta niiden aito hyödyllisyys markkinointiviestinnässä näin pienillä markkinoilla.

Nordean markkinointijohtaja Anne Lehmuskoski pohti sitä, millaiselle kohderyhmälle pankin pitäisi oikein markkinoida itseään. Vai onko niin, että Suomi on liian pieni markkina-alue segmentoitavaksi.

Kysymys on hyvä. Lisäksi kohderyhmät tuntuvat käyvän aika ahtaiksi, kun katsotaan tarkemmin ihmisten arkielämää. Vectian Oskar Korkman sanoi, että hänen mielestään arjen tarkkailu on paljon mielekkäämpää kuin kohderyhmät.

Hänen mukaansa ihmiset ovat yllättävän samanlaisia arkisissa puuhissa. Niiden ymmärtäminen saattaa auttaa tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä paljon pidemmälle kuin teoreettinen segmentointi.

Edistykselliset markkinoijat osaavat ajatella kuluttajat lähinnä erilaisiin tiloihin ja olosuhteisiin. Arkeen. Sen jälkeen on helpompaa miettiä, miten ja miksi jotain tuotetta kulutetaan.

SEK & Greyn Marco Mäkinen kertoi keskustelleensa suomalaisinsinöörien kanssa, jotka kykenevät hyvin arvioimaan lentoyhtiöiden tai muiden palvelujen käyttökelpoisuutta ja laadukkuutta, mutta omasta tuotteesta ei osata kuvata kuin teknisiä ominaisuuksia.

Käyttäjä on tumpelo, koska laitteissa on ominaisuuksia. Suunnittelijoiden on vaikea havaita, että ne eivät arjessa toimikaan.

Kuluttajan arki on yrityksille kova haaste. Kun lähdetään yrityksen juhlavasta strategiasta ja päädytään kuluttajan kokemukseen, moni asia voi mennä tuhansia kertoja pieleen. Markkinointi-instituutin Juha Voutilainen oli tästä erityisen huolissaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    8. 8

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää