Valikko

Chiquitan eettinen työ kantaa hedelmää

Tropiikin työoloissa riittää vielä kohennettavaa, myöntää banaaniyhtiön yhteiskuntavastuujohtaja George Jaksch.


Vuodessa vihreä sammakko on tarttunut joka toisen suomalaiskuluttajan mieleen. Chiquita alkoi viime vuonna rummuttaa banaaniviljelmiensä ympäristösertifikaattia yhdeksän Euroopan maan kuluttajille.

Sertifikaatista kertoo banaanien vihreä sammakkotarra.

Pohjoismaissa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Benelux-maissa yhtiö myy vain banaaneja, joiden tuotanto täyttää Rainforest Alliance -järjestön eettisen mittapuun.

– Yhtiöllä, joka haluaa myydä vaativille päivittäistavarakaupoille ja kuluttajille, on oltava yhteiskuntavastuun ohjelma. Mutta vastuullisen toiminnan tiivistäminen mainoslauseeksi, viestiksi kuluttajille, on vaikeaa, Chiquitan yhteiskuntavastuujohtaja George Jaksch sanoo.

Chiquita valitsi ympäristöohjelmansa symboliksi sammakon, joka on myös Rainforest Alliancen logossa. Jakschin mukaan noin puolet kuluttajista on ymmärtänyt yhtiön ympäristökampanjan.

Jakschin toi Suomeen ympäristö- ja yhteiskuntavastuun konferenssi Otaeco.

Chiquita neuvottelee paraikaa myös suomalaisen kauppayhtiön kanssa yhteistyöstä yhteiskuntatyössä banaaniviljelmällä. Mahdollisen suomalaiskumppanin nimeä Jaksch ei kerro.

Esimerkiksi sveitsiläisen Migros-kauppayhtiön kanssa Chiquita junailee luontokoulutusta costaricalaiselle plantaasille.

– Suomalaiskaupat ovat tarkkoja eettisestä tuotannosta, banaanijätin Belgian-toimistossa päivätyötään tekevä Jaksch kertoo.

Chiquitan TNS Gallupilla teettämässä kyselyssä kuusi kymmenestä suomalaiskuluttajasta luettelee kyselijän avittamatta mielikuvakseen Chiquitasta ympäristöystävällisyyden, neljä kymmenestä työntekijöiden reilun kohtelun.

Sammakkokampanja lienee purrut.

Yhtiön omat viljelmät täyttävät Rainforest Alliancen standardin, Chiquitalle banaaneja tuottavista itsenäisistä viljelijöistä 90 prosenttia.

Standardi edellyttää muun muassa ympäristönsuojelua, maatalouskemikaalien käytön rajoittamista, kierrättämistä sekä huolehtimista työoloista. Rain Forrest Alliance tarkastaa viljelmät kerran vuodessa.

Sammakkokelpoisista banaaneista Chiquita maksaa viljelijöille tavallisia paremman hinnan.

Banaanien vastuullisen tuotannon kanssa hedelmäyhtiöt ovatkin pisimmällä. Valvonta on mutkattominta, sillä banaanit kasvavat samoilla viljelmillä koko vuoden. Esimerkiksi mangoja ja rypäleitä hedelmäyhtiöt ostavat eri vuodenaikoina eri viljelmiltä.

Nyt pinnalla ovat työolot, naisten asema viljelmillä sekä työntekijöiden koulutus.

Jaksch kertoo Chiquitan kouluttaneen viime vuonna 12 000 työntekijää terveys-, turvallisuus-, ja ympäristöasioissa. Silti yhtiötä on kritisoitu siitä, etteivät banaanityöntekijät tunne oikeuksiaan hyviin työoloihin.

– Kritiikki on oikeutettua, koulutus on iso haaste, Jaksch myöntää.

– Joillekin työntekijöille koulutus on uusi asia. Jos ihminen ei osaa lukea tai kirjoittaa, ei koulutusta kestävästä kehityksestä, kemikaalien käytöstä tai työturvallisuudesta ole helppo omaksua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    8. 8

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    9. 9

      Nordea: Vienti ei riitä nostamaan työllisyyttä hallituksen tavoitteisiin

    10. 10

      Sijoittajat varuillaan ennen Italian äänestystä – 8 pankkia vaarassa kaatua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää